Gå til innhold

Selvhjelpsbøker som faktisk hjelper

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke selvhjelpsbøker har du lest som faktisk har hjulpet deg?

Anonymkode: 61608...c1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt nytte av boka til Erik Bertrand Larssen.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (12 minutter siden):

Jeg har hatt nytte av boka til Erik Bertrand Larssen.

Hvilken av bøkene? Ser han har skrevet en del.

Skrevet

Spark joy av Marie Kondo. Den gjorde det enklere for meg å kvitte meg med ting.

Jeg likte også «ikke ta deg sammen» om angst.

Jeg mener å huske at jeg også likte «the subtle art of not giving a fuck», men det er mulig jeg bare likte tittelen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvilken av bøkene? Ser han har skrevet en del.

Bli best med mental trening. 

Skrevet

Jeg tror jeg må si "You're not so smart".

FjellOgDalar
Skrevet

I sin tid Endelig ikkerøyker, Allen Carr. Fedon Lindberg sine bøker har heller ikke vært bortkastet. 

Ellers leser jeg ikke så mye sånne bøker i grunnen. 

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (På 11.11.2025 den 14.26):

Spark joy av Marie Kondo. Den gjorde det enklere for meg å kvitte meg med ting.

Jeg likte også «ikke ta deg sammen» om angst.

Jeg mener å huske at jeg også likte «the subtle art of not giving a fuck», men det er mulig jeg bare likte tittelen.

Marie Kondo liker jeg, men har ikke lest akkurat den boken. De andre bøkene har jeg heller ikke lest, setter de på lista.

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Marie Kondo liker jeg, men har ikke lest akkurat den boken. De andre bøkene har jeg heller ikke lest, setter de på lista.

Jeg vet ikke om den boken er spesielt god, det er den eneste jeg har lest av henne. Det var tilfeldigvis den de hadde på flyplassen den gangen. Jeg tror det står mye av det samme i ulike bøker, men jeg er i hvert fall veldig fan av metoden, særlig det med å vise takknemlighet overfor tingene for den jobben de har gjort sånn at det liksom er greit å kvitte seg med dem. 

Skrevet

Psykolog Kristin Neff har skrevet flere bøker om selvmedfølelse, har en nettside med mye god informasjon og hun har deltatt i mange podcaster.
Anbefaler kanskje spesielt "The Mindfull Self-Compassion Workbook".
https://self-compassion.org/

Det har gjort en veldig stor forskjell å lære og kunne møte meg selv med selvmedfølelse, selv om jeg synes det føltes både litt kleint og vanskelig å jobbe med i starten.

Drømmeautomat
Skrevet

Denne boka om Internal Family Systems er en introduksjon til terapiformen og har også mange praktiske øvelser man kan gjøre: https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/no-bad-parts-9781785045110

Jeg fant den hjelpsom. Har også hatt åtte timer med en IFS-terapeut, og det har vært veldig kraftfullt. Jeg har ofte hatt en hang til å intellektualisere i terapi, men her kommer stadig kraftige følelser opp og jeg har blitt bevisst mange viktige deler i meg selv. Etter timene er jeg ofte utmatta, men med en ro i kroppen, og jeg føler meg faktisk bedre umiddelbart etter timen. Litt for tidlig å si om det har ført til varig endring, men det føles sånn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...