Gå til innhold

Dårlig selvtillit

Anbefalte innlegg

Gjest babykooz

Jeg er en jente på 17. Andre ser på meg (tror jeg) som en veldig glad jente, aldri i dårlig humør, "sorgløs"... Men i virkeligheten er det stikk motsatt. Jeg har den verste selvtilliten som overhode er mulig. Jeg hater meg selv. Jeg får ofte komplimenter, men de rekker liksom ikke inn. Jeg lider også av spiseforstyrrelser. Jeg har sluttet å spise "fet mat" og sluttet å spise kjøtt, og jeg trener så ofte som mulig. Men det hjelper jo ikke! Jeg blir ikke tynnere. Og nå er det snart sommer og bikini-tid... Jeg vet at jeg ikke er "feit", men jeg kan ikke noe for det jeg føler. Neon ganger er jeg veldig dypt nede, og det eneste jeg har lyst til er å dø... Dette har skjedd oftere i det siste, å jeg er redd for at jeg kan gjøre noe dumt snart.

Jeg har heller ingen virkelig nære venner som jeg kan prate med dette om, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre... Hva skal jeg gjøre for å få bedre selvtillit...? Noen som kan hjelpe meg...?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49402-d%C3%A5rlig-selvtillit/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hokuspokus

Ta kontakt med en psykolog, hvis du føler for det, eller snakk med venner. (Venner duger til mye, så lenge problemet ikke er alt for alvorlig eller uvanlig).

Kankje kan du øve deg i å finne frem til tanker om deg selv som ikke er dårlige. Det er ikke sikkert det er så vanskelig, når du kommer i gang (med veiledning fra en psyk eller på egenhånd). hvis du ikke har mer "grunnleggende" problemer som ligger og murrer og gir opphav til den dårlige selvtilliten.

Siden du er 17 år, er det ikke uavnlig med perioder, der man føler seg helt håpløs og stygg, samtidig som man vet at det er urimelig (sier ikke dette for å bagatellisere). Det er alstå mulig at du kan komme langt med litt "trening" på egenhånd eller med hjelp.

Et lite forslag (som jeg har brukt innimellom og som, merklelig nok, virker i all sin banalitet)

Skriv ned på et ark 8 ting du synes er bra med deg selv, f.eks. egenskaper, fine ting med utseende, ting du kan/ er flink til osv., og les dem høyt for deg selv. (Sannsynligvis kommer du til å føle at det er helt tåpelig og ikke stemmer (akkurat som når andre gir komplimenter og de ikke går inn eller du bortforkarer det med "at de er bare hyggelige" osv.)

Les arket (helst høyt, når du har anledning til det) opp for deg selv HVER DAG i minimum en måned, mens du føyer til en nytt punkt hver eller annenhver dag. Mens du leser, prøv å la ordene synke skikkelig inn, ved at du forestiller deg, med fantasien, de gode egenskapene (som du jo faktisk har, men "skyver i bakgrunnen" stadig vekk)

Når andre kommer med positive kommentarer, STOPP de automatiske bortforklaringene som gjør at komplimentet ikke betyr noe. Gjenta det som ble sagt stumt for deg selv og SI TAKK høyt til den som sa det. (Å lære seg å si takk til komplimenter og faktisk ta dem i mot og tro på dem, tar tid å lære seg. Det krever trening, men er skikkelig gøy, når man har vent seg til det!)

Etter en måned kan du finne ut om du synes det har vært positivt, om du gidder mer, vil fortsette eller kutte ut, eller finne på noe annet. (Kankje får du gode ideer selv?)

Dette duger ikke hvis du gjør det tre dager og så går lei og tenker at "det virker ikke". Du vet ikke om det virker før det har gått mange dager. Om du er i tvil om det kan være positivt, så ikke la det stoppe deg. Du trenger ikke "tro på det" for at det skal kunne virke bra. Jeg kan ikke forestille meg at det kan være skadelig på noen måte, så det er vel verd et forsøk?

Hensikten med øvelsen er å få " frem i lyset" den selvtilliten som har "gjemt seg". Det er ikke noe hokuspokus, bare trening.

Hvis du har store problemer, som går ut over hvordan du lever livet ditt, ta for all del kontakt med en psykolog, og ikke prøv å "fikse alt selv".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49402-d%C3%A5rlig-selvtillit/#findComment-193764
Del på andre sider

Gjest hokuspokus

Hei, igjen!

Leste innlegget ditt en gang til og fikk med meg spiseforstyrrelsen (overså det først gang, oppfattet bare det med dårlig selvtillit)

Ikke vent!!! TA KONTAKT MED PSYKOLOG ELLER LEGE NÅ!!!

Ikke ekperimenter med å klare deg selv!!

BARE PROFESJONELLE BØR GI DEG RÅD OM HVORDAN DU KAN BLI FRISK!!

(Nå skulle jeg altså nesten ønske jeg ikke hadde skrevet det første innlegget om dårlig selvtillit til deg. Ikke at det er skadelig, men SPISEFORSTYRRELSER skal man ikke kødde med. )

Håper jeg er klar i budskapet her:

SØK HJELP MOT SPISEFORSTYRRELSEN!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49402-d%C3%A5rlig-selvtillit/#findComment-193774
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...