Anne_i_FUB Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Heisann, jeg har blitt kontaktet av journalist i radio som ønsker å snakke med et eller flere par som har droppet prøverør og gått rett for adopsjon etter innføring av full egenbetaling for assistert befruktning. Forsøker meg både her og på ufb-forum for å se om noen kan stille opp for å fortelle om det viktigste for oss i livet - det å få barn, uansett hvilken metode. HASTER!! Håper noen kan stille opp, kontakt meg gjerne på [email protected] eller mobil 907 85 051. Mvh. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49664-mediaoppslag-trenger-frivillige/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Vi valgte adopsjon direkte - som vårt førstevalg. Og det har vært et fantastisk valg! Det hadde ingen ting med egenandeler eller ikke - og jeg misliker sterkt dette fokuset som av noen oppfattes som at siden man nå må betale for assistert befruktning så må man velge adopsjon. Adopsjon skal alltid være et førstevalg når det blir valgt . Ønsket man da egentlig å prøve asst. befruktning så må dette enten gjøres, og evt. sorg over manglende befruktning bearbeides, eller så må man bearbeide det at man ikke kan gjøre det. Det skal ikke være en second best løsning når man går den veien. Jeg forstår at ikke alle har den samme meningen, og at for noen blir valget adopsjon når man ikke har "råd" å velge. Men med adopsjon skal alltid barnets beste være hovedmålet - og barnets beste er å få foreldre som ønsker akkurat det barnet - ikke noen som fortsatt drømmer om det barnet de kunne ha fått. Tenk å lese et intervju med mamma og pappa 15 år senere hvor de beklager egenandelene på asst. befruktning og jo da, da måtte de velge adopsjon. Hvordan vil det føles? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49664-mediaoppslag-trenger-frivillige/#findComment-193301 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Vi valgte adopsjon direkte - som vårt førstevalg. Og det har vært et fantastisk valg! Det hadde ingen ting med egenandeler eller ikke - og jeg misliker sterkt dette fokuset som av noen oppfattes som at siden man nå må betale for assistert befruktning så må man velge adopsjon. Adopsjon skal alltid være et førstevalg når det blir valgt . Ønsket man da egentlig å prøve asst. befruktning så må dette enten gjøres, og evt. sorg over manglende befruktning bearbeides, eller så må man bearbeide det at man ikke kan gjøre det. Det skal ikke være en second best løsning når man går den veien. Jeg forstår at ikke alle har den samme meningen, og at for noen blir valget adopsjon når man ikke har "råd" å velge. Men med adopsjon skal alltid barnets beste være hovedmålet - og barnets beste er å få foreldre som ønsker akkurat det barnet - ikke noen som fortsatt drømmer om det barnet de kunne ha fått. Tenk å lese et intervju med mamma og pappa 15 år senere hvor de beklager egenandelene på asst. befruktning og jo da, da måtte de velge adopsjon. Hvordan vil det føles? Hvem har sagt at adopsjon er en nest-best-løsning? Flott at dere aldri har behøvd å gå igjennom prosessen, men som de edle mennesker dere er gikk rett på adopsjon. Men hva med å vise litt respekt for de mange av oss som gikk veien om assistert befruktning før vi valgte adopsjon? Og ikke minst, hva får deg til å tro at barn som adopteres av foreldre som valgte prøverør som "førstevalg" ikke er like ønsket eller elsket enn barn av foreldre som gikk rett på adopsjon? Du er ikke alene om å leve i den tro at adoptivbarn er mer elsket enn andre barn! Men fordi et barn er mer etterlengtet (etter mange års barnløshet) betyr IKKE at barnet er mer elsket enn andre barn. Jeg er helt sikker på at barn født uten at foreldrene hadde planlagt det - og kanskje også vurderte abort - er mindre elsket enn "planlagte" og lenge etterlengtede barn. Vi har gått hele runden (som mange med oss på dette forumet), og den holdning du viser er utrolig selvgod og moralistisk fordømmende overfor oss (og de som er midt oppe i dette). Mitt opprinnelige ønske om graviditet og fødsel, gjør ikke at mitt (adoptiv)barn er mindre elsket!!!! Vi trengte den tiden dette tok oss, og jeg må si jeg føler med de som i dag ikke får anledning til gratis offentlige prøverørsforsøk. Disse forsøkene har ikke gjort meg til en dårligere mor for mitt barn! