Gå til innhold

Når bare kroppen reagerer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever veldig sterkt at følelser, bekymring, belastning og slikt går rett i kroppen på meg.  Er det andre som også opplever det slik, og hva kan man gjøre for å få det bort?

Det er som om kroppen reagerer på det som et traumetrigger, når noe blir for stort og overveldende,  og ikke har kapasitet eller ressurser til å håndter det og jeg blir bare veldig fysisk dårlig. (Og psykisk selvsagt for det er jo bare lidelse å ja det sånn og ikke klare få reaksjonen ut av kroppen og klare tenke og håndtere rasjonelt). Blir bare masse fysiske symptomer og et tankekjør uten like som jeg ikke får tak på.

Jeg skulle ønske jeg kunne håndter dette rasjonelt, men det går jo ikke. Hva kan man gjøre for å takle og håndtere når det blir slik? Kroppsmetoder? Prøver det litt men jeg vil liksom opp i hodet.

Anonymkode: b5d7d...54f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel snarere normalen at psykisk sykdom også gir seg utslag kroppslig. Mange har god hjelp av fysisk aktivitet, samtalebehandling, psykomotorisk fysioterapi. Det enkeleste som ofte hjelper mange er vanlig fysisk aktivitet og noe så enkelt som å gå tur, komme seg ut i frisk luft. 

Anonymkode: 1f454...7d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er vel snarere normalen at psykisk sykdom også gir seg utslag kroppslig. Mange har god hjelp av fysisk aktivitet, samtalebehandling, psykomotorisk fysioterapi. Det enkeleste som ofte hjelper mange er vanlig fysisk aktivitet og noe så enkelt som å gå tur, komme seg ut i frisk luft. 

Ja er kanskje det. Men føler jeg er ekstrem.. 

Det hjelper ikke meg dessverre, blir faktisk verre og mer aktivert, så er bedre prøve roe seg. Men tenke kanskje det finnes noen øvelser eller andre måter å reagere på så det ikke bare henger seg sånn opp og blir bare en frakobla panikk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja er kanskje det. Men føler jeg er ekstrem.. 

Det hjelper ikke meg dessverre, blir faktisk verre og mer aktivert, så er bedre prøve roe seg. Men tenke kanskje det finnes noen øvelser eller andre måter å reagere på så det ikke bare henger seg sånn opp og blir bare en frakobla panikk.

Du er nok ikke ekstrem, det er mange som merker at kroppen preges. Om det er bedre for deg å koble av så gjør du det, samtaleterapi vil jo uansett være viktig. Avledning er også noe som brukes hyppig. Du snakker om kropp og psyke som om det er to forskjellige ting, det er det ikke, dette henger sammen 🙂 Går du i behandling, hva sier din behandler? Dette er jo typiske ting å snakke om i timene, hvordan man kan drive med litt øvelser selv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er nok ikke ekstrem, det er mange som merker at kroppen preges. Om det er bedre for deg å koble av så gjør du det, samtaleterapi vil jo uansett være viktig. Avledning er også noe som brukes hyppig. Du snakker om kropp og psyke som om det er to forskjellige ting, det er det ikke, dette henger sammen 🙂 Går du i behandling, hva sier din behandler? Dette er jo typiske ting å snakke om i timene, hvordan man kan drive med litt øvelser selv. 

Ja alt henger sammen. Men Føler det er ekstremt fordi det ikke er mulig å bruke hodet for å jobbe med dette. Det er bare følelser, reaksjoner, triggere og et system som bare kobler seg helt fra og ikke klarer å ha noe annet i sinnet på en måte. Og det varer og er tilstede hele tiden og hindrer dermed all funksjon. Så det føles jo ekstremt. Så terapi og samtaler gjør det egentlig verre, og er ikke istand til det, der blir bare spiraler og panikk og har ikke tilgang på hjernen på et vis. Der er noe som blokkerer av bare følelser. 

jeg jobber litt med pust og sånn. Men føler ikke der heller hjelper, vet ikke hva som gjør at alt bare går i sånn reaksjon som jeg beskrev 

Har du ppplevd det på samme måte?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja alt henger sammen. Men Føler det er ekstremt fordi det ikke er mulig å bruke hodet for å jobbe med dette. Det er bare følelser, reaksjoner, triggere og et system som bare kobler seg helt fra og ikke klarer å ha noe annet i sinnet på en måte. Og det varer og er tilstede hele tiden og hindrer dermed all funksjon. Så det føles jo ekstremt. Så terapi og samtaler gjør det egentlig verre, og er ikke istand til det, der blir bare spiraler og panikk og har ikke tilgang på hjernen på et vis. Der er noe som blokkerer av bare følelser. 

jeg jobber litt med pust og sånn. Men føler ikke der heller hjelper, vet ikke hva som gjør at alt bare går i sånn reaksjon som jeg beskrev 

Har du ppplevd det på samme måte?

Hvilke kroppslige reaksjoner har du?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.9.2025 den 13.44):

Hvilke kroppslige reaksjoner har du?

