AnonymBruker Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Jeg har ett barn i barnehagen, og enkelte av barna der er direkte ufyselige, både i oppførsel og væremåte. Det er spesielt en gutt som utestenger andre, deriblant mitt barn, eier ikke ett snev av empati og respekt for andre. Han kastet skoene til mitt barn ned en skråning på pure F, han kan finne på å få andre barn til å utestenge andre, ekskludere andre barn bevisst og systematisk i lek. Jeg var i bursdagsselskap til et annet barn, skulle hente mitt barn fra bursdagen. Så at bursdagsbarnet kalte andre barn for stygge ting, svarte frekt og dumt på hyggelige spørsmål fra andre barn, av typen «hade bra «navn» svaret var «hade din bæsj» eller alle dere er dumme. Skrek «du får ikke lov å komme i bursdagen min hvis du ikke har med x og y i gave» i forkant av bursdagen. Må si jeg hadde en klump i magen da jeg sendte sønnen min i barnehagen. Alle disse er førskolebarn, så de bør ha et snev av forståelse og respekt? Eller er det for mye forlangt? Jeg er klar over at mitt barn kommer til å møte på mange sånne unger i løpet av livet, men får helt vondt inni meg av å tenke på at han må forholde seg til sånne smådjevler daglig… Hvordan forholder dere dere til slike grusomme unger? Anonymkode: d1ca6...fda 0 Siter
laban Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Bursdagsbarn i barnehagealder kan være så oppspilte under feiringen at de virker helt ute av kontroll. Så oppførselen i det selskapet hadde jeg sett litt bort fra, selv om man selvsagt kunne ønske at foreldrene var litt mer på banen. Men de ansatte i barnehagen har ansvar for at ingen barn blir plaget eller utestengt. Hvis du virkelig vet at dette stadig foregår og ikke bare er engangshendelser du har fått et barns fortelling om, kan du ta opp saken med personalet - det er vel snart tid for foreldremøte. Ikke nevn noen enkeltbarn eller vær anklagende, men spør hvordan de trener på sosiale ferdigheter og samspill i lek. De voksne skal være til stede når det lekes ute, og det er jobben deres å utvikle barnas sosiale kompetanse, ikke bare la dem herje som de vil og gripe inn først når det er fare på ferde. "Grusomme unger" kan ha diagnoser, men det betyr ikke at de skal ta over styringen i barnehagen. Pass på at ikke motviljen din blir synlig for ditt eget barn, det løser ingenting at hen får inntrykk av at barnehagen er et dårlig eller skummelt sted. Må dere snakke om enkelthendelser (som kastingen av skoene eller stygg språkbruk), prøv å omtale handlingen som feil, ikke barnet som utførte den. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.