Gå til innhold

Hva er forskjellen på k-ptsd og ptsd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fungerer man alltid dårligst ved k-ptsd? Er det gode prognoser for behandling?

Anonymkode: ffc90...8dd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ptsd: et traume - overgrep/dødsulykke, ol. (symptomer: flaschbacks, ungåelse, uro/angst).

k-ptsd: ses oftes blant barn som har opplevd gjentagende traumer. her er symptomene som relasjonelle vansker og affektregulering sentralt, i kombinasjon med symptomene fra ptsd.

Anonymkode: 3a942...0b5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hører at folk flest bruker traumebegrepet flittig. Det er nok ikke traumer alt hva dem sier.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hører at folk flest bruker traumebegrepet flittig. Det er nok ikke traumer alt hva dem sier.

du kan se litt i icd-11 hva som regnes som traume

https://icd.who.int/browse/2025-01/mms/en#585833559

(torture, slavery, genocide campaigns, prolonged domestic violence, repeated childhood sexual or physical abuse)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.9.2025 den 23.10):

ptsd: et traume - overgrep/dødsulykke, ol. (symptomer: flaschbacks, ungåelse, uro/angst).

k-ptsd: ses oftes blant barn som har opplevd gjentagende traumer. her er symptomene som relasjonelle vansker og affektregulering sentralt, i kombinasjon med symptomene fra ptsd.

Er ikke ts. Men lurer litt på noe i samme gate. Hva er det hvis man i voksen alder opplever noe som forstyrrer grunnleggende trygghet og relasjon og tilknytning, samt opplever egen alvorlig sykdom uten noe utsikter eller hjelp eller trygghet? Hva slags type traume går det innunder?

(ja det er mer alvorlig enn det sikkert først kan høres ut som men akter ikke å utbrodere. Bare lurer på hvilken traume kategori det kan passe inn under)

Anonymkode: 46b74...cce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er ikke ts. Men lurer litt på noe i samme gate. Hva er det hvis man i voksen alder opplever noe som forstyrrer grunnleggende trygghet og relasjon og tilknytning, samt opplever egen alvorlig sykdom uten noe utsikter eller hjelp eller trygghet? Hva slags type traume går det innunder?

(ja det er mer alvorlig enn det sikkert først kan høres ut som men akter ikke å utbrodere. Bare lurer på hvilken traume kategori det kan passe inn under)

du må konkretisere mer skal du ha svar, per nå ser jeg ikke at det du beskriver går under definisjon for hverken ptsd eller kptsd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

du må konkretisere mer skal du ha svar, per nå ser jeg ikke at det du beskriver går under definisjon for hverken ptsd eller kptsd. 

Ok hva går det under da tenker du?

Er det ikke symptomer og funksjon som bestemmer , ikke spesifikke «hendelser»?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Holder du på enda og spørre de samme spørsmålene som du gjorde for et halvt år siden og et år siden?

Hør med din lege/behandler, det er rett instans for disse spørsmålene.

Anonymkode: 24c6a...a46

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.9.2025 den 15.25):

Hva er det hvis man i voksen alder opplever noe som forstyrrer grunnleggende trygghet og relasjon og tilknytning, samt opplever egen alvorlig sykdom uten noe utsikter eller hjelp eller trygghet? Hva slags type traume går det innunder?

Har aldri hørt dette omtalt innen traumefeltet. I slike tilfeller kan man få god hjelp med å takle den vanskelige hverdagen, men dette hører ikke inn under traumeterapi.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (9 timer siden):

Har aldri hørt dette omtalt innen traumefeltet. I slike tilfeller kan man få god hjelp med å takle den vanskelige hverdagen, men dette hører ikke inn under traumeterapi.

Nå har jeg ikke beskrevet så nøye hva som har skjedd/skjer og hvordan det påvirker meg da.

men hva går det innunder da tenker du?

Skrevet

Under pågående belastninger utvikler personer vanligvis angst og/eller depresjon som ofte blir diagnostisert som tilpasningslidelse. Når det trengs støtte fra helsepersonell, er det ofte hjelp til å tåle, utholde og mestre nåtidens vansker det handler om.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (4 minutter siden):

Under pågående belastninger utvikler personer vanligvis angst og/eller depresjon som ofte blir diagnostisert som tilpasningslidelse. Når det trengs støtte fra helsepersonell, er det ofte hjelp til å tåle, utholde og mestre nåtidens vansker det handler om.

Ok. Men slik tilpasningslidelse skal jo vare bare en kort stund. For meg er det langvarig, pga omstendighetene er ikke noe som går over.

Ja det gir mening at man får hjelp til å utholde nåtidens vansker. Jeg opplever ikke at hjelpen jeg får er til så mye hjelp.
både Fordi jeg tror det også handler om gamle følelser og tilknytning som blir røska opp på en måte (og dermed også handler om gamle følelser), og også at nåtiden er for uutholdelig, kan det ikke gå over i en vedvarende traumereaksjon?

Skrevet

La det med traume og traumebehandling ligge til de pågående belastningene evt tar slutt.