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49664-mediaoppslag-trenger-frivillige/#findComment-193396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Løvemamma Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Hvem har sagt at adopsjon er en nest-best-løsning? Flott at dere aldri har behøvd å gå igjennom prosessen, men som de edle mennesker dere er gikk rett på adopsjon. Men hva med å vise litt respekt for de mange av oss som gikk veien om assistert befruktning før vi valgte adopsjon? Og ikke minst, hva får deg til å tro at barn som adopteres av foreldre som valgte prøverør som "førstevalg" ikke er like ønsket eller elsket enn barn av foreldre som gikk rett på adopsjon? Du er ikke alene om å leve i den tro at adoptivbarn er mer elsket enn andre barn! Men fordi et barn er mer etterlengtet (etter mange års barnløshet) betyr IKKE at barnet er mer elsket enn andre barn. Jeg er helt sikker på at barn født uten at foreldrene hadde planlagt det - og kanskje også vurderte abort - er mindre elsket enn "planlagte" og lenge etterlengtede barn. Vi har gått hele runden (som mange med oss på dette forumet), og den holdning du viser er utrolig selvgod og moralistisk fordømmende overfor oss (og de som er midt oppe i dette). Mitt opprinnelige ønske om graviditet og fødsel, gjør ikke at mitt (adoptiv)barn er mindre elsket!!!! Vi trengte den tiden dette tok oss, og jeg må si jeg føler med de som i dag ikke får anledning til gratis offentlige prøverørsforsøk. Disse forsøkene har ikke gjort meg til en dårligere mor for mitt barn! Slik jeg oppfatter det er det ikke det faktum at man velger å prøve IVF før man går for adopsjon som avgjør hvorvidt et adoptivbarn er første eller annetvalg. Vi har selv vært gjennom to forsøk før vi adopterte, da var vi mentalt klare og vår valg ble da Det Rette for oss. Det som jeg derimot synes er kritikkverdig i FUB sin forespørsel, og som jeg oppfatter at også den første "ikke undertegnet" reagerte på er når de vil ha uttalelser fra familier som velger å gå rett på adopsjon _fordi_ det er innført egenandeler på IVF. Det blir helt fei i forhold til barnet - da blir løsningen et annetvalg fordi fordi man ikke har råd! Finn dere en annen innfallsvinkel, FUB. Vær hvertfall veldig forsiktige på hvordan dette spøsmålet blir vinklet - adopsjon og IVF er likeverdige løsninger på det samme problemet, nemlig ufrivillig barnløshet! For all del, jeg støtter dere i kampen for å fjerne egenandelene, men jeg synes dere har lett for å "diskriminere" adopsjon som en likeverdig løsning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49664-mediaoppslag-trenger-frivillige/#findComment-193487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thaimor Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Slik jeg oppfatter det er det ikke det faktum at man velger å prøve IVF før man går for adopsjon som avgjør hvorvidt et adoptivbarn er første eller annetvalg. Vi har selv vært gjennom to forsøk før vi adopterte, da var vi mentalt klare og vår valg ble da Det Rette for oss. Det som jeg derimot synes er kritikkverdig i FUB sin forespørsel, og som jeg oppfatter at også den første "ikke undertegnet" reagerte på er når de vil ha uttalelser fra familier som velger å gå rett på adopsjon _fordi_ det er innført egenandeler på IVF. Det blir helt fei i forhold til barnet - da blir løsningen et annetvalg fordi fordi man ikke har råd! Finn dere en annen innfallsvinkel, FUB. Vær hvertfall veldig forsiktige på hvordan dette spøsmålet blir vinklet - adopsjon og IVF er likeverdige løsninger på det samme problemet, nemlig ufrivillig barnløshet! For all del, jeg støtter dere i kampen for å fjerne egenandelene, men jeg synes dere har lett for å "diskriminere" adopsjon som en likeverdig løsning. nå slipper jeg skrive selv både til Anne i FUB og den nickløse (som jeg også tror har misforstått) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49664-mediaoppslag-trenger-frivillige/#findComment-193503 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest malun Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Vi valgte adopsjon direkte - som vårt førstevalg. Og det har vært et fantastisk valg! Det hadde ingen ting med egenandeler eller ikke - og jeg misliker sterkt dette fokuset som av noen oppfattes som at siden man nå må betale for assistert befruktning så må man velge adopsjon. Adopsjon skal alltid være et førstevalg når det blir valgt . Ønsket man da egentlig å prøve asst. befruktning så må dette enten gjøres, og evt. sorg over manglende befruktning bearbeides, eller så må man bearbeide det at man ikke kan gjøre det. Det skal ikke være en second best løsning når man går den veien. Jeg forstår at ikke alle har den samme meningen, og at for noen blir valget adopsjon når man ikke har "råd" å velge. Men med adopsjon skal alltid barnets beste være hovedmålet - og barnets beste er å få foreldre som ønsker akkurat det barnet - ikke noen som fortsatt drømmer om det barnet de kunne ha fått. Tenk å lese et intervju med mamma og pappa 15 år senere hvor de beklager egenandelene på asst. befruktning og jo da, da måtte de velge adopsjon. Hvordan vil det føles? Jeg er selv adoptert, og har ingen som helst problemer med at foreldrene mine prøvde å få egne barn først. Det gjør da ikke meg mindre etterlengtet - at de prøvde så lenge og ventet understreker jo bare hvor mye de ønsket seg barn! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49664-mediaoppslag-trenger-frivillige/#findComment-193516 Del på andre sider Flere delingsvalg…
yogi Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 Slik jeg oppfatter det er det ikke det faktum at man velger å prøve IVF før man går for adopsjon som avgjør hvorvidt et adoptivbarn er første eller annetvalg. Vi har selv vært gjennom to forsøk før vi adopterte, da var vi mentalt klare og vår valg ble da Det Rette for oss. Det som jeg derimot synes er kritikkverdig i FUB sin forespørsel, og som jeg oppfatter at også den første "ikke undertegnet" reagerte på er når de vil ha uttalelser fra familier som velger å gå rett på adopsjon _fordi_ det er innført egenandeler på IVF. Det blir helt fei i forhold til barnet - da blir løsningen et annetvalg fordi fordi man ikke har råd! Finn dere en annen innfallsvinkel, FUB. Vær hvertfall veldig forsiktige på hvordan dette spøsmålet blir vinklet - adopsjon og IVF er likeverdige løsninger på det samme problemet, nemlig ufrivillig barnløshet! For all del, jeg støtter dere i kampen for å fjerne egenandelene, men jeg synes dere har lett for å "diskriminere" adopsjon som en likeverdig løsning. Med fare for å tråkke noen på tærne her, det er det jeg er redd for kommer til å skje nå. Det at noen kommer til å gå rett på adopsjon i stedet for den lange veien via prøverør pga. økonomien, selv om det er helst prøverør de ønsker. Og det er jo ikke riktig. For adopsjon skal jo ikke være en nødløsning/annet valg (som dere skriver her inne og som jeg er helt enig i). Det er nok de parene FUB er interessert i å komme i kontakt med. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49664-mediaoppslag-trenger-frivillige/#findComment-193703 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rosa Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 Synes egentlig manges reaksjoner er litt i overkant jeg, dere behøver vel ikke å ta på vei og føle dere såret fordi noen har gått rett på adopsjon. Vet ikke om jeg missforstår helt, men det var vel et ærlig spørsmål om noen var intressert i å stille opp i et intervju siden assistert befruktning ikke er gratis lengre. Personlig synes jeg det kan bli flott reklame for en etter min oppfatning LIKEVERDIG måte å få barn på. Jeg og min mann valgte å ikke prøve prøverørsbefruktning. Det