Gå til innhold

Angst eller "paranoia"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bipolar lidelse der jeg i hovedsak sliter mest med depressive perioder. I det siste har det vært en del stress og mye å gjøre for meg (ikke mye generelt sett, men jeg har lav kapasitet) og jeg har følt veldig på det. 

For noen dager siden opplevde jeg en veldig skremmende hendelse, som jeg egentlig bare innbilte meg. Jeg fikk en melding jeg ikke turte å åpne da jeg var overbevist om at det sto at noen hadde tenkt å drepe meg. Det ødela hele natten og kvelden min og jeg var virkelig redd. Til slutt åpnet jeg meldingen og det sto bare noe helt uskyldig der. Siden det har jeg følt veldig på frykten av at noen skal sende meg flere sånne meldinger og at noen faktisk planlegger å drepe meg, og jeg får ikke bort følelsen. Det er utrolig skremmende. Samtidig vet jeg at det ikke er ekte og jeg prøver å si det til meg selv, men det hjelper liksom ikke. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre og hvordan jeg skal takle det. 

Jeg antar det skjer fordi jeg er i en stressende periode og samtidig har redusert litt på en medisin (lurasidon) pga trøtthet som ikke fungerte sammen med å skulle studere. 

Anonymkode: ea3ab...d98

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du burde ta det opp med behandler eller fastlege har du ikke alt gjort det.

Anonymkode: ff5d4...7eb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du burde ta det opp med behandler eller fastlege har du ikke alt gjort det.

Har ikke hatt time hos behandler enda, men skal ta det opp på neste time. Ringte det kommunale teamet som jeg har kontakt med og snakket litt om det, men de hadde ikke så mange gode råd å komme med til hvordan jeg kan håndtere det. Det eneste de sa var at det hørtes ubehagelig ut, og det er det. 

Skrevet

Dette er nok paranoia, og det henger nok sammen med reduksjon av lurasidon. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har ikke hatt time hos behandler enda, men skal ta det opp på neste time. Ringte det kommunale teamet som jeg har kontakt med og snakket litt om det, men de hadde ikke så mange gode råd å komme med til hvordan jeg kan håndtere det. Det eneste de sa var at det hørtes ubehagelig ut, og det er det. 

Skjønner. Er det lenge til neste time? 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (Akkurat nå):

Dette er nok paranoia, og det henger nok sammen med reduksjon av lurasidon. 

Det var det jeg var litt redd for. Men kan det egentlig være paranoia når jeg egentlig er klar over at det ikke er ekte, selv om det samtidig oppleves sånn? 

Jeg vil ikke øke lurasidonen, jeg takler ikke trøttheten. Det samme ble jeg av olanzapin, og jeg fungerer ikke når jeg sover så mye og blir så trøtt på dagtid. Har også prøvd quetiapin, men den fikk jeg mareritt av. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Jeg har aldri opplevd sånne symptomer før, lurasidon bruker jeg mot uvirkelighetsfølelse/lettere tankeforstyrrelser

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner. Er det lenge til neste time? 

Ikke så veldig lenge, er på mandag neste uke. Men skulle gjerne hatt noen gode teknikker til å håndtere det frem til da. Jeg regner med psykologen kan gi meg noen gode råd på mandag.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men kan det egentlig være paranoia når jeg egentlig er klar over at det ikke er ekte, selv om det samtidig oppleves sånn? 

Det kommer an på hva man velger å legge i begrepet. I gatespråket betegner begrepet paranoia tilstanden man opplever når man ikke har sikre holdepunkter for å vite om tankene er rasjonelle (frykt) eller irrasjonelle (angst).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det var det jeg var litt redd for. Men kan det egentlig være paranoia når jeg egentlig er klar over at det ikke er ekte, selv om det samtidig oppleves sånn? 

Jeg vil ikke øke lurasidonen, jeg takler ikke trøttheten. Det samme ble jeg av olanzapin, og jeg fungerer ikke når jeg sover så mye og blir så trøtt på dagtid. Har også prøvd quetiapin, men den fikk jeg mareritt av. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Jeg har aldri opplevd sånne symptomer før, lurasidon bruker jeg mot uvirkelighetsfølelse/lettere tankeforstyrrelser

Ikke så veldig lenge, er på mandag neste uke. Men skulle gjerne hatt noen gode teknikker til å håndtere det frem til da. Jeg regner med psykologen kan gi meg noen gode råd på mandag.

Skulle ønske jeg hadde noen gode teknikker å dele, men jeg vet dessverre ikke om noen. Håper noen andre her inne kanskje vet. Ellers er det jo bra at det ikke er så alt for lenge til timen da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...