Gå til innhold

Slutte på Latuda?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker Latuda og litium. En av medisinene gir meg økt matlyst, ikke like mye som Zyprexa, men nok til at jeg over måneder har gått opp i vekt og blitt skikkelig feit og jeg trives ikke i det hele tatt. Jeg tror litium endelig etter måneder har begynt å fungere, da jeg opplever en slags bedring. Jeg måtte redusere Latuda siden jeg ble så trøtt, så nå har den ikke full effekt lenger og jeg er sikker på at det er årsaken til at jeg nå føler på økt irritasjon, og en følelse av å ikke kunne være inni meg selv at jeg blir kvelt (ikke som angst) og at tankene og konsentrasjonen min ikke fungerer så bra som de gjorde. Jeg vet ikke om jeg bare skal slutte på Latuda eller hva, men jeg fikk en sterk fornemmelse av at det er det jeg bør gjøre. Hvis det er litium som gir meg økt matlyst så vet jeg rett og slett ikke hva jeg gjør. Jeg har time hos psykiater, men føler at jeg nesten må bestemme dette nå, om jeg skal ta latudaen i kveld eller om jeg bare skal slutte på den. 

Anonymkode: 5a157...307

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke veldig vanlig å få økt matlyst av Latuda. Det er mellom 1% til 10% brukere som får det.

AnonymBruker
Skrevet
Everybody skrev (9 minutter siden):

Det er ikke veldig vanlig å få økt matlyst av Latuda. Det er mellom 1% til 10% brukere som får det.

Tenker du det er litium som gjør det da? Jeg står bare på de to fast. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenker du det er litium som gjør det da? Jeg står bare på de to fast. 

Det er nok litium som er årsaken til økt sult, ikke Latuda.
Litium er kjent for å påvirke stoffskiftet, tørstmekanismer og appetittregulering, og mange som bruker det får både økt sult og gradvis vektøkning.

Latuda har derimot lav metabolsk risiko og gir sjelden merkbar appetittøkning og bare rundt 1–10 % opplever det i studier.
Hvis man går på begge, er det derfor som regel litium som står bak endringen i appetitt.

AnonymBruker
Skrevet
Everybody skrev (4 minutter siden):

Det er nok litium som er årsaken til økt sult, ikke Latuda.
Litium er kjent for å påvirke stoffskiftet, tørstmekanismer og appetittregulering, og mange som bruker det får både økt sult og gradvis vektøkning.

Latuda har derimot lav metabolsk risiko og gir sjelden merkbar appetittøkning og bare rundt 1–10 % opplever det i studier.
Hvis man går på begge, er det derfor som regel litium som står bak endringen i appetitt.

Da vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal gjøre, for det er litium som gir meg bedring. Må jeg leve i evig depresjon da? Har prøvd mange medikamenter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal gjøre, for det er litium som gir meg bedring. Må jeg leve i evig depresjon da? Har prøvd mange medikamenter.

Det kan hende lavere dose Litium kombinert med et annet stemningsstabiliserende middel som Lamictal eller Latuda kan gi like god effekt med mindre sultfølelse.

Skrevet

Snakk med din psykiater om dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Du kan regulere vekten gjennom bevisste valg, selv om det er vanskeligere enn det ville ha vært uten medisinene. Det at et medikament har vektøkning som mulig bivirkning, betyr ikke at det er helt umulig å regulere vekten. 

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (16 timer siden):

Du kan regulere vekten gjennom bevisste valg, selv om det er vanskeligere enn det ville ha vært uten medisinene. Det at et medikament har vektøkning som mulig bivirkning, betyr ikke at det er helt umulig å regulere vekten. 

Jeg får ikke til det. 

AnonymBruker
Skrevet

Skriv ned mengden mat du spiser i dag. Så spiser du halve det i fortsettningen. På den måten gikk jeg ned 35 kilo mens jeg stod på zyprexa.

Anonymkode: d617d...eb4

Skrevet

Det er helt ekstremt vanskelig å bare bestemme seg for å spise mindre på disse medisinene. Så jeg skjønner TS sitt ståsted.

Skrevet
Everybody skrev (4 minutter siden):

Det er helt ekstremt vanskelig å bare bestemme seg for å spise mindre på disse medisinene. Så jeg skjønner TS sitt ståsted.

Enig. Jeg klarte ikke det på Leponex. Gikk opp masse!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skriv ned mengden mat du spiser i dag. Så spiser du halve det i fortsettningen. På den måten gikk jeg ned 35 kilo mens jeg stod på zyprexa.

Det er ikke så enkelt, hadde jeg klart å unngå mat hadde jeg jo ikke vært så feit som jeg er nå. 

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.10.2025 den 17.08):

Det er ikke så enkelt, hadde jeg klart å unngå mat hadde jeg jo ikke vært så feit som jeg er nå. 

Tror du det var lettere for meg?

Men vil du heller komme med unnskyldninger forblir du nok feit😏

Det hører med til historien at jeg over noen år gikk en del opp igjen. Men nå har jeg begynt igjen. Med unnskyldninger kommer man ingen vei.

AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste inklusive meg er glad i mat. Og det er mye deiligere å spise enn å begrense seg… 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...