AnonymBruker Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Er det noen her som har bipolar lidelse og er blodgiver? Er man automatisk utestengt hvis man har bipolar? Jeg bruker litium og abilify, kan jeg gi da? Eller kan jeg gi hvis jeg ikke bruker medisiner? Jeg var blodgiver før jeg ble syk. Anonymkode: ac411...686 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Tror ikke noen kan gi blod hvis de går på medisiner. Uansett hvilke. Anonymkode: b7d3c...89c 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror ikke noen kan gi blod hvis de går på medisiner. Uansett hvilke. Anonymkode: b7d3c...89c Jo, det er flere medisiner det er mulig å gi blod på. Jeg har feks en venn som gir blod og hun bruker Cipralex. Anonymkode: ac411...686 1 Siter
emilie321 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Jeg var blodgiver før jeg ble syk og måtte slutte som blodgiver da jeg begynte med medisiner. Mulig de har løsnet litt opp nå. Undersøk da vel 0 Siter
Worriesome Plenty 2 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 7 Hovedregelen er at du som regel ikke kan gi blod hvis du tar faste medisiner, men det finnes unntak som p-piller, noen allergimedisiner, enkelte blodtrykksmedisiner og midler mot lavt stoffskifte. Andre typer medisiner, som sterke smertestillende, betennelsesdempende midler og kortikosteroider, kan gi karantene eller permanent utelukkelse. Hvilke medisiner som er akseptable, kan variere, så du må alltid kontakte den lokale blodbanken for en individuell vurdering av din situasjon og medisinbruk. Vanlige unntak P-piller: Vanligvis ingen utelukkelse. Allergimedisiner: Kan godkjennes, men det avhenger av type og dose. Enkelte blodtrykksmedisiner:Visse medisiner kan godkjennes, mens andre (som metoprolol) utelukker deg. Midler mot lavt stoffskifte: Kan godkjennes. Reseptfrie smertestillende:Sporadisk bruk av reseptfrie smertestillende som Paracet kan godkjennes, men du kan ikke gi blod samme dag som du har tatt det. Unntak som kan utelukke deg, eller kreve karantene Sterke smertestillende: Preparater som Paralgin Forte, Pinex Forte, Tramadol, Morfin og lignende gir vanligvis utelukkelse, men dette vurderes. Betennelsesdempende midler: Avhengig av type og lengde på behandlingen, kan det være karantene eller utelukkelse. Kortikosteroider: Bruk av kortison i tablettform er vanligvis et hinder for blodgivning, men kortisonkrem på begrenset hudområde kan godkjennes. Medisiner som hemmer blodplatefunksjonen: Enkelte medisiner gir karantene for trombaferese (blodplatetapping), for eksempel Aspirin. ADD/ADHD-medisiner: Det kan gis karantene etter oppstart med behandling. Behandling som forårsaker bivirkninger som svimmelhet eller hjertebank kan være et problem. Viktig å huske Kontakt blodbanken: Den viktigste regelen er å kontakte den lokale blodbanken for en nøyaktig vurdering, da praksis kan variere. Vær ærlig: Oppgi alltid fullstendig og ærlig informasjon om medisinbruken din til blodbanken. Grundig vurdering: Blodbanken vil gjøre en individuell vurdering av din helse og medisinbruk før de avgjør om du kan gi blod 0 Siter
Worriesome Plenty 2 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Litium er et medikament som brukes til forebyggende behandling av bipolar lidelsemed maniske faser, og som behandling ved maniske tilstander. Ved bruk av litium kan man vanligvis ikke gi blod. Preparatet heter Lithionit. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Worriesome Plenty 2 skrev (3 minutter siden): Litium er et medikament som brukes til forebyggende behandling av bipolar lidelsemed maniske faser, og som behandling ved maniske tilstander. Ved bruk av litium kan man vanligvis ikke gi blod. Preparatet heter Lithionit. "vanligvis ikke", altså finnes det unntak? Hva er kildene dine på det her? Anonymkode: ac411...686 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden emilie321 skrev (22 minutter siden): Jeg var blodgiver før jeg ble syk og måtte slutte som blodgiver da jeg begynte med medisiner. Mulig de har løsnet litt opp nå. Undersøk da vel Hvilke medisiner var det? Anonymkode: ac411...686 0 Siter
emilie321 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvilke medisiner var det? Anonymkode: ac411...686 Husker ikke nå hvilke medisiner jeg begynte med, men det var for psyken 0 Siter
Worriesome Plenty 2 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): "vanligvis ikke", altså finnes det unntak? Hva er kildene dine på det her? Anonymkode: ac411...686 Just google it. Det første svaret var fra Google sin KI det andre fra metodebok. Er du så lat at du ikke gidder google selv? https://metodebok.no/emne/Hx6B2WL8/antidepressiva/immunologi-og-transfusjonsmedisin-(ous) Endret 1 time siden av Worriesome Plenty 2 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20 minutter siden Skrevet 20 minutter siden Worriesome Plenty 2 skrev (1 time siden): Just google it. Det første svaret var fra Google sin KI det andre fra metodebok. Er du så lat at du ikke gidder google selv? https://metodebok.no/emne/Hx6B2WL8/antidepressiva/immunologi-og-transfusjonsmedisin-(ous) Hva får du ut av å være ufin? Anonymkode: ac411...686 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.