Gå til innhold

Kan en privat behandler hjelpe med dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så redd for at jeg og alle jeg er glad i skal bli skadet/drept. Jeg lever i en stressende livssituasjon og angsten blir verre dag for dag. Jeg er spesielt redd for å bli overfalt og unngår derfor folkemengder/sentrum både dag og kveld. Det jeg er redd for er for mye til at jeg skal skrive det her, men det er for mangt og meget. Dette begrenser meg og gjør at jeg unngår potensielt farlige situasjoner. Jeg er redd og engstelig,  bekymret og urolig. (Jeg er deprimert i tillegg).

Hvordan vil en eventuell behandler gå frem for å hjelpe; om dette er en problemstilling verdt tiden dens?

@nachnoo

Videoannonse
Annonse
Skrevet
munchin skrev (7 timer siden):

Jeg er så redd for at jeg og alle jeg er glad i skal bli skadet/drept. Jeg lever i en stressende livssituasjon og angsten blir verre dag for dag. Jeg er spesielt redd for å bli overfalt og unngår derfor folkemengder/sentrum både dag og kveld. Det jeg er redd for er for mye til at jeg skal skrive det her, men det er for mangt og meget. Dette begrenser meg og gjør at jeg unngår potensielt farlige situasjoner. Jeg er redd og engstelig,  bekymret og urolig. (Jeg er deprimert i tillegg).

Hvordan vil en eventuell behandler gå frem for å hjelpe; om dette er en problemstilling verdt tiden dens?

@nachnoo

Er det kun eksponering som teller?

Skrevet
munchin skrev (2 timer siden):

Er det kun eksponering som teller?

Nei, det er ikke eksponering som er det viktigste her.

Først må det gjøres en diagnostisk vurdering. Er disse forestillingene av psykotisk natur, eller er det en angstlidelse? Svaret på dette vil avgjøre hvilken behandling som må settes inn. I begge tilfeller er psykoterapi viktig, og om dette er av psykotisk natur, må det også brukes medisiner.

Skrevet
nachnoo skrev (5 timer siden):

Nei, det er ikke eksponering som er det viktigste her.

Først må det gjøres en diagnostisk vurdering. Er disse forestillingene av psykotisk natur, eller er det en angstlidelse? Svaret på dette vil avgjøre hvilken behandling som må settes inn. I begge tilfeller er psykoterapi viktig, og om dette er av psykotisk natur, må det også brukes medisiner.

Takk:) hva vil en psykoterapi inneholde tenker du?

AnonymBruker
Skrevet
munchin skrev (44 minutter siden):

Takk:) hva vil en psykoterapi inneholde tenker du?

Du har jo gått i psykoterapi, husker du ? Hvorfor jobbet dere ikke med dette, eller gjorde dere det ?

Anonymkode: 91e39...07e

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du har jo gått i psykoterapi, husker du ? Hvorfor jobbet dere ikke med dette, eller gjorde dere det ?

Anonymkode: 91e39...07e

Nei, behandleren min tok ikke angsten på alvor.

AnonymBruker
Skrevet
munchin skrev (4 minutter siden):

Nei, behandleren min tok ikke angsten på alvor.

Hva jobbet dere med? Hva var det som ikke fungerte? 

Anonymkode: 077e8...9e8

Skrevet
munchin skrev (4 timer siden):

Hva vil en psykoterapi inneholde tenker du?

Jeg tenker at det er standard kognitiv/metakognitiv angstbehandling.

Skrevet
nachnoo skrev (16 minutter siden):

Jeg tenker at det er standard kognitiv/metakognitiv angstbehandling.

Blir det det samme som kognitiv atferdsterapi for depresjon? Altså dette med å finne alternative tanker?

Skrevet
munchin skrev (11 minutter siden):

Blir det det samme som kognitiv atferdsterapi for depresjon? Altså dette med å finne alternative tanker?

Grunnlaget er det samme, men utførelsen er rettet mot angst og derfor ulik depresjonsbehandling

Skrevet
nachnoo skrev (5 minutter siden):

Grunnlaget er det samme, men utførelsen er rettet mot angst og derfor ulik depresjonsbehandling

Kan angst forsvinne av seg selv om man blir bedre av depresjon? Jeg er usikker på om jeg skal oppsøke hjelp eller ikke (privat=dyrt). Er Litium kjent for å hjelpe på angst? AP?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...