Gå til innhold

Hva gjør man på et Fontenehus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket type klientell er det? 

Anonymkode: 0ca24...abc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det varierer litt fra Fontenehus til Fontenehus. Fontenehuset her jeg bor er man stort sett bare på huset og driver med ting som f.eks kjøkken og kontor. På kjøkkenet lager en lunsj for den dagen som ofte er mer som en middag mens på kontor svarer man på e-poster og telefoner og sitter i resepsjonen og oppdaterer f.eks facebook og instagram.

Anonymkode: 77f60...c4b

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var der var det etter hva jeg kunne skjønne helt oppegående folk som gikk der. Oppegående i den grad at jeg ikke skjønte hvorfor de gikk der og ikke heller jobbet som andre. Var ingen med downs syndrom eller utviklingshemming der. 

Anonymkode: 98c1e...e38

Worriesome Plenty 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da jeg var der var det etter hva jeg kunne skjønne helt oppegående folk som gikk der. Oppegående i den grad at jeg ikke skjønte hvorfor de gikk der og ikke heller jobbet som andre. Var ingen med downs syndrom eller utviklingshemming der. 

Det er vel ikke hvpu klientell det er laget for. Det er for folk som sliter psykisk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det skal ikke være psykisk utviklingshemmede der heller da.

Anonymkode: 6616e...166

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det skal ikke være psykisk utviklingshemmede der heller da.

Hva mener du med det? De er selvsagt ikke utestengt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva mener du med det? De er selvsagt ikke utestengt. 

Det er ikke en vernet bedrift. 

AnonymBruker
Skrevet
46 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er ikke en vernet bedrift. 

Fontenehuset er et sted alle som ikke er i arbeid, men som trenger hjelp til å få økt selvtillit og selvfølelse kan komme. 

AnonymBruker
Skrevet

Fontenehuset er et sted der alle som ikke er i arbeid, men som ønsker seg et dagtilbud er velkommen hvis man er i stand til å følge Kardemommeloven

Det er et bra tiltak!

Anonymkode: 72d01...a1c

AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder hva man gjør så er det som flere her nevner et sted der meningen er at man skal være i arbeidsrettet aktivitet, men uten krav til deltakelse. Så man står veldig fritt til å gjøre som man vil der, men man får muligheten til å delta i aktiviteter som foregår på huset hvis man vil

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fontenehuset er et sted alle som ikke er i arbeid, men som trenger hjelp til å få økt selvtillit og selvfølelse kan komme. 

Er det ikke i hovedsak for folk som sliter eller har slitt psykisk? Det er det jeg fikk høre i alle fall.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det ikke i hovedsak for folk som sliter eller har slitt psykisk? Det er det jeg fikk høre i alle fall.

Det er for alle som har lyst til å fylle dagene sine med mer innhold. På Fontenehuset jeg går på så er folk veldig oppegående. Noen har litt større plager enn andre, men sånt er normalt. Det er noen der som man ikke helt skjønner hvorfor er der. 

AnonymBruker
Skrevet

Fontenehuset er ikke ett dagtilbud til alle. Du må ha en psykisk diagnose eller utfordring for å bli medlem.
Er lagt opp til å være en arbeidsrettet dag med mål om å få medlemmer ut i arbeid igjen. De har også ett antall overgangsarbeider som huset selv velger hvem som bør få. 
Men, alt er lagt opp slik at man gjør hva man klarer. Vil man bare stikke innom å ha sosial omgang er det selvsagt lov.
I tillegg har de felles lunsj til en billig penge hver dag, middag hver onsdag samt en søndag i måneden.
Er også middag på julaften og nyttårsaften. Om sommeren er det ukentlig aktiviteter og en sommertur.

Kort oppsummert er det ett sted folk med psykiske problemer skal føle mestring og ideelt sett komme tilbake til en «normal» hverdag. Hyggelig medarbeidere og medlemmer. Unikt og bra tilbud 👍

Anonymkode: 0b695...9fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.11.2025 den 14.13):

Hvilket type klientell er det? 

Anonymkode: 0ca24...abc

De sier selv: 

"Medlemskapet er åpent for alle som er eller har vært psykisk syk, med mindre personen utgjør en betydelig og aktuell trussel mot den generelle tryggheten på Fontenehuset."

https://www.fontenehus.no/standardene

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...