Gå til innhold

Fremtidsfullmakt

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
Skrevet

Hva er lurt å få med i en fremtidsfullmakt ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Min søster og jeg fylte ut framtidsfullmakten sammen med mamma, og hun hadde snakket med venner av seg i forkant for å få ideer og gode råd.

I tillegg til punktene i malen ønsket mamma at vi hadde med en bestemmelse ad jule- og bursdagsgaver til barn, barnebarn og andre. Hun ønsket også at det ble satt av en sum til evt bryllupsgave til alle barnabarn, i og med at det er nært forestående for den eldste men mer fjern framtid for den yngste. Dette ønsket hun at skulle innfris også etter hennes død.

Hun ønsket også at leiligheten skulle selges dersom det ikke var medisinsk sannsynlig at hun skulle flytte tilbake, og hun ønsket at penger etter salg skulle fordeles mellom min søster og meg umiddelbart, minus en sum hun ønsket skulle stå til hun gikk ut av tiden.

Hun hadde ellers et par ting som strengt tatt hører hjemme i et testamente (som hun ikke har). Dette omfattet fordeling av noen spesifikke gjenstander til hvert av barnebarna.

For oss var det fint at hun tok førerrollen i utformingen.

Endret av Kayia
emilie321
Skrevet
Nicklusheletida skrev (31 minutter siden):

Hva er lurt å få med i en fremtidsfullmakt ?

Bla å kunne si opp leieforhold og  div. avtaler (feks strøm, tv o.l)  Det å kunne selge bolig og bil, eventuelt andre  eiendeler.  Det å kunne bruke/styre økonomien.   Ang helse, så bør det stå noe om at fullmaktshaver skal bli hørt når det gjelder helse.

Selv fikk jeg en advokat til å skrive fremtidsfullmakten. Gjorde det for at det skulle bli korrekt, er den ikke det, så er den ikke gyldig.  Og jeg følte meg ikke helt kompetent på det tidspunktet, så jeg var redd det skulle bli feil hvis jeg ordnet det selv.

Fikk beskjed om at det var lurt å la fastlegen få en kopi av fremtidsfullmakten, da det er fastlegen som setter den igang. 

påskelilje
Skrevet

Min mor har akkurat skrevet fremtidsfullmakt, og nå til helga skal min søster og jeg hjelpe min far med hans. 

Det kan være lurt å få en bekreftelse fra fastlegen på at det ikke foreligger kognitiv svikt per nå.

Vi gjorde omtrent som Kayia skrev,  ang salg av hus, overtakelse av økonomi,  hjelp med helsevesenet etc, i tillegg til en del personlig som for eksempel frisør, klær ,  konserter og kirke. Også julegaver, bursdagsgaver, konfirmasjonsgaver og bryllupsgaver

emilie321
Skrevet

Jeg hadde også med at fullmaktshaver skulle få et fast beløp i måneden for jobben.  Advokaten sa at det var vanlig. 

En fremtidsfullmakt gjelder ikke bare ved kognitiv svikt. En kan være helt klar i hodet, men at en på en eller annen måte ikke greier å ta vare på egen økonomi/helse (det må være varig)

Advokaten fortalte også at det kom mange til han som overhodet ikke var fornøyd med vergen sin og som trengte hjelp til å få bytte. Dette slipper en vanligvis hvis en har en fremtidsfullmakt. 

Nicklusheletida
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :)

Skrevet (endret)
påskelilje skrev (11 timer siden):

Min mor har akkurat skrevet fremtidsfullmakt, og nå til helga skal min søster og jeg hjelpe min far med hans. 

Det kan være lurt å få en bekreftelse fra fastlegen på at det ikke foreligger kognitiv svikt per nå.

