Gå til innhold

Forsker ved NTNU, psykolog Bror Ranum, mener yrket hans er kvakksalveri: - Psykisk sykdom eksisterer ikke.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Høres merkelig ut for meg. Hva tenker folk om dette?

https://www.universitetsavisa.no/forskning-institutt-for-psykologi-magne-arve-flaten/psykologiyrket-er-basert-pa-en-logn-sier-psykologforsker/443452

- Jeg har kommet fram til at psykisk sykdom ikke eksisterer, og dette er en løgn som klinisk psykologi hviler på, sier Bror Ranum, forsker ved Institutt for psykologi i sitt foredrag på Moholt bibliotek. Han har tidligere jobbet på distriktspsykiatrisk senter, søvnklinikken i Østmarka og i et ambulant rehabiliteringsteam for pasienter med psykoselidelse.

Nå kjemper han for å skape et rom der psykologer kan drive virksomheten sin uten å underlegge seg den medisinske modellen.

Ranum mener at hele fagets vitenskapelige fundament bør diskuteres. For ham innebærer dette at psykologien ikke bør regnes som et realfag på linje med naturvitenskapene. Ranum beskriver faget som fortolkende snarere enn forklarende, og plasserer det heller i tradisjonen til humanistiske fag.

- Vi hører sammen med filosofi og religion, ikke fysikk og biologi, sier han.

Anonymkode: 5112f...832

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at det høres veldig merkelig ut. Jeg kan vel forstå til dels hva man mener med at psykologien ikke direkte tilhører realfagene, da det er et mer "soft" fag. Men å sammenligne det med religion blir jo bare tull. Å si at han er kommet frem til at psykisk sykdom ikke eksisterer hører bare regelrett dumt ut. 

Anonymkode: 720fc...62c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også enig at det høres merkelig ut. Jeg lurer på hva er det som gjør at han har kommet frem til den konklusjonen?

Anonymkode: 6e2f8...2c9

stjernestøv
Skrevet

Det sier mange innen det alternative også....har de rett? 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutes ago, stjernestøv said:

Nei.

Skrevet
stjernestøv skrev (10 minutter siden):

Det tror jeg ikke. Hva mener de? At vi finner på ting?

stjernestøv
Skrevet
Glitter skrev (2 minutter siden):

Det tror jeg ikke. Hva mener de? At vi finner på ting?

At psykiatrien ikke er til å stole på og at diagnosene de gir folk er tull, at de har en annen forklaring. 

Skrevet
stjernestøv skrev (6 minutter siden):

At psykiatrien ikke er til å stole på og at diagnosene de gir folk er tull, at de har en annen forklaring. 

Hm ja. Ikke godt å si. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (7 minutter siden):

Hvilken annen forklaring da?

AnonymBruker
Skrevet

Psykologi er ikke realfag heller. Det nærmeste det kommer det, er noen studiepoeng biologisk psykologi. 

Anonymkode: 9b884...89b

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvilken annen forklaring da?

Det husker jeg ikke men f.eks da jeg hadde schizofreni sa ei det fantes ikke, jeg hadde evner. Det finnes masse rart på astralplanet som folk kan oppleve. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, stjernestøv said:

Det husker jeg ikke men f.eks da jeg hadde schizofreni sa ei det fantes ikke, jeg hadde evner. Det finnes masse rart på astralplanet som folk kan oppleve. 

Jeg aner ikke hva astralplanet er. Finnes det empiri, eller er det en slags religion?

Skrevet

Han ser noen utfordringer som er reelle nok, og så vil han løse det med nytale:

Slutte å kalle sykdom for sykdom. Finne ord som "utfordringer" og "lidelse" for å  viske ut grenser og tåkelegge. 

Døpe om "terapi" til å "snakke sammen."

stjernestøv
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg aner ikke hva astralplanet er. Finnes det empiri, eller er det en slags religion?

det er en annen dimensjon enn denne og det er mange dimensjoner.  Det er esoterisk. 

Endret av stjernestøv
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du kan ikke sette det i noen av de båsene som finnes. 

Anonymkode: ca7a9...96b

Skrevet

Jeg leste en gang en artikkel med tittel: "Psykisk sykdom - en myte?"  Meningen med tittelen var at all sykdom egentlig er fysisk, og at psykiske symptomer skyldes kjemisk ubalanse i hjernen. 

Skrevet

Jeg er enig i en del av det han sier. Jeg mener psykologer har en altfor stor rolle i norsk helsevesen i dag. Jeg tror derimot de kunne hatt en meningsfylt rolle utenfor helsevesenet, hvor de kan inkorporere kunst, litteratur og filosofi i faget sitt og befatte seg med hva det vil si å være menneske og menneske i relasjon til andre.

Jeg har selv mottatt «alternativ» behandling fra psykolog, som gjorde meg verre. Psykologfaget er omtrent der medisinfaget var i antikken, hvor man i en betydelig del av fagfeltet teoretiserer a priori uten ønske om eller mulighet til å sjekke hvordan ting faktisk er i virkeligheten. Jeg forstår ikke hvorfor vi aksepterer dette som en del av offentlig helsevesen.

Jeg tror samtalebehandling kan være nyttig i mange sammenhenger også utenfor de rent psykiske lidelsene. Mange psykologer kan fungere som gode terapeuter innenfor det ordinære helsevesenet der man baserer seg på den biopsykososiale modellen. Der sykdommen din ikke 100% bortforklares med verken personlighet eller omstendigheter, men der man anerkjenner at det er et samspill mellom faktorer som bidrar.

Jeg unner derimot ingen å bli underkastet helt uvitenskapelige psykologiske forklaringsmodeller når man oppsøker helsehjelp for helt reelle symptomer, og ja, sykdom. For det er det det er, selv om det kan ha følelsesmessige og adferdsmessige symptomer. 

psykedeliker
Skrevet

"Mest oppildnet blir Ranum når han forteller om det han opplever som et skuespill heller enn en profesjonell behandlingssituasjon.

- Det er som om pasienten sier til meg: «Du må være med på dette spillet og late som jeg er syk og du er legen.» mens jeg krever at pasienten later som de er syke og jeg er legen deres, for hvis ikke kan jeg ikke diagnostisere eller følge den medisinske modellen."

Det han beskriver her er å følge manus.

Skrevet
Grendel skrev (2 timer siden):

Han ser noen utfordringer som er reelle nok, og så vil han løse det med nytale:

Slutte å kalle sykdom for sykdom. Finne ord som "utfordringer" og "lidelse" for å  viske ut grenser og tåkelegge. 

Døpe om "terapi" til å "snakke sammen."

Jeg er motstander av nytale. Jeg får hjernekløe av ord som utfordringer, leve med, langvarig, osv. All denne omskrivingen gjør meg sprø. Og jeg tror ikke den gjør ting noe bedre. 

Anonymkode: 9b884...89b

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Han har tydeligvis ikke sett filmer fra psykiatrien i gamle dager, før medisinene kom. At psykisk sykdom ikke eksisterer får han dra lengre ut på landet med. Var de stimulanser de som lå katatone i gamle dager? Det er ikke psykose å høre stemmer og være psykotisk?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...