Gå til innhold

Kan fastlegen utrede og hjelpe med tvangstanker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker jeg ville blitt avvist på DPS da jeg har fått behandling for depresjon der i flere år.

Anonymkode: 7734f...487

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har blitt behandlet av fastlegen?

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Fastlegen kan vel hjelpe med medisiner. Noen fastleger har litt  interesse for psykiatri, andre ikke. Tenker da utover medisiner..

Skrevet

I prinsippet kan fastlegen både utrede og behandler tvangstanker. Dessverre er kompetansen på dette mangelfull, også blant spesialister i psykiatrien. Men om fastlegen ønsker det, og i tillegg konfererer med en psykiater som kan, vil dette gå helt bra.

Ja, man kan si at det er en sammenheng med angst. Det er vanligvis noe angstfylt med tvangstankene. Den nybakte moren som har angst for at hun plutselig skal ta brødkniven og stikke barnet, eller læreren som har angst for plutselig å onanere foran klassen når han/hun står på kateteret. Når OCD i ICD-10 klassifiseres under angstlidelsene, forklares det oftest med at det å ikke følge/adlyde tvangen fremkaller sterk angst.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 timer siden):

I prinsippet kan fastlegen både utrede og behandler tvangstanker. Dessverre er kompetansen på dette mangelfull, også blant spesialister i psykiatrien. Men om fastlegen ønsker det, og i tillegg konfererer med en psykiater som kan, vil dette gå helt bra.

Ja, man kan si at det er en sammenheng med angst. Det er vanligvis noe angstfylt med tvangstankene. Den nybakte moren som har angst for at hun plutselig skal ta brødkniven og stikke barnet, eller læreren som har angst for plutselig å onanere foran klassen når han/hun står på kateteret. Når OCD i ICD-10 klassifiseres under angstlidelsene, forklares det oftest med at det å ikke følge/adlyde tvangen fremkaller sterk angst.

Jeg har fått behandling for depresjon og unnvikende pf. Tenker du at det finnes mer å gjøre for tvangstanker?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har fått behandling for depresjon og unnvikende pf. Tenker du at det finnes mer å gjøre for tvangstanker?

Da mener jeg at jeg har mottatt kognitiv terapi og kan vel i utgangspunktet bruke det på tvangstankene?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...