Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I dag er det akkurat en måned siden jeg måtte føde min lille sønn. Født til døden..

Som jeg skrev på et annet innlegg, føles det som det har gått år, eller noen ganger som om det var i går..

Min sorg er ikke bare over min sønns død. Den innbefatter også valget vi måtte ta og leve med..

Vår sønn hadde en alvorlig hjertefeil. Så alvorlig at vi valgte å avbryte. Dette plager meg også. Det finnes noen solskinnshistorier på nettet som jeg selvfølgelig svelger rått. Enn hvis!?! Og Tor Erling hadde det kjempebra i magen min. Hjertefeilen hadde betydd noe når han ble født, men hadde ingen betydning for han nå. Også dette plager meg. Skulle vi heller ha gått svangerskapet fullt ut, for så å la han dø? Eller skulle vi ha prøvd i det lengste, med operasjoner og etterhvert transplantasjon..

Jeg vet så inderlig godt at det ikke nytter å tenke på "enn hvis", og "om" nå. For det som har skjedd kan vi ikke gjøre noe med.

Men tankene kommer..

Jeg er student (sykepleier) og hadde valget etter påske om å ta en praksis nå, eller å vente i nesten et år. Jeg er tredjeårsstudent og hvis jeg hadde ventet med å ta denne praksisen til neste år, hadde jeg måttet jobbet som student lenge.. Jeg var i et lite dilemma.. Jeg bestemte meg for å prøve, så ca EN uke etter fødselen, begynte jeg så smått på denne praksisen. Det hjapl ikke videre at læreren kom med dette utsagnet da jeg fortalte min historie: "Det der var jo nesten trist det"! Hun er av typen som mener dette er bare å glemme. Man bør komme seg ut tidligst mulig...

Dagene på skola var helt forferdelige. Det var ikke mange ganger jeg holdt ut hele dagen, men jeg var der iallefall.

Fikk høre sist uke at jeg besto, tross endel fravær. Det var litt godt. Men nå er jeg så sliten at jeg angrer meg for at jeg tok den.