Gå til innhold

spiseforstyrrelser

Anbefalte innlegg

Gjest skorpion-bergen

Har de siste to-tre årene oppdaget at veldig mange av jentene jeg kjener sliter/har slitt med spiseforstyrrelser. Like forbausende er det at de nevnte jentene gjerne er tynne i utgangspunktet, pene, og sees på som vellykkede. Dette finnes det sikkert psykologiske avhandlinger om – kontroll, ønske om å innfri forventninger osv. Nok innledning. Nå har jeg endelig forstått at dette gjelder kjæresten min, også. Hun har de siste tre-fire årene i til dels lange perioder kastet opp hver dag. (Hun er 21.) Hun trener ganske mye, spiser ganske lite, og er i det hele tatt veldig opptatt av, og misfornøyd med, kroppen sin (selv om den, ikke bare i mine øyne, men også i forhold til det rådende skjønnhetsidealet (ikke at det er noe å strebe etter)er veldig fin, hvilket jeg påpeker ofte. Får til svar at "Du liker den uansett"). Det er tydelig at hun har et stort problem, som gjør livet hennes en del kjipere enn det behøver å være. Hva skal jeg gjøre? Be henne fortelle det til en lege eller psykiater? Hun vil nok, som de fleste andre, ha kontrollen selv, men jeg er redd hun er i ferd med å miste den.

Hilsen skorpion-bergen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49622-spiseforstyrrelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun dukker kanskje opp hos psykiater om et par år når bodymassindex er nede på 18 og hun har mistet konsentrasjonsevnen i skolen. Men prøv å motivere henne til å gå før. Det er mye bedre hun kommer i behandling nå, mens nettverket hennes fungerer og hun fremdeles har helsa. Men hvis hun ikke er motivert kan det jo være vanskelig.

God litteratur er "Sterk svak" av Finn Skårderud. Han vet mer enn de fleste andre om emnet, og kan kanskje lære deg mer om å forstå hva som skjer med kjæresten din.

Hun høres ellers ganske "typisk" spiseforstyrret ut, som er så flink og pen og gjør alt perfekt. Det er så fryktelig trist når sånne kjekke jenter får et liv som etterhvert bare handler om mat, kropp og vekt.

Vi lever i et samfunn der unge jenter anser det som helt naturlig å kontrollere mat, kropp og vekt. Det regnes som vanlig å telle kalorier.

Det er ganske langt fra sånn som guttene har det, og som jentene burde hatt det: Å spise når man er sulten, spise så mye at man blir mett og spise det man har lyst på - og ellers ikke skjenke maten en tanke. DET burde være idealet! Men vi må nok se i øynene at vi alle sammen tause aksepterer en kultur som gjør vakre, flinke, kjekke jenter til sjuke kalori-tellere og overtrenere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49622-spiseforstyrrelser/#findComment-192981
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...