Vi gjorde omtrent som Kayia skrev,  ang salg av hus, overtakelse av økonomi,  hjelp med helsevesenet etc, i tillegg til en del personlig som for eksempel frisør, klær ,  konserter og kirke. Også julegaver, bursdagsgaver, konfirmasjonsgaver og bryllupsgaver

Det er ikke bare lurt, jeg tror det er et krav https://www.statsforvalteren.no/siteassets/fm-oslo-og-viken/vergemal/informasjonsskriv/legeerklaringsskjema-fremtidsfullmakt.pdf

(Ser nå i ettertid at jeg la ut feil lenke, den gjelder ikrafttredelse av fremtidsfullmakt, men mener jeg måtte innhente erklæring fra lege om at min mor var "ved sine fulle fem" da jeg ordnet med fremtidsfullmakt for henne)

Endret av Ekstra
Skrevet (endret)
Ekstra skrev (11 minutter siden):

Det der gjelder jo når fullmakten skal tre i kraft, altså brukes. Det er selvsagt nødvendig med legeerklæring for at fullmektigen skal kunne overta styringen av fullmaktsgivers økonomi. Det er ikke tilstrekkelig at man er uenig med fullmaktsgivers disposisjoner 😉

Man trenger ikke legeerklæring på at man ikke er svekket, for å skrive en gyldig fremtidsfullmakt. Men det kan nok være fornuftig hvis man er gammel og/eller syk. Særlig hvis det er en teoretisk risiko for at noen andre vil være misfornøyde med innholdet og dermed påstå at fullmaktsgiver var svekket og ble manipulert. 

Endret av laban
Skrevet
laban skrev (5 minutter siden):

Det der gjelder jo når fullmakten skal tre i kraft, altså brukes. Det er selvsagt nødvendig med legeerklæring for at fullmektigen skal kunne overta styringen av fullmaktsgivers økonomi. Det er ikke tilstrekkelig at man er uenig med fullmaktsgivers disposisjoner 😉

Man trenger ikke legeerklæring på at man ikke er svekket, for å skrive en gyldig fremtidsfullmakt. Men det kan nok være fornuftig hvis man er gammel og/eller syk. Særlig hvis det er en teoretisk risiko for at noen andre vil være misfornøyde med innholdet og dermed påstå at fullmaktsgiver var svekket og ble manipulert. 

Før du skrev din kommentar la jeg inn en liten tilleggskommentar om at lenken var feil, som du så.

Da vi laget fremtidsfullmakt, med hjelp fra advokat i min mors bank, fikk vi beskjed om at vi burde/måtte ha erklæring fra lege i forkant. Det kan jo ha sammenheng med at hun allerede var ganske gammel. Det er vel for å sikre seg at det senere ikke blir sådd tvil om at den som gir fremtidsfullmakt var kompetent på det tidspunkt fullmakt ble gitt, jeg antar det kan skje en del ganger.

Skrevet
Ekstra skrev (3 minutter siden):

Før du skrev din kommentar la jeg inn en liten tilleggskommentar om at lenken var feil, som du så.

Beklager, jeg så ikke den. Jeg holdt på med noe annet "i bakgrunnen" mens jeg skrev svaret. 

Ekstra skrev (3 minutter siden):

Da vi laget fremtidsfullmakt, med hjelp fra advokat i min mors bank, fikk vi beskjed om at vi burde/måtte ha erklæring fra lege i forkant. Det kan jo ha sammenheng med at hun allerede var ganske gammel. Det er vel for å sikre seg at det senere ikke blir sådd tvil om at den som gir fremtidsfullmakt var kompetent på det tidspunkt fullmakt ble gitt, jeg antar det kan skje en del ganger.

Det tror jeg også er lurt, når fullmaktsgiver er gammel eller i en situasjon der det kan trekkes fram et eller annet for å så tvil, hvis man vil krangle. Men det er ikke et krav. 

Nicklusheletida
Skrevet
Ekstra skrev (5 timer siden):

Det er ikke bare lurt, jeg tror det er et krav https://www.statsforvalteren.no/siteassets/fm-oslo-og-viken/vergemal/informasjonsskriv/legeerklaringsskjema-fremtidsfullmakt.pdf

(Ser nå i ettertid at jeg la ut feil lenke, den gjelder ikrafttredelse av fremtidsfullmakt, men mener jeg måtte innhente erklæring fra lege om at min mor var "ved sine fulle fem" da jeg ordnet med fremtidsfullmakt for henne)

Der var greit å vite. Hun er ved sine fulle fem, så da får jeg ordne det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...