var vårt personlige valg, forstå meg rett- jeg har ingen problemer med å forstå folks ønske om å få den hjelpa som fins, men for oss overskygget ønsket om et barn trangen til å reprodusere oss sjøl. Vi orket ikke å bruke masse dyrbar tid (kanskje år) med forsøk på å få et barn, ikke er du garantert resultater heller. Vil bare at dere skal forstå at noen velger slik, det har ingenting å gjøre med den veien de fleste har gått. For all del, tviler ikke på at adoptivbarna deres er like elsket og ønsket som våre. Det ble kanskje litt rotete, men please, vis forståelse for andres valg, ikke bare krev det på egne vegne! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49664-mediaoppslag-trenger-frivillige/#findComment-193730 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiger+Slange+Okse+? Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 Du startet en spennende debatt her. Forholdet er fremdeles at IVF er billig men usikkert mhp- resultat, og adopsjon er dyrt men trygt mhp resultat. Tenk om metodene hadde vært økonomisk likestillt??? Uansett er jeg enig i tidligere inlegg om at vi som adopteret (uansett hvilke omveger vi har tatt) må ha bearbeidet eventuell sorg over egen fruktbarhet og kommet til den slutning at vi vil bli foreldre - og at det er mange barn som faktisk trenger oss. Det at IVF plutselig ikke er gratis lengre er en liten detalj som kanskje får noen til å tenke seg litt om før de starter - hva er problemet med det ??? Det er sunt å bli litt bevist på hvorfor en ønsker å bli mamma/pappa - sunt å fundere over egen fruktbarhet. Jeg syns det er ett mye større problem at mange forblir uten barn - og at mange barn får færre/ingen søsken - pga økonomi. Hilsen lykkelig mamma til to adopterte (som pga mange grunner aldri vurderte IVF) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49664-mediaoppslag-trenger-frivillige/#findComment-193834 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thaisol Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 Anne i FUB! Innlegget ditt gjør meg ganske arg. Det er vel ingen som adopterer fordi de ikke har råd til prøverør. Når du videreformidler slike forespørsler bidrar du til å framstille adopsjon som "second best". Selv om mange har prøvd prøverør før de starter adopsjonsprosessen - handler dette - etter hva jeg har forstått - mer om en prosess man går gjennom i forhold til egen barnløshet - ikke om hva som er best eller om økonomi. Og - i den grad det skulle handle om økonomi - så koster faktisk adopsjon omtrent det samme som 3 prøverørsforsøk. Kostnadene for prøverør blir derfor bare høyere dersom man ikke lykkes og etterpå velger adopsjon. De fleste som starter med prøverør gjør selvfølgelig dette for å lykkes - og statistikken som viser at bare 50 % lykkes i løpet av 3 forsøk - er egentlig "bare statistikk"/andres erfaringer og sier intet om egen sjanse til å lykkes. Man starter vel sjelden en prosess med prøverør - med forventningen om at man ikke kommer til å lykkes. Jeg synes at du som skal representere FUB bør ha såpass stor respekt for de som velger å adoptere - at du avviser forslag fra media hvor adopsjon framstilles som second best. Eller er det slik at ALT kan og skal brukes i kampen mot egenbetaling for prøverør - uavhengig av hvem det treffer ? I dette tilfellet ville det faktisk ha gått ut over et barn - som i fremtiden kan gjenfinne sine foreldre i en avis som skriver at "vi valgte adopsjon fordi vi ikke hadde råd til prøverør". FY! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49664-mediaoppslag-trenger-frivillige/#findComment-193875 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sibadulla Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 Anne i FUB! Innlegget ditt gjør meg ganske arg. Det er vel ingen som adopterer fordi de ikke har råd til prøverør. Når du videreformidler slike forespørsler bidrar du til å framstille adopsjon som "second best". Selv om mange har prøvd prøverør før de starter adopsjonsprosessen - handler dette - etter hva jeg har forstått - mer om en prosess man går gjennom i forhold til egen barnløshet - ikke om hva som er best eller om økonomi. Og - i den grad det skulle handle om økonomi - så koster faktisk adopsjon omtrent det samme som 3 prøverørsforsøk. Kostnadene for prøverør blir derfor bare høyere dersom man ikke lykkes og etterpå velger adopsjon. De fleste som starter med prøverør gjør selvfølgelig dette for å lykkes - og statistikken som viser at bare 50 % lykkes i løpet av 3 forsøk - er egentlig "bare statistikk"/andres erfaringer og sier intet om egen sjanse til å lykkes. Man starter vel sjelden en prosess med prøverør - med forventningen om at man ikke kommer til å lykkes. Jeg synes at du som skal representere FUB bør ha såpass stor respekt for de som velger å adoptere - at du avviser forslag fra media hvor adopsjon framstilles som second best. Eller er det slik at ALT kan og skal brukes i kampen mot egenbetaling for prøverør - uavhengig av hvem det treffer ? I dette tilfellet ville det faktisk ha gått ut over et barn - som i fremtiden kan gjenfinne sine foreldre i en avis som skriver at "vi valgte adopsjon fordi vi ikke hadde råd til prøverør". FY! Jeg er så enig, så enig, thaisol! Bra skrevet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49664-mediaoppslag-trenger-frivillige/#findComment-193892 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sibadulla Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 nå slipper jeg skrive selv både til Anne i FUB og den nickløse (som jeg også tror har misforstått) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49664-mediaoppslag-trenger-frivillige/#findComment-193894 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 Med fare for å tråkke noen på tærne her, det er det jeg er redd for kommer til å skje nå. Det at noen kommer til å gå rett på adopsjon i stedet for den lange veien via prøverør pga. økonomien, selv om det er helst prøverør de ønsker. Og det er jo ikke riktig. For adopsjon skal jo ikke være en nødløsning/annet valg (som dere skriver her inne og som jeg er helt enig i). Det er nok de parene FUB er interessert i å komme i kontakt med. Mvh Disse parene som velger adopsjon pga. økonomien? Kanskje, men oftes nei vil jeg tro. Med denne motivasjonen vil de nok også ha STORE problemer med sosialrapporten og en SUAK-godkjennelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49664-mediaoppslag-trenger-frivillige/#findComment-193898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 Det var da svært så ampert det ble her da! Her tror jeg det er mange som tolker hverandre i verste mening. Hovedproblemet som har oppstått er vel dette: Vi kan ikke få barn på egen hånd. Hva skal vi velge gitt at vi ønsker barn - adopsjon eller prøverør? Velger vi prøverør kan vi komme i den situasjonen at vi har brukt 100 000 kr på tre forsøk uten å lykkes. Da kan det bli litt tøft å bla opp 100 000 kroner til til adopsjon. Kanskje det er lurere av oss å gå rett på adopsjon? Hovedpoenget er vel derfor at valget ikke blir så fritt som det var før innføring av egenbetaling, og at mange par derfor må gjøre valg de ikke ennå er rede til å ta. Kan vi slutte med å snakke om adopsjon som "second best" - det er da ingen som mener det!!! Det er da heller ingen som skriver det direkte, men du verden hvor mange det er som tolker det slik. Er det kanskje vi selv som er så redde for at noen skal mene at adopsjon er mindreverdig, og at det er derfor vi hele tiden er på vakt? Så skal vi også huske en annen ting til slutt: Veldig mange (om ikke alle) av oss som adopterer har vært igjennom en eller flere VIF-behandlinger - adoptanter og VIF-ere er altså ofte en og samme gruppe, og hvorfor i all verden skal vi ligge i krig mot hverandre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49664-mediaoppslag-trenger-frivillige/#findComment-193912 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 Jeg er så enig, så enig, thaisol! Bra skrevet. Thaisol, meget bra skrevet! