Gå til innhold

Hva tenker dere om punktene jeg ønsker hjelp med?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 🙂Jeg skal snart ha min første time med min behandler/sykepleier i kommunens psykiatriteam og jeg lurer på om disse punktene jeg har skrevet ned som jeg ønsker hjelp med gir mening og er bra punkter? Og er dette ting jeg kan forvente at hun kan kunne hjelpe meg med? Setter pris på alle tilbakemeldinger 😊 (Noe jeg burde endre på eller utdype o.l?).

Komme mer i kontakt med følelsene mine, klare å uttrykke de bedre

Bli sikrere på meg selv og hvem jeg er

Klare å få og opprettholde relasjoner

Få bedre selvtillit og selvbilde

Bli mindre psykisk og fysisk sliten

Være mer "her og nå" 

Finne “meningen med livet”, føler jeg mangler noe som driver meg fremover og at jeg mangler mening i livet

Anonymkode: b6e8e...9c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke du startet tråd om dette før? Synes det er noe veldig kjent. 

Anonymkode: b2e48...2a6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har ikke du startet tråd om dette før? Synes det er noe veldig kjent. 

Anonymkode: b2e48...2a6

Det stemmer at jeg har postet punktene før, men da var problemstillingen en annen (om dette var ting noen uten helsefaglig bakgrunn kunne hjelpe meg med). Nå lurer jeg på om punktene er gode nok. Siden jeg nå endelig skal få hjelp ønsker jeg gjerne at alt skal være så gjennomtenkt som mulig slik at jeg kan få best mulig hjelp, så derfor jeg oppretter denne tråden for å spørre om råd.

Skrevet

Får man hjelp med sånne ting av sykepleier?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det stemmer at jeg har postet punktene før, men da var problemstillingen en annen (om dette var ting noen uten helsefaglig bakgrunn kunne hjelpe meg med). Nå lurer jeg på om punktene er gode nok. Siden jeg nå endelig skal få hjelp ønsker jeg gjerne at alt skal være så gjennomtenkt som mulig slik at jeg kan få best mulig hjelp, så derfor jeg oppretter denne tråden for å spørre om råd.

Hva var svarene den gangen? Var de annerledes, eller må du bare ha ny bekreftelse?

Anonymkode: 84842...808

Skrevet

Vet ikke om det er realistisk å få hjelp med alt det hos en sykepleier. 

Skrevet (endret)

Dette er et treårsprosjekt med ukentlige timer med en meget kompetent terapeut. 

Endret av nachnoo
AnonymBruker
Skrevet

Punktene er bra. Fint at du har forberedt deg!

Anonymkode: f4180...1fe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du bør legge lista betraktelig lavere. Små steg, ut i fra der du er i dag. 

Men, kan du ikke samle alle disse spørsmålene i en tråd, i stedet for å stadig opprette nye? Det blir, som flere har påpekt tidligere, nærmest spamming fra deg i perioder, med akkurat de samme spørsmålene.

Anonymkode: bbb93...858

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg innser at det kanskje vil ta lenger tid og være mer krevende å jobbe med enn det jeg først tenkte. Jeg håper i alle fall at sykepleier kan hjelpe meg med disse tingene, jeg tenker at det skader i alle fall ikke å begynne å jobbe med punktene så ser vi hvor langt vi kommer? 

Når det gjelder det å opprette nye tråder, så er det absolutt ikke meningen å spamme, jeg har bare ofte ganske dårlig hukommelse så husker ofte ikke hva jeg har skrevet tidligere (før jeg eventuelt blir minnet på det). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.11.2025 den 21.45):

Hei 🙂Jeg skal snart ha min første time med min behandler/sykepleier i kommunens psykiatriteam og jeg lurer på om disse punktene jeg har skrevet ned som jeg ønsker hjelp med gir mening og er bra punkter? Og er dette ting jeg kan forvente at hun kan kunne hjelpe meg med? Setter pris på alle tilbakemeldinger 😊 (Noe jeg burde endre på eller utdype o.l?).

Være mer "her og nå" 

Finne “meningen med livet”, føler jeg mangler noe som driver meg fremover og at jeg mangler mening i livet

Du har jo satt deg målsettinger for terapien og det er bra. Nå kan du kanskje ikke forvente å få full uttelling på alle punktene, men dere har ihvertfall noe å jobbe mot. 

Hvis terapien fungerer så vil du sikkert merke forbedringer på flere av de punktene du har skrevet opp. 

AnonymBruker
Skrevet
Stormwind skrev (På 8.11.2025 den 22.50):

Du har jo satt deg målsettinger for terapien og det er bra. Nå kan du kanskje ikke forvente å få full uttelling på alle punktene, men dere har ihvertfall noe å jobbe mot. 

