Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Lurer egentlig på hvorfor man anbefaler å gi morsmelken før grøten når man starter med grøt i 6 mnd alderen....skal man kunne forvente at barnet orker å spise noe som helst grøt (eller middag) etter et måltid morsmelk ? Det er iallfall helt umulig for min datter, som nå er 7 1/2 mnd. Tilvenning til fast føde tar jo enormt lang tid på denne måten, og for mange begynner det jo å haste litt med puppe-avvenningen når barnet nærmer seg 8-9 mnd og man skal tilbake i jobb etterhvert osv. Det er altså slik at morsmelk skal være hovedbasisen i barnets kosthold hele det første leveåret ? Barnet skal altså spise like mye morsmelk som før, og den faste føden i tillegg ? Jeg skjønner ikke dette, for apetitten her i gården har heller gått ned etter 6 mnd alder. De anbefalte grøtporsjonene på pakningene, er de tilpasset barn som ikke får morsmelk som hovedbasis ?? Jeg er så forvirra!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49527-morsmelk-f%C3%B8r-gr%C3%B8t/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg begynte å gi tulla mi tynn velling allerede når hun var 2 1/2 - 3 mnd gammel. Mye av grunnen var for å få rutine på sovingen pluss at jeg ville hun skulle få litt mer enn bare morsmelk å "gå på". Dessverre gikk 'kilden' tom etter ca 5 mndr og jeg gikk da over til morsmelkerstatning på dagtid - mens jeg iblanda grøten med H-melk. Dette gikk ned på høykant!!! Skal SI hun spiste godt - spesielt etter at jeg hadde en barneskje med maltekstrakt i grøten.. *S*

Det er så individuelt med barna og hva de liker og når de liker det.....jeg prøvde meg fram...og det så ut til å gi det beste resultat:)

Lykke til *S*

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære kizmiaz. Når man starter med fast føde er morsmelk fortsatt den viktigste føden og fast føde bør introduseres sakte over lang tid. Det er ingen fast regel som må følge slavisk om morsmelk skal gies før eller etter fast føde. Der må man bruke sine egne erfaringer og vurderinger. Spiser barnet mye fast føde etterhvert slik at det ikke vil ha morsmelk etterpå, da kan det være lurt å amme først slik at man oppretholder en godstimulering og derved god produksjon. Vegrer barnet seg for fast føde kan det være lurt å gi dette først slik at det ikke drikker seg mett på morsmelk først. Når barnet starter med fast føde viser studier at den totale mengden energi som barnet inntar, vanligvis ikke øker. Det vil da ofte ta mindre morsmelk. Sliter en mor med å opprettholde morsmelksproduksjonen kan det også være lurt å amme først. Om ammingen går fint er det ingen grunn til å tilby fast føde før 6 måneder. Er det problemer så skal fast føde ihvertfall ikke introduseres før 4 måneder når barnets tarmsystem er modent nok. Om det er behov for tillegg før 4 måneder så anbefales morsmelkserstatning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...