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49664-mediaoppslag-trenger-frivillige/#findComment-193913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 Hvem har sagt at adopsjon er en nest-best-løsning? Flott at dere aldri har behøvd å gå igjennom prosessen, men som de edle mennesker dere er gikk rett på adopsjon. Men hva med å vise litt respekt for de mange av oss som gikk veien om assistert befruktning før vi valgte adopsjon? Og ikke minst, hva får deg til å tro at barn som adopteres av foreldre som valgte prøverør som "førstevalg" ikke er like ønsket eller elsket enn barn av foreldre som gikk rett på adopsjon? Du er ikke alene om å leve i den tro at adoptivbarn er mer elsket enn andre barn! Men fordi et barn er mer etterlengtet (etter mange års barnløshet) betyr IKKE at barnet er mer elsket enn andre barn. Jeg er helt sikker på at barn født uten at foreldrene hadde planlagt det - og kanskje også vurderte abort - er mindre elsket enn "planlagte" og lenge etterlengtede barn. Vi har gått hele runden (som mange med oss på dette forumet), og den holdning du viser er utrolig selvgod og moralistisk fordømmende overfor oss (og de som er midt oppe i dette). Mitt opprinnelige ønske om graviditet og fødsel, gjør ikke at mitt (adoptiv)barn er mindre elsket!!!! Vi trengte den tiden dette tok oss, og jeg må si jeg føler med de som i dag ikke får anledning til gratis offentlige prøverørsforsøk. Disse forsøkene har ikke gjort meg til en dårligere mor for mitt barn! Der dukker den opp igjen, påstanden om at de som går rett på adopsjon er edlere enn de som prøver assistert befruktning først! Tåpelig! Dette er en påstand jeg syns vi skal holde oss for god til! Hvilken prossess man som menneske går gjennom _før_ man adopterer har vel ikke noe å gjøre med hvorvidt man er edel eller ikke? For oss var adopsjon førstevalg fordi det var det som føltes riktig, det var noe vi kjente til i motsetning til prøverør som for oss var noe fjernt, noe. Kan ikke se at jeg har utviklet englevinger av den grunn. Edel, jeg????? Hihihi... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49664-mediaoppslag-trenger-frivillige/#findComment-193921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 Der dukker den opp igjen, påstanden om at de som går rett på adopsjon er edlere enn de som prøver assistert befruktning først! Tåpelig! Dette er en påstand jeg syns vi skal holde oss for god til! Hvilken prossess man som menneske går gjennom _før_ man adopterer har vel ikke noe å gjøre med hvorvidt man er edel eller ikke? For oss var adopsjon førstevalg fordi det var det som føltes riktig, det var noe vi kjente til i motsetning til prøverør som for oss var noe fjernt, noe. Kan ikke se at jeg har utviklet englevinger av den grunn. Edel, jeg????? Hihihi... Kan du da slutte å bruke betegnelsen førstevalg! Da sier du jo samtidig at de som velger runden med prøverør, for så å ende opp med adopsjon har adopsjon som andrevalg. Prosessen er ulike for oss allle, men felles er det vel kanskje at uansett hva vi velger så er valget ikke gjort i løpet av en dag! Og så er det slik at noen trenger lengre tid enn andre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49664-mediaoppslag-trenger-frivillige/#findComment-193926 Del på andre sider Flere delingsvalg…
yogi Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 Anne i FUB! Innlegget ditt gjør meg ganske arg. Det er vel ingen som adopterer fordi de ikke har råd til prøverør. Når du videreformidler slike forespørsler bidrar du til å framstille adopsjon som "second best". Selv om mange har prøvd prøverør før de starter adopsjonsprosessen - handler dette - etter hva jeg har forstått - mer om en prosess man går gjennom i forhold til egen barnløshet - ikke om hva som er best eller om økonomi. Og - i den grad det skulle handle om økonomi - så koster faktisk adopsjon omtrent det samme som 3 prøverørsforsøk. Kostnadene for prøverør blir derfor bare høyere dersom man ikke lykkes og etterpå velger adopsjon. De fleste som starter med prøverør gjør