Gå til innhold

Hvor sosial er du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier lurer jeg på hvor sosiale dere er til daglig? Spør fordi vi som sliter psykisk, i alle fall på gruppenivå, gjrrne er mindre sosiale enn mange andre - enten selvvalgt eller som et symptom på lidelsen. 

Jeg er selv lite sosial og har alltid hatt et stort behov for egentid og lite behov for sosialisering med jevnaldrende. Etter jeg ble voksen og flyttet for meg selv kan jeg i enda større grad styre dette selv. Per nå er jeg nettstudent og jobber et par dager i måneden. Det slo meg nettopp at jeg ikke har snakket med noen på seks dager nå, utenom "hei" og "nei takk" på butikken. Har ikke vært på jobb denne uka, ikke hatt besøk eller vært i besøk, ikke snakket i telefon (snakker bare med foreldrene mine på telefon, og de er på ferie for øyeblikket). Har litt sporadisk kontakt med et par venner på melding, men det er bare for å sende hverandre tullball, ingen ordentlige samtaler. Jeg har ofte slike perioder på opp til 4-5 dager hvor jeg er like usosial, selv i da jeg hadde fast jobb ("nordsjøturnus").

Men jeg trives altså så godt med det. Bruker tid på det jeg vil, går ordentlig inn i hobbyer og diverse prosjekter og kjenner ikke på noe ensomhetsfølelse eller savn. Slik har det vært i flere år nå, uavhengig av svingningene humør og psykisk helse. Bodd alene og ikke hatt kjæreste hele veien. Dette er nok ren og skjær introversjon, selv om jeg nok tidligere hadde en del sosial engstelse som i sin tid bidro til at jeg idag har et mindre nettverk enn jeg nok ville hatt dersom jeg ikke var så sosialt engstelig/tilbakeholden i oppveksten.

Ble bare plutselig nysgjerrig på om andre her også lever litt på samme måten eller om jeg er litt i særklasse. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var mer sosial før enn jeg er nå. Det har liksom gått nedover med meg på det området også. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Anonymos said:

Som tittelen sier lurer jeg på hvor sosiale dere er til daglig? Spør fordi vi som sliter psykisk, i alle fall på gruppenivå, gjrrne er mindre sosiale enn mange andre - enten selvvalgt eller som et symptom på lidelsen. 

Jeg er selv lite sosial og har alltid hatt et stort behov for egentid og lite behov for sosialisering med jevnaldrende. Etter jeg ble voksen og flyttet for meg selv kan jeg i enda større grad styre dette selv. Per nå er jeg nettstudent og jobber et par dager i måneden. Det slo meg nettopp at jeg ikke har snakket med noen på seks dager nå, utenom "hei" og "nei takk" på butikken. Har ikke vært på jobb denne uka, ikke hatt besøk eller vært i besøk, ikke snakket i telefon (snakker bare med foreldrene mine på telefon, og de er på ferie for øyeblikket). Har litt sporadisk kontakt med et par venner på melding, men det er bare for å sende hverandre tullball, ingen ordentlige samtaler. Jeg har ofte slike perioder på opp til 4-5 dager hvor jeg er like usosial, selv i da jeg hadde fast jobb ("nordsjøturnus").

Jeg har vært like usosial i årevis. Bare sagt "hei" og "nei takk" i butikken og snakket med mor i telefonen. Og det er det. Man vender seg til det.

Anonymkode: 754e6...a7e

psykedeliker
Skrevet

Jeg er juridisk definert som syk, men den statusen legger ingen føringer på mitt sosiale liv.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutes ago, psykedeliker said:

Jeg er juridisk definert som syk, men den statusen legger ingen føringer på mitt sosiale liv.

Du mener selv du er frisk?

Anonymkode: 754e6...a7e

Skrevet
8 minutes ago, psykedeliker said:

Det har jeg heller aldri sagt at det gjør, for noen av oss. Sier bare at det er forholdsvis mange av de som er syke/sliter psykisk som er lite sosiale av seg, enten fordi sykdommen gjør det eller av helt andre grunner. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du mener selv du er frisk?

Normale reaksjoner på unormale livshendelser er ikke sykdom, selv om det juridisk defineres som det.

Skrevet
59 minutes ago, psykedeliker said:
6 minutes ago, Everybody said:

Hvorfor skal man være sosial?

Man skal ikke, med mindre man vil. Der er vi alle forskjellige, derav det åpne spørsmålet i HI. 

Skrevet

Jeg er lite sosial. Har ingen venner og aldri hatt kjæreste heller. Det går i å snakke på butikken hei. Det er ikke frivillig ensomhet og jeg forstår godt at dem sier at ensomhet er like dødelig som røyking. Jeg tror også at det er mye av grunnen til at menn tar selvmord oftere enn kvinner er fordi det er vanskeligere for en mann å få venner og kjæreste enn for kvinner. 

Anonymkode: d5be2...e24

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...