Gå til innhold

Hjelp til do-problemer


biena

Anbefalte innlegg

Vi har en gutt på 4,5 år som begynte å interessere seg for å slutte med bleie allerede som 2,5 åring. Hadde vi vist den gang hvor lenge vi skulle holde på med do-problemer, hadde han ikke sluttet så tidlig! Han får det ofte veldig travelt når han skal tisse, eller han prøver å ignorere det. Spesielt når han er ute, da løper han anstrengt rundt, men uten å si at han skal tisse. Jeg kjenner "stilen", og sier at nå må han gå på do, noe han noen ganger benekter. Når han er i barnehagen kommer han ofte hjem med våte bukser, siden han har gått slik å skvettet. Det går litt bedre når han er inne, da har han litt mer tid. Det gjeldre også avføring. Han setter seg ned, og prøver å holde det tilbake. Det ender ofte med at noe kommer i buksa, og resten vil ikke komme før seinere. Da er det kanskje samme prosess en gang til.

Han har for det meste brukt bleie om natten, men nå har han hatt en periode der han ikke lenger vil. Da må vi ta han opp når vi går og legger oss. Dette går som oftest bra, men om han må tisse i løpet av natten er det svært sjeldent at han våkner av det selv. Nå har vi holdt på med dette "styret" i over to år, jeg har henvent meg til legen på helsestasjonen og til legen jeg selv bruker,

men ingen er villige til å komme med noen form for hjelp. Vi må bare vente. I mellomtiden blir jo dette et større og større problem for gutten. Han blir fortvilet av at han ikke har kontroll, og reagerer med å ignorere at han skal på do. Grunnen til at han ikke sier i fra tror jeg er at han nesten får litt panikk for å ikke nå fram i tide. Jeg har selv hatt en "stresset" blære i oppveksten, og fikk ikke hjelp før jeg var voksen nok til å si i fra selv. I mellomtiden opplevde jeg mange vanskelige og pinlige situasjoner. Jeg unner ikke sønn min det samme, hvorfor er helsepersonell så seine med å gi hjelp til slike ting? Hvilken hjelp kan vi få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Siri Harket, uroterapeut

Til biena.For å starte med det siste spørsmålet først. Det er sjelden man kaller dette unormalt så lenge barnet ikke er større.Det blir sjelden gjort noe aktivt i forhold til behandling.Dersom han hadde hatt urinveisinfeksjoner ville det blitt gjort flere undersøkelser. Sengevæting kalles det etter 5 års alder. Der har holdt på så lenge å jobbe med dette at jeg tror det kan være lurt at dere i en periode skal slutte helt med å snakke om dette. For så å begynne med ny frisk om en stund.La han gjerne sitte når han tisser og innøv i hvertfall noen regelmessige dotider. De fleste vokser dette av seg, men det er slitsom mens det står på. Unngå også mye drikke på kvelden. Håper at noen foreldre med lignende problemer kan gi deg råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...