Traumebehandling er noe som gis når det ikke lenger er alvorlige ting som skjer/verden er ufarlig, men symptomer dukker opp pga av det som skjedde tidligere.

Dette er nok mitt siste innlegg om dette uansett hvor mange "ja, men...." som måtte komme.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (4 minutter siden):

La det med traume og traumebehandling ligge til de pågående belastningene evt tar slutt.

Traumebehandling er noe som gis når det ikke lenger er alvorlige ting som skjer/verden er ufarlig, men symptomer dukker opp pga av det som skjedde tidligere.

Dette er nok mitt siste innlegg om dette uansett hvor mange "ja, men...." som måtte komme.

Ja jeg har også forstått traumebehandling slik. Det jeg opplever og står i kan ikke gå over. Der er vedvarende relasjonelle følelsemessige belastninger og stress samt kronisk alvorlig sykdom. Hvordan kan man komme ut av det da uten behandling 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja jeg har også forstått traumebehandling slik. Det jeg opplever og står i kan ikke gå over. Der er vedvarende relasjonelle følelsemessige belastninger og stress samt kronisk alvorlig sykdom. Hvordan kan man komme ut av det da uten behandling 

Du har spurt disse spørsmålene så mange ganger nå, over flere forum. Du må snart være fornøyd med svarene du får. Det er litt frekt å bare ignorere svar og fortsette å spørre.

Ta dette opp med din fastlege/behandler. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har spurt disse spørsmålene så mange ganger nå, over flere forum. Du må snart være fornøyd med svarene du får. Det er litt frekt å bare ignorere svar og fortsette å spørre.

Ta dette opp med din fastlege/behandler. 

Hmm. Ignorere ikke det han skrev? Prøvde bare forstå det bedre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.9.2025 den 22.48):

Fungerer man alltid dårligst ved k-ptsd? Er det gode prognoser for behandling?

PTSD - Ekstrem enkelthendelse eller kortvarig ekstrem belastning som ikke kroppen klarer å prosessere. Typisk at relativt friske mennesker blir utsatt for en traumatisk hendelse som skaper traumer som forstyrrer funksjonen i etterkant

KPTSD - Dette er utviklingstraumer. Svært sjelden dette utvikled i voksen alder (unntak for krigsfanger, jøder i Auschwitz) etc., men generelt er dette når grunnlaget for trygghet, kontakt og tillit til verden blir forstyrret av utrygghet og å bli dårlig behandlet i oppvekst. Dette fører til at hele grunnfjellet du er ment til å fungere utifra som menneske blir kraftig forstyrret og det skaper ofte omfattende funksjonsvansker om alvorlighetsgraden er stor nok. Og det krever en mye bredere og helhetlig tilnærming enn PTSD-behandling

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hmm. Ignorere ikke det han skrev? Prøvde bare forstå det bedre.

Du blir aldri fornøyd med svarene får, fordi uansett hvor mange som svarer deg så fortsetter du bare å spørre. Det stopper aldri.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du blir aldri fornøyd med svarene får, fordi uansett hvor mange som svarer deg så fortsetter du bare å spørre. Det stopper aldri.

Støtter denne. Har også merket meg tilsvarende innlegg på annet forum, og jeg tror dessverre du oppnår lite annet enn irritasjon med gjentagende innlegg om det samme, eller i alle fall variasjon over samme tema. All forståelse for at du opplever å være i en vanskelig og fastlåst situasjon, men som har vært gjentatt så mange ganger før er nok ikke forum stedet å få svar på dette. 

Anonymkode: 41d23...a39

AnonymBruker
Skrevet
SoloSuper skrev (14 minutter siden):

PTSD - Ekstrem enkelthendelse eller kortvarig ekstrem belastning som ikke kroppen klarer å prosessere. Typisk at relativt friske mennesker blir utsatt for en traumatisk hendelse som skaper traumer som forstyrrer funksjonen i etterkant

KPTSD - Dette er utviklingstraumer. Svært sjelden dette utvikled i voksen alder (unntak for krigsfanger, jøder i Auschwitz) etc., men generelt er dette når grunnlaget for trygghet, kontakt og tillit til verden blir forstyrret av utrygghet og å bli dårlig behandlet i oppvekst. Dette fører til at hele grunnfjellet du er ment til å fungere utifra som menneske blir kraftig forstyrret og det skaper ofte omfattende funksjonsvansker om alvorlighetsgraden er stor nok. Og det krever en mye bredere og helhetlig tilnærming enn PTSD-behandling

Bra forklaring. Jeg tenker imidlertid at det med at «grunnlaget for trygghet, kontakt og tillit til verden blir forstyrret av utrygghet» kan oppstå også i voksen alder hvis det for eksempel skjer noe opprivende med den og de som var tryggheten og omsorgspersonen og den grunnleggende tryggheten blir satt i et spørsmålstegn, hvis du skjønner? At alt man hadde og trodde var trygt stabilt og kontrollert ikke er det likevel og man ikke får hjelp eller blir veldig alene i voldsomme ting. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...