AnonymBruker Skrevet 14. november Skrevet 14. november Noen som har tatt denne operasjonen? Er det vanskelig å få den innvilget? Jeg har hørt at om man ikke får hjelp til psyken er det mange som begynner å drikke alkohol istedenfor å tristesse, men også at mange går opp vekten i etterkant. Anonymkode: 2b61b...ca7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. november Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Noen som har tatt denne operasjonen? Er det vanskelig å få den innvilget? Jeg har hørt at om man ikke får hjelp til psyken er det mange som begynner å drikke alkohol istedenfor å tristesse, men også at mange går opp vekten i etterkant. Anonymkode: 2b61b...ca7 Trøstespise... Anonymkode: 2b61b...ca7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. november Skrevet 15. november Jeg kjenner ei som har tatt slankeoperasjon, hun er like feit som før. Hun er gift med en mann som har også tatt den og han lyktes det med. Men han fikk komplikasjoner i form av tarmslyng. Ellers vellykket. Jeg er vel overvektig nok til å vurdere slankeoperasjon, men jeg er en pyse. Ozempic ville jeg heller tatt. Anonymkode: 8c616...80e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. november Skrevet 15. november AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg kjenner ei som har tatt slankeoperasjon, hun er like feit som før. Hun er gift med en mann som har også tatt den og han lyktes det med. Men han fikk komplikasjoner i form av tarmslyng. Ellers vellykket. Jeg er vel overvektig nok til å vurdere slankeoperasjon, men jeg er en pyse. Ozempic ville jeg heller tatt. Anonymkode: 8c616...80e Jeg er også pysete. Jeg redd for at akkurat det ville skjedd med meg. Vektoppgang etter operasjon. Skal du begynne med sprøyter? Synd det er så dyrt! Anonymkode: 2b61b...ca7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. november Skrevet 15. november AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er også pysete. Jeg redd for at akkurat det ville skjedd med meg. Vektoppgang etter operasjon. Skal du begynne med sprøyter? Synd det er så dyrt! Anonymkode: 2b61b...ca7 Ne skal ikke begynne med sprøyter. Blir vel en slankekur etter jul. Har gått ned mye med det før. Faktisk gikk jeg ned 34 kg. Men gått opp igjen mye. Kroppen er slikt lagd at den vil være feit. Anonymkode: 8c616...80e 0 Siter
Fru2020 Skrevet 16. november Skrevet 16. november Jeg fikk beskjed om at det var uaktuelt for meg å få operasjon pga psyken 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. november Skrevet 16. november Fru2020 skrev (9 timer siden): Jeg fikk beskjed om at det var uaktuelt for meg å få operasjon pga psyken Og hvordan vil du beskriver psyken din? Anonymkode: 2b61b...ca7 0 Siter
Fru2020 Skrevet 16. november Skrevet 16. november AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og hvordan vil du beskriver psyken din? Det var et vanskelig spørsmål. Jeg vet ikke helt akkurat nå. Men jeg har diagnoser som gjør en slik operasjon uaktuell uansett hvordan jeg er nå 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. november Skrevet 16. november Fru2020 skrev (18 minutter siden): Det var et vanskelig spørsmål. Jeg vet ikke helt akkurat nå. Men jeg har diagnoser som gjør en slik operasjon uaktuell uansett hvordan jeg er nå Så man kan ikke få operasjonen om man har psykiatriske diagnoser? Anonymkode: 2b61b...ca7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. november Skrevet 16. november Fru2020 skrev (24 minutter siden): Det var et vanskelig spørsmål. Jeg vet ikke helt akkurat nå. Men jeg har diagnoser som gjør en slik operasjon uaktuell uansett hvordan jeg er nå Hvor finner man hvilke diagnoser som utelukker operasjon? Anonymkode: 5d831...2fa 0 Siter
Fru2020 Skrevet 16. november Skrevet 16. november AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Så man kan ikke få operasjonen om man har psykiatriske diagnoser? Anonymkode: 2b61b...ca7 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvor finner man hvilke diagnoser som utelukker operasjon? Anonymkode: 5d831...2fa Jeg tror det er en helhetlig vurdering. Jeg har vært veldig syk. 1 Siter
Eva Sofie Skrevet 17. november Skrevet 17. november AnonymBruker skrev (På 14.11.2025 den 22.56): Er det vanskelig å få den innvilget? Jeg har hørt at om man ikke får hjelp til psyken er det mange som begynner å drikke alkohol istedenfor å tristesse, men også at mange går opp vekten i etterkant. Anonymkode: 2b61b...ca7 Det du har hørt om alkohol, stemmer. Personer med psykiske lidelser er ikke kategorisk utelukket, men hvilke mestringsstrategier en bruker for å håndtere hverdagen, avgjør om du ev. får ja eller nei til operasjon. Om en håndterer følelser f.eks. med å spise/overspise, har studier vist at sannsynligheten er høyere for at slankeoperasjonen ikke vil være positivt, f.eks. at vekten ikke går ned, en avhengighet tar over for en annen (jf. alkohol), økt risiko for depresjon og angst etc. En del sier også at de mister gleden med å dele et måltid sammen med andre, der en før kunne spise 3-retters, får en nå kun ned en liten forrett. Livsstilen må legges om. Noe jeg håper belyses mer på informasjonskursene i dag, før en får et endelig ja til operasjon, er at en operasjon kan gå hardt utover tennene. Hvorfor er en ikke sikker på, men flere teorier finnes. Beinskjørhet er også ikke uvanlig å utvikle, og både kalsium og B12 er obligatorisk å ta livet ut (fås på blå resept etter slankeoperasjon). 0 Siter
Eva Sofie Skrevet 17. november Skrevet 17. november AnonymBruker skrev (På 14.11.2025 den 22.56): Noen som har tatt denne operasjonen? Er det vanskelig å få den innvilget? Anonymkode: 2b61b...ca7 Det kom kanskje indirekte ifra svaret - jeg ble slankeoperert for ca. 12 år siden. Jeg tok ikke Gastric Bypass, men Gastric Sleeve. Det er visse fordeler vs. ulemper med begge. En direkte GBP er reversibel. En Gastric Sleeve kan gjøres om til en GBP om en plages mye med halsbrann. Om du søker og du oppfyller retningslinjene for vekt og operasjon, må du gå på et informasjonskurs over noen uker. Der får du vite om fordeler vs. ulemper, hva som må gjøres før operasjon, tiden etterpå og hva som venter deg de neste årene. Du får anledning til å spørre om det du lurer på. Det er først etter det informasjonsmøtet, og individuelle samtaler med lege, ernæringsfysiolog, psykolog e.l., at du endelig må bestemme deg. Og det er også da de avgjør om de tilbyr deg operasjon. Det kan føles som en lang prosess, men det er meningen. 0 Siter
frosken Skrevet 17. november Skrevet 17. november AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hvor finner man hvilke diagnoser som utelukker operasjon? Anonymkode: 5d831...2fa Det gjøres mange skjønnsmessige vurderinger, og utfallet av disse avhenger både av den enkelte kliniker og det aktuelle behandlingsstedet. Tidligere var det en del som betalte for inngrepet selv, og de private klinikkene har vært kjent for å ha lav terskel for å operere de som ønsker det. Når det gjelder de offentlige, så har man noen steder et fokus på bla spiseproblematikk i utredningen og følger dette opp med behandlingsmessige tiltak, men det er ikke det vanligste. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.