Gå til innhold

Besettelser eller null motivasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en utfordring i form av at jeg enten er helt besatt av noe, eller har null motivasjon.

For eksempel kan jeg bli veldig interessert i et tema, eller en oppgave, eller en hobby, og da er det ALT som betyr noe for meg. Jeg kjenner en sterk dragning mot å holde på med dette, og selv om jeg sier til meg selv at jeg skal la det ligge for å gjøre andre nødvendige gjøremål, så klarer jeg ikke å la være å gjøre det likevel. Jeg klarer ikke avslutte for å gå og legge meg og jeg hopper over måltider, for jeg merker ikke at jeg er sulten.

Jeg får altså et slags besettelses- eller avhengighetsforhold til ting.

På den annen side synes jeg det er veldig vanskelig å motivere meg selv til å gjøre daglige gjøremål, som å dusje, lage mat, eller rydde. Jeg kan også sitte og scrolle på mobilen i opptil flere timer oppå bøkene jeg egentlig skulle lest.

Dette er et problem fordi jeg ikke får gjort alle nødvendige gjøremål fordi jeg sløser bort tiden på disse besettelsene. Av og til er det likevel en fordel fordi jeg får ekstra sterk motivasjon knyttet til besettelsene, så jeg kan lære meg ting eller prestere bedre, forutsatt at besettelsen gjelder noe nyttig.

Jeg har bipolar 2, men mange har trukket diagnosen i tvil. Jeg har nok også tidvis oppfylt kriteriene for tvangslidelse og enkelte har sett på meg som en litt tvangspreget person. Jeg har også trekk fra flere pf, inkl 4 trekk fra eupf (identitet, impulsivitet, paranoia/mikropsykose, jeg ble også scoret på splitting, men dette tror jeg nå er feil).

Hva kan jeg gjøre med dette? Er det noen spesielle terapiformer som funker, burde jeg f.eks grave nærmere i mulighetene for en tvangslidelse? Jeg har nylig begynt hos ny psykolog, så jeg forsøker å finne ut av hva jeg kan jobbe med og hvordan. 

Jeg er ganske stabil på litium, men jeg skal ikke påberope meg at det er helt 100%, for det er fortsatt visse variasjoner i humør/energi og ting som skjer, men amplituden er ganske liten. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil du si at du også ser på livet generelt og ting knyttet til det svart/hvit? Mangler det liksom nyanser der også? 

Anonymkode: 1a029...448

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...