Hvis terapien fungerer så vil du sikkert merke forbedringer på flere av de punktene du har skrevet opp. 

Ja, jeg tenker det er bra å ha konkrete mål å jobbe mot. Jeg håper i alle fall at terapien skal fungere, og jeg skal gjøre mitt beste for at jeg skal ha fremgang. Skal ha første time nå på onsdag og er veldig spent.

Skrevet

Det du selv mener du strever med er muligens det helsevesenet mener du bør behandles for. Vær åpen og nysgjerrig og ha en dialog som er konstruktiv mtp behandlingen din.

Husk også at dine timer er begrenset og ressursene få. 

AnonymBruker
Skrevet
Trinity80 skrev (23 timer siden):

Det du selv mener du strever med er muligens det helsevesenet mener du bør behandles for. Vær åpen og nysgjerrig og ha en dialog som er konstruktiv mtp behandlingen din.

Husk også at dine timer er begrenset og ressursene få. 

Ja, jeg håper jeg og behandler er/blir enige. Skal forsøke på det, godt tips.

Ja, det er nok greit å huske på. Tror det vanlige er å få gå i 1 års tid, men skal høre første time.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, jeg håper jeg og behandler er/blir enige. Skal forsøke på det, godt tips.

Ja, det er nok greit å huske på. Tror det vanlige er å få gå i 1 års tid, men skal høre første time.

Lykke til så mye! Er veldig fint at du får hjelp, og håper virkelig det hjelper. 

AnonymBruker
Skrevet
Trinity80 skrev (19 timer siden):

Lykke til så mye! Er veldig fint at du får hjelp, og håper virkelig det hjelper. 

Tusen takk for det! Og ja, jeg synes også det er veldig fint at jeg får hjelp og er veldig takknemlig for det. Og jeg håper også at det hjelper.

AnonymBruker
Skrevet

Det er fint å være forberedt, men prøv å ikke ha for høye forventninger eller være for urealistisk. Det er begrenset hva du kan forvente å få hjelp med av kommunen. 

Anonymkode: b75cb...920

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er fint å være forberedt, men prøv å ikke ha for høye forventninger eller være for urealistisk. Det er begrenset hva du kan forvente å få hjelp med av kommunen. 

Anonymkode: b75cb...920

Ja, prøver på det. Samtidig tenker jeg at det skader ikke å ha troen og virkelig gi det et forsøk?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.11.2025 den 21.45):

Være mer "her og nå" 

Dette kan nok en terapeut bistå deg i å nøste litt i, men dette er langsiktig arbeid som du må gjøre for deg selv for det aller meste. Dette er kjernepunkter for hvert eneste menneske. Tror likevel det finnes noen universale svar på noen av disse, men det er opp til deg hvordan det blir seende ut i praksis for deg selv:

- Selvbilde handler om egenkjærlighet. Liker du deg selv, så får du godt selvbilde. Hva står i veien for at du våger/klarer å elske deg selv?

- Fysisk og psykisk slitasje handler om grensesetting (og kanskje negative tanker), kjenner du grensene dine og kjenner du igjen når du krysser dem?

- Hvis man lærer seg grensesetting så er det også en del av prosessen om å lære seg hvem man er. Hvis man kjenner sine grenser så veit man også bedre hvordan en selv fungerer og hva som skal til for å ha det bra

Svarene på disse spørsmålene er høyst individuelle så her må du nok utforske mye før ting faller på plass, men jobber du bra på så går det seg nok til etterhvert

Anonymkode: a93df...424

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dette kan nok en terapeut bistå deg i å nøste litt i, men dette er langsiktig arbeid som du må gjøre for deg selv for det aller meste. Dette er kjernepunkter for hvert eneste menneske. Tror likevel det finnes noen universale svar på noen av disse, men det er opp til deg hvordan det blir seende ut i praksis for deg selv:

- Selvbilde handler om egenkjærlighet. Liker du deg selv, så får du godt selvbilde. Hva står i veien for at du våger/klarer å elske deg selv?

- Fysisk og psykisk slitasje handler om grensesetting (og kanskje negative tanker), kjenner du grensene dine og kjenner du igjen når du krysser dem?

- Hvis man lærer seg grensesetting så er det også en del av prosessen om å lære seg hvem man er. Hvis man kjenner sine grenser så veit man også bedre hvordan en selv fungerer og hva som skal til for å ha det bra

Svarene på disse spørsmålene er høyst individuelle så her må du nok utforske mye før ting faller på plass, men jobber du bra på så går det seg nok til etterhvert

Anonymkode: a93df...424

Takk for gode innspill. Tar det til meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...