Gå til innhold

Kopipreparat/ikke bra.

Anbefalte innlegg

Skrevet
stjernestøv skrev (14 minutter siden):

Ja på apoteket sier de det er det samme. 

Ja, apoteket sier alltid det. Men de vil også selge det billigste. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (35 minutter siden):

Det er ofte ulik virkning mellom kopipreparater. De som nevnes, zopiklone og quetiapin, samt lisdeksamfetamin, er der det oftest rapporteres en klar forskjell. 

Jeg kan ikke bruke quetiapin mot søvn, da den ikke hjelper meg å sove, men seroquel hjelper meg å sove. Er tydelig det er forskjeller på medisinene. Opplevd det samme med andre medisiner og.

Anonymkode: 830c2...22a

Skrevet

Du får jo ikke disse medisinene på blå resept, så du kan bare be om å få originalpreparat. Det er uansett ganske billig medisin.

For medisiner på blå resept kan du be legen skrive nei til generisk bytte hvis du merker forskjell.

stjernestøv
Skrevet
ISW skrev (5 minutter siden):

Du får jo ikke disse medisinene på blå resept, så du kan bare be om å få originalpreparat. Det er uansett ganske billig medisin.

For medisiner på blå resept kan du be legen skrive nei til generisk bytte hvis du merker forskjell.

De hadde ikke imovane, var mannen som hentet de. 

Ja de skriver ikke generisk bytte på seroquel og relpax. 

AnonymBruker
Skrevet
knas skrev (1 time siden):

Ja, apoteket sier alltid det. Men de vil også selge det billigste

Hvorfor?

Anonymkode: d741e...1e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor?

For blå resepter: Fordi Staten betaler og bestemmer det.

Skrevet
stjernestøv skrev (2 timer siden):

I natt tok jeg zopiclone istedenfor imovane og merket forskjell, sover bedre på imovane men får gi det en sjans for har jo en hel pakke nå. Ellers må jo psykiateren skrive det ut på nytt, flere som merker forskjell? Så sier de på apoteket at det er det samme, det sier de alltid men det er ikke det. 

Samme her. Imovane virker bedre, så bruker å velge det på apoteket. 

stjernestøv
Skrevet
cathlin skrev (28 minutter siden):

Samme her. Imovane virker bedre, så bruker å velge det på apoteket. 

Ja søren at jeg ikke ventet til de fikk det. 

Skrevet

For å spare penger?? har myndighetene svært slappe krav til godkjenning av kopipreparater. Det eneste produsenten trenger å vise er at biotilgjengeligheten av medisinen er mellom 80 og 120% av orginalpraparatet.

De som imidlertid er enda verre, er at i et land som Norge der åpenhet og tilgjengelighet på alle slags data er regelen, er det ingen som får se de dataene kopifirmaer har levert til myndighetene.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (36 minutter siden):

For å spare penger?? har myndighetene svært slappe krav til godkjenning av kopipreparater. Det eneste produsenten trenger å vise er at biotilgjengeligheten av medisinen er mellom 80 og 120% av orginalpraparatet.

De som imidlertid er enda verre, er at i et land som Norge der åpenhet og tilgjengelighet på alle slags data er regelen, er det ingen som får se de dataene kopifirmaer har levert til myndighetene.

Men tjener ikke apotekene på å selge originalen da? Det er som på Kiwi, de tjenter mer på å selge Norwegia enn firstprice-ost. Jeg forstår ikke dette jeg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men tjener ikke apotekene på å selge originalen da? Det er som på Kiwi, de tjenter mer på å selge Norwegia enn firstprice-ost. Jeg forstår ikke dette jeg. 

1. For medisiner på blå resept er de forpliktet til først å tilby det billigste.

2. For andre medisiner er fortjenesten (Pris til kunden - innkjøpspris fra grossisten). Så hva de tjener mest på, er hvilke avtaler de har forhandlet seg til fra grossist.

stjernestøv
Skrevet

Har spurt om han vil skrive ut imovane nå, håper han gjør det da selv om han nettopp skrev ut. 

Den forsvunne diamanten
Skrevet
nachnoo skrev (13 timer siden):

Så det sitter ikke bare i hodet? 

Skrevet
Den forsvunne diamanten skrev (1 time siden):

Så det sitter ikke bare i hodet? 

Korrekt 🙂

Husk at personalet kun har sin kunnskap fra bøker, og de svarer korrekt ut fra det de har lært. Men de har aldri truffet en pasient i en behandlingssituasjon i RL. Ofte er RL litt mer komplisert og variert enn det som står i læreboka.

Den forsvunne diamanten
Skrevet (endret)
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Korrekt 🙂

Husk at personalet kun har sin kunnskap fra bøker, og de svarer korrekt ut fra det de har lært. Men de har aldri truffet en pasient i en behandlingssituasjon i RL. Ofte er RL litt mer komplisert og variert enn det som står i læreboka.

Oja takk, forfriskende at en i din bransje innrømmer sånt!

Endret av Den forsvunne diamanten
Skrevet

Jeg er heller ikke særlig glad for å få noe annet enn det legen skriver ut. Har derfor begynt å bestille alt på Farmasiet. Da får jeg det som står på resepten. Kjøper også vitaminer, kremer etc der, og det er langt billigere enn i det lokalte apoteket.  Alt kommer som pakke i løpet av et par dager. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...