Gå til innhold

Behandling for unnvikende pf?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man gå til behandling på DPS med "kun" diagnose unnvikende pf?

@nachnoo

Anonymkode: e63f3...a12

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Men om akkurat du vil få et tilbud på ditt lokale DPS kommer nok an på alvorlighetsgrad og kapasitet.

Anonymkode: c02db...994

Skrevet

Ikke noe hjelp å få på DPS. Du er bedre tjent med å bare teste ut ulike SSRI og SNRI i samarbeid med fastlege. Det kan hjelpe mot unnvikende pf.

Hvis du vil ha AAP eller uføretrygd, da kan DPS være til hjelp.

AnonymBruker
Skrevet
Everybody skrev (29 minutter siden):

Ikke noe hjelp å få på DPS. Du er bedre tjent med å bare teste ut ulike SSRI og SNRI i samarbeid med fastlege. Det kan hjelpe mot unnvikende pf.

Hvis du vil ha AAP eller uføretrygd, da kan DPS være til hjelp.

Jeg visste ikke at man kunne medisinere tilstanden. Takk.

Skrevet

Behandling av unnvikende pf består at 30% psykoterapi og 70% trening/eksponering i RL.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (54 minutter siden):

Behandling av unnvikende pf består at 30% psykoterapi og 70% trening/eksponering i RL.

Har du erfaring med at flere blir kvitt sin pf etter behandling/eksponering?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har du erfaring med at flere blir kvitt sin pf etter behandling/eksponering?

Ja. Effekten avhenger i stor grad av hvor aktivt pasienten jobber med problemet

Jeg har flere ganger skrevet om damen jeg gikk på dykkerkurs sammen med. Mange kan lære av henne.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (54 minutter siden):

Ja. Effekten avhenger i stor grad av hvor aktivt pasienten jobber med problemet

Jeg har flere ganger skrevet om damen jeg gikk på dykkerkurs sammen med. Mange kan lære av henne.

Hva var det med damen som du gikk på dykkerkurs med som mange kan lære av?

Skrevet
7 minutes ago, AnonymBruker said:

Hva var det med damen som du gikk på dykkerkurs med som mange kan lære av?

Jeg gjetter på at hun lærte å dykke, blant annet. 

Skrevet

«Jeg tillater meg å nevne en opplevelse jeg hadde. Jeg var på dykkerkurs ute på kysten. Der var det en dame som skulle fylle 40 år i løpet av det neste halvåret. Hun fortalte at hun hele livet hadde vært slik som det vi her omtaler som nevrotisisme. Etter hvert "hatet" hun å være slik. Var ikke fornøyd med sin personlighet og ville ikke at den skulle fortsette å begrense hennes livsutfoldelse. Hun hadde rett og slett bestemt seg for å leve som unevrotisk. "Fake it till you make it". Kurset kostet nok henne mye mer enn oss andre, men hun gjennomførte og fikk sitt sertifikat. Vi hadde flere samlinger, og hun fortalte at hun i mellomtiden hadde vært på flere tøffe toppturer. I tillegg var det slutt på at mannen tok fisken av kroken og gjorde opp den. Nå var det hun som gjorde dette. Jeg vet ikke hvordan det gikk til slutt, men det forundrer meg ikke om hun gjennomførte, og at de neste 40 år ble langt bedre enn de første»

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

«Jeg tillater meg å nevne en opplevelse jeg hadde. Jeg var på dykkerkurs ute på kysten. Der var det en dame som skulle fylle 40 år i løpet av det neste halvåret. Hun fortalte at hun hele livet hadde vært slik som det vi her omtaler som nevrotisisme. Etter hvert "hatet" hun å være slik. Var ikke fornøyd med sin personlighet og ville ikke at den skulle fortsette å begrense hennes livsutfoldelse. Hun hadde rett og slett bestemt seg for å leve som unevrotisk. "Fake it till you make it". Kurset kostet nok henne mye mer enn oss andre, men hun gjennomførte og fikk sitt sertifikat. Vi hadde flere samlinger, og hun fortalte at hun i mellomtiden hadde vært på flere tøffe toppturer. I tillegg var det slutt på at mannen tok fisken av kroken og gjorde opp den. Nå var det hun som gjorde dette. Jeg vet ikke hvordan det gikk til slutt, men det forundrer meg ikke om hun gjennomførte, og at de neste 40 år ble langt bedre enn de første»

For en fin historie. Skulle ønske jeg hadde samme motet som denne tøffe dama.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke hun høres unnvikende ut egentlig? Nevrotisk, ja. Hvordan levde hun livet sitt tidligere?  

Anonymkode: bfca8...928

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg synes ikke hun høres unnvikende ut egentlig? Nevrotisk, ja. Hvordan levde hun livet sitt tidligere?  

Hun trosset tilbøyeligheten til unnvikelse da hun tok seg sammen for å endre seg. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (42 minutter siden):

Hun trosset tilbøyeligheten til unnvikelse da hun tok seg sammen for å endre seg. 

Eksponering kan hjelpe, men det er litt gøy hvordan det alltid blir brukt som universalsvar. Jeg har tatt meg sammen og gjort masse ting som burde gjort meg mindre unnvikende i teorien: studier, jobb (callsenter), presentasjoner, nye miljøer, men det har ikke endret strukturen i seg selv, det har gjort at det har blitt alt for mye til tider og mange skuffelser. Så det blir bare et liv med mange mestringsforsøk, ikke en ny personlighet. Nå har NAV foreslått aap, fordi jeg ikke orker å bite tennene sammen og eksponere meg i samme grad lenger. 

Skrevet

Eksponering alene anbefales ikke. Det var derfor jeg i et tidligere innlegg skrev 30% psykoterapi og 70% eksponering i RL.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...