AnonymBruker Skrevet 14. november Skrevet 14. november Noen som har lest boken Vagusnerven av Annette Løno og Torkil Færø? Eller om du bare har en mening om den er verdt å kjøpe? Link til boken: https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/livssyn-og-selvutvikling/selvutvikling/vagusnerven-9788284372082 Anonymkode: 2a9e5...99c 0 Siter
Sokk Skrevet 14. november Skrevet 14. november Jeg har ikke lest boken. Jeg noterer meg at den kvinnelige forfatteren er «nevrorefleksolog». Nevrorefleksologi er en alternativ behandlingsform som jeg rett og slett måtte le litt av da jeg nettopp leste litt om den. Forutsatt at ikke Wikipedia-artikkelen er ren trolling da. Denne behandlingsformen er ikke i samsvar med dagens medisinske kunnskap og har ingen dokumentert effekt. Jeg vet ikke i hvilken grad boken er svada og i hvilken grad den bygger på f.eks forskning. Men jeg ble i hvert fall ganske skeptisk til den. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. november Skrevet 14. november Sokk skrev (6 minutter siden): Jeg har ikke lest boken. Jeg noterer meg at den kvinnelige forfatteren er «nevrorefleksolog». Nevrorefleksologi er en alternativ behandlingsform som jeg rett og slett måtte le litt av da jeg nettopp leste litt om den. Forutsatt at ikke Wikipedia-artikkelen er ren trolling da. Denne behandlingsformen er ikke i samsvar med dagens medisinske kunnskap og har ingen dokumentert effekt. Jeg vet ikke i hvilken grad boken er svada og i hvilken grad den bygger på f.eks forskning. Men jeg ble i hvert fall ganske skeptisk til den. Ai, det hørtes ikke helt bra ut. Jeg tenkte ikke en gang på å google forfatterene, bare antok at de hadde kunnskap. Dårlig fra min side. Anonymkode: 2a9e5...99c 0 Siter
frosken Skrevet 14. november Skrevet 14. november Sokk skrev (1 time siden): Jeg har ikke lest boken. Jeg noterer meg at den kvinnelige forfatteren er «nevrorefleksolog». Nevrorefleksologi er en alternativ behandlingsform som jeg rett og slett måtte le litt av da jeg nettopp leste litt om den. Forutsatt at ikke Wikipedia-artikkelen er ren trolling da. Denne behandlingsformen er ikke i samsvar med dagens medisinske kunnskap og har ingen dokumentert effekt. Jeg vet ikke i hvilken grad boken er svada og i hvilken grad den bygger på f.eks forskning. Men jeg ble i hvert fall ganske skeptisk til den. Jeg har heller ikke lest boken, - og ser ikke for meg å gjøre det heller. Torkil Færø er lege og har skrevet bøkene kamerakuren og pulskuren tidligere. Han er blitt veldig hekta på pulsvariabilitet, ser det ut som. Tipper at boka gjengir en god del forskning, men neppe noe som kan motsi bokas hovedbudskap... Skeptisk hilsen (basert på at jeg gikk på kurs den gangen Kamerakuren kom ut - så jeg er ikke veldig nøytral i utgangspunktet) 0 Siter
Fru2020 Skrevet 14. november Skrevet 14. november Jeg har vært på foredrag med Anette Løno. Hun var veldig opptatt av og virket oppdatert på forskning rundt vagusnerven. Ja, hun driver også med alternativ medisin. Men det har jo vært fokus på vagusnerven lenge innen alternativ medisin aå mange retninger snakker om den. Jeg går på yoga. Der snakker man om å jobbe med vagusnerven. Det blir jo også alternativ medisin, men det betyr ikke at det ikke fungerer. Jeg tenker om du er ute etter en fagbok om vagusnerven så er ikke dette det. Er du ute etter en bok som gir deg grundig innføring og mange praktiske tips så vil jeg tro denne boken er god. Jeg ble iallefall inspirert og fikk gode redskaper da jeg var på foredrag. Feks å bruke små flergangs isputer direkte på vagusnerven. Eller å nynne. Den likte jeg best 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. november Skrevet 14. november Jeg har ikke lest boken, men har hørt et par foredrag fra forfatteren. Vi er mange som håper på en smart og enkel løsning for å frigjøre oss fra stress og uro. Det er bare så synd når så mange vil gjøre butikk på å (over)selge mirakelkurer. Det sto nylig en «Spør legen» sak om Vagusnerven i Aftenposten, som jeg tenker er et klokt utgangspunkt. Kortversjonen Fastlegen forklarer at vagusnerven spiller en rolle i å redusere stress, men advarer mot å tro at den alene løser stressproblemer. En sunn livsstil, med fysisk aktivitet, sunn mat og sosialt fellesskap påvirker nervesystemet mer enn «vagus-triks». Fastlegen oppfordrer til å lage en liste over stressfaktorer og ting som gir ro, og prioritere dem. Anonymkode: 23c22...dc4 1 Siter
Fru2020 Skrevet 14. november Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har ikke lest boken, men har hørt et par foredrag fra forfatteren. Vi er mange som håper på en smart og enkel løsning for å frigjøre oss fra stress og uro. Det er bare så synd når så mange vil gjøre butikk på å (over)selge mirakelkurer. Det sto nylig en «Spør legen» sak om Vagusnerven i Aftenposten, som jeg tenker er et klokt utgangspunkt. Kortversjonen Fastlegen forklarer at vagusnerven spiller en rolle i å redusere stress, men advarer mot å tro at den alene løser stressproblemer. En sunn livsstil, med fysisk aktivitet, sunn mat og sosialt fellesskap påvirker nervesystemet mer enn «vagus-triks». Fastlegen oppfordrer til å lage en liste over stressfaktorer og ting som gir ro, og prioritere dem. Anonymkode: 23c22...dc4 Selvfølgelig har fastlegen rett i at slike ting er viktig. Men mulig hen ikke er helt oppdatert på forskning om vagusnervens betydning. Fastleger er jo allroundere og klarer ikke å holde seg helt oppdatert innenfor alt. De velger nok blandt det de er mest interessert i. Jeg har møtt "ekte" fagfolk innenfor psykiatrien som har lært meg om vagusnerven og gitt meg råd for å jobbe med den. Spesielt var det en psykomotorisk fysioterapeut som jobbet mye med meg og dette tema. Jeg vil tro at den faggruppen er mer oppdatert på området enn den gjennomsnittlige fastlegen. Men du har helt rett i at en ikke kan jobbe med vagusnerven alene. Det er mye som spiller inn. Men lever man et vagusnervevennlig liv så gjør man alt denne legen ber om og mer til. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.