Gå til innhold

Hva er egentlig schizoaffektiv lidelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva diagnosen egentlig baseres på, og sliter med å forstå forskjellen på BP1 og schizoaffektiv lidelse. Jeg ble først diagnostisert med BP1, så ble diagnosen endret til schizoaffektiv lidelse, så tilbake til BP1, så nylig tilbake til schizoaffektiv lidelse. Jeg opplever ikke psykotiske symptomer utenom affektive episoder. De psykotiske symptomene samsvarer alltid med stemningsleiet, enten preget av skyld, skam og eventuelt kroppslig om død etc, eller storhetstanker og religion. Vrangforestillingene kan av og til tolkes som «bisarre», særlig i forbindelse med mani, men samsvarer alltid med humøret. 

De mest erfarne psykiaterne jeg har møtt har ment det samsvarer med BP1, og at dette kan skje når mani bikker en viss grad. Andre mener at det er «for bisarre» symptomer. Spesielt fordi jeg kan bli stum når manien bikker over, og på det verste har jeg bare blitt helt forvirret og ute av stand til å reagere. Så er det slik at også graden av psykose avgjør om man har schisoaffektiv lidelse, eller hva er det egentlig? Forstår rett og slett ikke hvor grensen går. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...