selvfølgelig dette for å lykkes - og statistikken som viser at bare 50 % lykkes i løpet av 3 forsøk - er egentlig "bare statistikk"/andres erfaringer og sier intet om egen sjanse til å lykkes. Man starter vel sjelden en prosess med prøverør - med forventningen om at man ikke kommer til å lykkes. Jeg synes at du som skal representere FUB bør ha såpass stor respekt for de som velger å adoptere - at du avviser forslag fra media hvor adopsjon framstilles som second best. Eller er det slik at ALT kan og skal brukes i kampen mot egenbetaling for prøverør - uavhengig av hvem det treffer ? I dette tilfellet ville det faktisk ha gått ut over et barn - som i fremtiden kan gjenfinne sine foreldre i en avis som skriver at "vi valgte adopsjon fordi vi ikke hadde råd til prøverør". FY! Du skriver “Det er vel ingen som adopterer fordi de ikke har råd til prøverør.” Hvordan vet du det? Tror du at alle som adopterer tenker som deg? Det er vel litt naiv tankegang eller? Det jeg vil frem til, er at jo, regn med at nå er det flere par som går rett på adopsjon, selv om de egentlig har prøverørsforsøk øverst på ønskelisten. Adopsjon er dyrt og prøverørsforsøk er dyrt. Her må mange velge, og selv om de er aldri så klar for et prøverørsforsøk, så velger kanskje flere den sikreste vei. Adopsjon. At de i ettertid antakelig vil prise seg lykkelig for at de ikke brukte sparepengene sine på et usikkert forsøk, er en annen side av saken. Det er en vanskelig vinkling den journalisten ønsker, så antakelig har du rett i at FUB bør kanskje avvise denne forespørselen. Bare det at flere på dette forumet reager slikt, sier kanskje litt om hva FUB bør gjøre og ikke gjøre. Jeg tror bare ikke at FUB er ute etter å sette prøverørere og adopsjonsfolkene opp mot hverandre. Akkurat nå er det en kamp å kjempe for prøverørere, men alle vet vi at adopsjon er en lang, tung og dyr vei som det sikkert også kan gjøres noe med. Det er vel heller snakk om prioritering, og vi vet jo at i FUB styret jobber de seg halvt i hel for tiden. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49664-mediaoppslag-trenger-frivillige/#findComment-193928 Del på andre sider Flere delingsvalg…
yogi Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 Disse parene som velger adopsjon pga. økonomien? Kanskje, men oftes nei vil jeg tro. Med denne motivasjonen vil de nok også ha STORE problemer med sosialrapporten og en SUAK-godkjennelse. Jeg tror IKKE at den type par er mindre egnet som adopsjonsforeldre enn andre. Det er hva jeg tror og jeg respekterer din (hvem du enn er) mening til å tro noe helt annet. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49664-mediaoppslag-trenger-frivillige/#findComment-193946 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ChiengMai Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 Kan du da slutte å bruke betegnelsen førstevalg! Da sier du jo samtidig at de som velger runden med prøverør, for så å ende opp med adopsjon har adopsjon som andrevalg. Prosessen er ulike for oss allle, men felles er det vel kanskje at uansett hva vi velger så er valget ikke gjort i løpet av en dag! Og så er det slik at noen trenger lengre tid enn andre. Det at man har adopsjon som førstevalg, eller prøverør som førstevalg betyr _ikke_ at det man deretter velger er mindreverdig slik jeg oppfatter at du prøver å fremstille det som svar på mitt innlegg., men jo, det er et _andrevalg_ når man har valgt noe annet først. De som velger prøverør og så går for adopsjon når dette ikke lykkes _har_ adopsjon som andrevalg. Jeg kan ikke for mitt bare liv se hva som er galt med dette! Det jeg reagerte på var faktisk at noen fremstiller det som om de som går rett på adopsjon er/føler seg edlere enn de som har tatt runden innom prøverør først. Det er dessuten god takt og tone i argumentasjon å bruke samme ordvalg som den du svarer. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49664-mediaoppslag-trenger-frivillige/#findComment-194030 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.