Vanskelig forklare, men bare veldig aktivert i kroppen for eksempel. Føler meg syk. Masse fysiske symptiner. Det er som om følelsene går rett i kroppen og jeg klarer ikke regulere det, for hodet kollapser. Så blir jeg bare urolig, frakobla og full av symptomer. Ingen av strategier eller teknikker fungerer. Og jeg blir helt ute av stand til å fungere eller gjøre noe. Det gjør det bare enda verre å prøve 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Vanskelig forklare, men bare veldig aktivert i kroppen for eksempel. Føler meg syk. Masse fysiske symptiner. Det er som om følelsene går rett i kroppen og jeg klarer ikke regulere det, for hodet kollapser. Så blir jeg bare urolig, frakobla og full av symptomer. Ingen av strategier eller teknikker fungerer. Og jeg blir helt ute av stand til å fungere eller gjøre noe. Det gjør det bare enda verre å prøve 

Men hvilke symptomer er det du mener? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Men hvilke symptomer er det du mener? 

Litt vanskelig å forklare da det ikke er et spesifikt symptom. Jeg bare kjenner det i hele kroppen på en måte. Og mest uttalt slik jeg skrev i forrige kommentar, dette med at jeg ikke har kontakt med hodet. Det er bare «kroppen».

AnonymBruker
Skrevet

Men kanskje man kan si feks kvalm, uvel, urolig, sensasjoner og vekslende symptomer bare fra hele kroppen hele tiden. Men mest av alt bare en intens uro og dette med ikke kontakt med hodet 

AnonymBruker
Skrevet

Virker for meg som om du overanalyserer alt du føler. Når symptomene er så vage at du ikke en gang kan beskrive dem, så virker det som om du nærmest leter i kropp og sinn etter noe du kan "kjenne på". 

Anonymkode: 15e45...0af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Virker for meg som om du overanalyserer alt du føler. Når symptomene er så vage at du ikke en gang kan beskrive dem, så virker det som om du nærmest leter i kropp og sinn etter noe du kan "kjenne på". 

Åja nei det er ikke vagt. Langt derifra :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Åja nei det er ikke vagt. Langt derifra :) 

Symptomene er jo per definisjon vage når du ikke klarer å forklare hvilke symptomer du har.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Men kanskje man kan si feks kvalm, uvel, urolig, sensasjoner og vekslende symptomer bare fra hele kroppen hele tiden. Men mest av alt bare en intens uro og dette med ikke kontakt med hodet 

Kan det være at disse symptomene kommer fra den alvorlige sykdommen du har (som du ikke sier hva er)? 

Anonymkode: c65a4...e8e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Litt vanskelig å forklare da det ikke er et spesifikt symptom. Jeg bare kjenner det i hele kroppen på en måte. Og mest uttalt slik jeg skrev i forrige kommentar, dette med at jeg ikke har kontakt med hodet. Det er bare «kroppen».

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hva mener du med sensasjoner?

Kontakt med hodet har du jo, du bruker hodet når du skriver innlegget ditt. Du skriver veldig vagt. Det du beskriver her høres ut som angst, så lenge du er fysisk utredet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan det være at disse symptomene kommer fra den alvorlige sykdommen du har (som du ikke sier hva er)? 

Anonymkode: c65a4...e8e

Det kan hende en del av symptomene kommer fra annen sykdom ja. Men ikke det at sterke følelser går rett i kroppen ig shut down i hodet?

AnonymBruker
Skrevet
28 minutes ago, AnonymBruker said:

Det kan hende en del av symptomene kommer fra annen sykdom ja. Men ikke det at sterke følelser går rett i kroppen ig shut down i hodet?

Folk skjønner ikke hva du mener når du skriver så vagt som du gjør. Å kjenne det i kroppen er ikke uvanlig ved angst. 

Anonymkode: a10e0...a78

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Folk skjønner ikke hva du mener når du skriver så vagt som du gjør. Å kjenne det i kroppen er ikke uvanlig ved angst. 

Ånei. Da har folk sikkert ikke opppevd det for da hadde de antagelig skjønt det. Føles ikke som direkte angst. Men hodet bare stenger ned og jeg får en slags panikk og kan ikke tenke eller bruke hode og bare har masse symptomer i kroppen. Har ikke tilgang på hodet. Blir helt frakoblet og utslitt men veldig påskrudd og aktivert 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ånei. Da har folk sikkert ikke opppevd det for da hadde de antagelig skjønt det. Føles ikke som direkte angst. Men hodet bare stenger ned og jeg får en slags panikk og kan ikke tenke eller bruke hode og bare har masse symptomer i kroppen. Har ikke tilgang på hodet. Blir helt frakoblet og utslitt men veldig påskrudd og aktivert 

Det er så vagt. Hva er "masse symptomer i kroppen"? Hva mener du med å være "frakoblet og utslitt" men samtidig "påskrudd og aktivert", det er jo stikk motsetninger.

Det gir ikke mening det du skriver. Ta det heller opp med behandler. Det hjelper ikke å spørre gjentatte ganger her. Hvis du ikke har fått svar på disse spørsmålene som du er fornøyd med enda, så kommer ikke enda flere tråder til å gi deg noe svar du vil bli mer fornøyd med.

AnonymBruker
Skrevet
43 minutes ago, AnonymBruker said:

Det du beskriver her med at hodet "stenger ned" og får panikk er forenlig med angst. Å bli frakoblet slik jeg tolker det er forenlig med dissosiering. Og jo, folk her har garantert opplevd det. Mange alvorlig psykisk syke her, med lang og omfattende sykehistorie. Forskjellen er at du ikke klarer å forklare dette på en forståelig måte. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...