AnonymBruker Skrevet 9. november Skrevet 9. november Jeg prøvde meg på "rett til privatliv" (journal DPS), men dette var ikke gyldig grunn. @nachnoo kan du hjelpe meg med hva som kan være en særlig grunn? Jeg ønsker ikke at min familie skal kunne lese journalen min både for å beskytte dem og meg. Anonymkode: 1365f...c7a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. november Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg prøvde meg på "rett til privatliv" (journal DPS), men dette var ikke gyldig grunn. @nachnoo kan du hjelpe meg med hva som kan være en særlig grunn? Jeg ønsker ikke at min familie skal kunne lese journalen min både for å beskytte dem og meg. Anonymkode: 1365f...c7a Jeg ser at jeg har spurt deg før @nachnoo og du svarte incest og uenighet om arv som grunner. Det er ikke aktuelt i dette tilfelle. Jeg er en meget privat person og vil ikke at min familie skal få innblikk i mine mørkeste tanker/stunder/utsagn. Anonymkode: 1365f...c7a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. november Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg ser at jeg har spurt deg før @nachnoo og du svarte incest og uenighet om arv som grunner. Det er ikke aktuelt i dette tilfelle. Jeg er en meget privat person og vil ikke at min familie skal få innblikk i mine mørkeste tanker/stunder/utsagn. Anonymkode: 1365f...c7a Og hvordan virker det hos private behandlere? Følger de et annet lovverk? Anonymkode: 1365f...c7a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. november Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (8 timer siden): Og hvordan virker det hos private behandlere? Følger de et annet lovverk? Anonymkode: 1365f...c7a De følger samme lovverk. Anonymkode: 92e66...af1 0 Siter
Eva Sofie Skrevet 10. november Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (8 timer siden): Og hvordan virker det hos private behandlere? Følger de et annet lovverk? Anonymkode: 1365f...c7a Private behandlere forholder seg til samme lovverket, bl.a. Helsepersonelloven og Pasient- og Brukerrettighetsloven. Pårørendes følelsesmessige og psykiske smerte, er ikke god nok grunn. Det er deg og innhold i din journal som taushetsplikten gjelder for. Hvem har du angitt som dine nærmeste pårørende? Det er ingen automatikk i at det er den nærmeste familie som foreldre/søsken som skal oppnevnes. Det er valgfritt. Jeg har selv i perioder oppnevnt en person som bisto meg mye praktisk i noen år. Jeg har aldri hatt oppnevnt egen nærmeste familie. Nærmeste pårørende du registrerer, må kjenne deg og din situasjon godt nok. PS: Jeg mener det ble skrevet et par artikler om dette emnet i både Tidsskriftet.no (for leger) og Psykologtidsskriftet.no for noen år siden. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. november Skrevet 10. november Eva Sofie skrev (5 timer siden): Private behandlere forholder seg til samme lovverket, bl.a. Helsepersonelloven og Pasient- og Brukerrettighetsloven. Pårørendes følelsesmessige og psykiske smerte, er ikke god nok grunn. Det er deg og innhold i din journal som taushetsplikten gjelder for. Hvem har du angitt som dine nærmeste pårørende? Det er ingen automatikk i at det er den nærmeste familie som foreldre/søsken som skal oppnevnes. Det er valgfritt. Jeg har selv i perioder oppnevnt en person som bisto meg mye praktisk i noen år. Jeg har aldri hatt oppnevnt egen nærmeste familie. Nærmeste pårørende du registrerer, må kjenne deg og din situasjon godt nok. PS: Jeg mener det ble skrevet et par artikler om dette emnet i både Tidsskriftet.no (for leger) og Psykologtidsskriftet.no for noen år siden. Takk for svar. Jeg husker ikke hvem jeg listet opp som nærmeste pårørende. Mine foreldre eller min mann. Anonymkode: 1365f...c7a 0 Siter
nachnoo Skrevet 10. november Skrevet 10. november Da jeg drev med dette for noen år siden, var det ingen krav til begrunnelse. Har ikke fått med meg at det har vært endringer i lovverket. Men denne uken skal jeg spørre helsejurist hos Statsforvalteren. Svar kommer. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. november Skrevet 10. november nachnoo skrev (44 minutter siden): Da jeg drev med dette for noen år siden, var det ingen krav til begrunnelse. Har ikke fått med meg at det har vært endringer i lovverket. Men denne uken skal jeg spørre helsejurist hos Statsforvalteren. Svar kommer. Åh, takk. Anonymkode: 1365f...c7a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. november Skrevet 10. november nachnoo skrev (1 time siden): Da jeg drev med dette for noen år siden, var det ingen krav til begrunnelse. Har ikke fått med meg at det har vært endringer i lovverket. Men denne uken skal jeg spørre helsejurist hos Statsforvalteren. Svar kommer. Har du opplevd flere ganger at pårørende vil hente ut avdødes journal? Anonymkode: 1365f...c7a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. november Skrevet 10. november nachnoo skrev (20 minutter siden): Hvis flere betyr >2, så ja. Riktig. Hvem kan hente ut journal? Barn, ektefelle, foreldre? Anonymkode: 1365f...c7a 0 Siter
nachnoo Skrevet 11. november Skrevet 11. november AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvem kan hente ut journal? Barn, ektefelle, foreldre? Anonymkode: 1365f...c7a Kun "Nærmeste pårørende" kan få kopi av en avdøds journal. Hvem dette er, finnes det regler for. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.