Gå til innhold

Psykologer som har helt forskjellige teorier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er litt rådvill her, og trenger noen innspill.

Kort fortalt så har jeg en bakgrunn med omsorgssvikt, psykisk mishandling, mobbing med vold og drapstrusler i barndommen og ungdomstiden. Voksenlivet var bra, inntil jeg ble rammet av livstruende akutt sykdom i flere omganger, dødsfall i nærmeste familie, noen uheldige episoder på jobb m.m.

Jeg begynte som 39 åring å få en del flashbacks til disse episodene i barndommen, litt depresjon, store søvnproblemer og perioder med kraftig apati. Det toppet seg etter en akutt sykehusinnleggelse, da jeg plutselig begynte å høre et surr av stemmer i hodet, kun brøkdeler av ord som ikke ga noen mening, og ble ekstremt apatisk i drøyt 2 måneder.

Etter denne perioden har jeg ikke "blitt meg selv", jeg har en uvirkelighetsfølelse, vil bare være alene, konsentrasjonen er helt borte, apatien kommer og går, jeg klarer nesten ikke ha øyekontakt, og vil ikke se meg selv i speilet.

Jeg oppsøkte en psykolog, som forklarte dette med traumereaksjoner og PTSD, og sa det var mulig å behandle, men det ville ta tid. Fikk derfor henvist til DPS.

DPS psykologen mente imidlertid at alle som opplevde fæle ting kunne få traumer og flashback, og da bare ble man sånn... Symptomene med å høre flere stemmer samtidig, haddde psykologen aldri hørt om før, og hen syntes det hørtes "veldig sært ut".

Mitt problem var det derfor ikke noe å gjøre med, og DPS avsluttet etter 3-4 timer .

Jeg lurer derfor på om noen har liknende erfaringer - er dette virkelig noe jeg bare må leve med?? Har hatt disse symptomene i over 2 år nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er jeg på linje med den første psykologen. 
Den andre trenger med kunnskap. 

psykedeliker
Skrevet
PanikkPanda skrev (32 minutter siden):

Mitt problem var det derfor ikke noe å gjøre med, og DPS avsluttet etter 3-4 timer .

Hva var navnet på denne psykologen, og hvilken DPS var dette?

Skrevet

Ikke noe hjelp å få hos DPS. Bare tull.

AnonymBruker
Skrevet
Everybody skrev (41 minutter siden):

Ikke noe hjelp å få hos DPS. Bare tull.

Nå drar du alle over en kam.

Anonymkode: c5ac9...034

PanikkPanda
Skrevet
nachnoo skrev (11 timer siden):

Her er jeg på linje med den første psykologen. 
Den andre trenger med kunnskap. 

Takk for svar!

Jeg har aldri vært i kontakt med psykiatrien før, så dette er nytt for meg, men går det an å kontakte dps og si at jeg fikk "feil" psykolog, og bli henvist til en annen?

Altså en avtalespesialist som tydeligvis ikke kan nok om min problemstilling.. Selv om jeg kom "ferdig" diagnostisert, var tilbakemeldingen alt fra time nr 2 at hen ikke kan hjelpe meg, men at det var viktig å sove godt, spise sunt, og jeg kunne eventuelt prøve medisiner, yoga eller homeopati...

Det som er helt kritisk å gjøre noe med, er å slippe disse periodene med ekstrem apati. Det er smertefullt og uutholdelig vondt, og det er begrenset hvor ofte jeg kan være hjemme fra jobb en uke av gangen før jeg blir oppsagt. Jeg klarer virkelig ikke å komme ut av det i det hele tatt, klarer knapt å tvinge meg selv til å drikke vann, samtidig som jeg føler på stress og panikk for å bli oppsagt.

AnonymBruker
Skrevet
PanikkPanda skrev (14 timer siden):

Hei, er litt rådvill her, og trenger noen innspill.

Kort fortalt så har jeg en bakgrunn med omsorgssvikt, psykisk mishandling, mobbing med vold og drapstrusler i barndommen og ungdomstiden. Voksenlivet var bra, inntil jeg ble rammet av livstruende akutt sykdom i flere omganger, dødsfall i nærmeste familie, noen uheldige episoder på jobb m.m.

Jeg begynte som 39 åring å få en del flashbacks til disse episodene i barndommen, litt depresjon, store søvnproblemer og perioder med kraftig apati. Det toppet seg etter en akutt sykehusinnleggelse, da jeg plutselig begynte å høre et surr av stemmer i hodet, kun brøkdeler av ord som ikke ga noen mening, og ble ekstremt apatisk i drøyt 2 måneder.

Etter denne perioden har jeg ikke "blitt meg selv", jeg har en uvirkelighetsfølelse, vil bare være alene, konsentrasjonen er helt borte, apatien kommer og går, jeg klarer nesten ikke ha øyekontakt, og vil ikke se meg selv i speilet.

Jeg oppsøkte en psykolog, som forklarte dette med traumereaksjoner og PTSD, og sa det var mulig å behandle, men det ville ta tid. Fikk derfor henvist til DPS.

DPS psykologen mente imidlertid at alle som opplevde fæle ting kunne få traumer og flashback, og da bare ble man sånn... Symptomene med å høre flere stemmer samtidig, haddde psykologen aldri hørt om før, og hen syntes det hørtes "veldig sært ut".

Jeg lurer derfor på om noen har liknende erfaringer - er dette virkelig noe jeg bare må leve med?? Har hatt disse symptomene i over 2 år nå.

Jeg er fagperson. Den første behandlere har helt rett. Nummer 2 mangler, som nevnt over her, skremmende mye kunnskap. 

Anonymkode: bc139...300

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...