Gå til innhold

Redd for å utilsiktet lyve til behandler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått av og på i terapi noen år og hele tiden har jeg hatt denne redselen for å utilsiktet lyve. Og det gjelder om alt jeg føler på og forteller i terapi. Kan ta ett eksempel: Jeg har dårlig selvtillit og tenker at ingen liker meg. Men så er jeg nervøs for om jeg kanskje på en måte overdriver det jeg føler på og at kanskje behandler ikke oppfatter det som like ille som jeg? Om dere skjønner? Jeg tør heller ikke være åpen om det i terapi så hva gjør man da?

Anonymkode: 0bb0e...453

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tør heller ikke være åpen om det i terapi så hva gjør man da?

Ser du ikke det åpenbare svaret selv?

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (1 time siden):

Ser du ikke det åpenbare svaret selv?

Nei?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei?

Du er redd for å utilsiktet lyve, men skjuler at du er det og holder du tilbake fra behandlingsrelasjonen og dermed så lyver du allerede indirekte.

Anonymkode: 5cba6...1d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har gått av og på i terapi noen år og hele tiden har jeg hatt denne redselen for å utilsiktet lyve. Og det gjelder om alt jeg føler på og forteller i terapi. Kan ta ett eksempel: Jeg har dårlig selvtillit og tenker at ingen liker meg. Men så er jeg nervøs for om jeg kanskje på en måte overdriver det jeg føler på og at kanskje behandler ikke oppfatter det som like ille som jeg? Om dere skjønner? Jeg tør heller ikke være åpen om det i terapi så hva gjør man da?

Det har ingenting med løgn å gjøre - tvert imot. Det er en måte kroppen prøver å beskytte deg på - ved å være forsiktig, nøyaktig og ikke ta for mye plass. Og nettopp derfor blir det så vanskelig å si ting høyt i terapi: Du vil være ærlig, men blir redd for å uttrykke følelsene "feil".

Akkurat denne typen tvil kan være viktig å ta opp i terapien. Ikke fordi du må “forklare deg”, men fordi det sier noe viktig om hvordan du har det og hvor sårbart det føles å være åpen. Terapeuten vurderer ikke sannheten i det du forteller, men følelsene og opplevelsene dine.

Bare det å si at du blir redd for å uttrykke følelsene feil, kan gjøre det lettere å forstå for terapeuten hva som egentlig skjer inni deg.

psykedeliker
Skrevet

Hvordan er det mulig å gå flere år i terapi uten å ha avklart grunnleggende premisser og begreper i behandlingen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du er redd for å utilsiktet lyve, men skjuler at du er det og holder du tilbake fra behandlingsrelasjonen og dermed så lyver du allerede indirekte.

Anonymkode: 5cba6...1d4

Skjønner...

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (2 timer siden):

Det har ingenting med løgn å gjøre - tvert imot. Det er en måte kroppen prøver å beskytte deg på - ved å være forsiktig, nøyaktig og ikke ta for mye plass. Og nettopp derfor blir det så vanskelig å si ting høyt i terapi: Du vil være ærlig, men blir redd for å uttrykke følelsene "feil".

Akkurat denne typen tvil kan være viktig å ta opp i terapien. Ikke fordi du må “forklare deg”, men fordi det sier noe viktig om hvordan du har det og hvor sårbart det føles å være åpen. Terapeuten vurderer ikke sannheten i det du forteller, men følelsene og opplevelsene dine.

Bare det å si at du blir redd for å uttrykke følelsene feil, kan gjøre det lettere å forstå for terapeuten hva som egentlig skjer inni deg.

Du traff meg med det du skriver, for det er akkurat sånn det/jeg er. Jeg skal forsøke ta det opp neste time... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.11.2025 den 13.52):

Du traff meg med det du skriver, for det er akkurat sånn det/jeg er. Jeg skal forsøke ta det opp neste time... 

Da er det bare å hoppe ut i det, som gjelder. Stole på at du møter forståelse. Terapeutens oppgave er ikke å dømme deg, men å hjelpe deg.

Kanskje du gjør det litt enklere for deg selv om du tar med/viser noe skriftlig? Da blir det umulig å trekke seg, nøle, unnvike, formildne det du vil si... Jeg har møtt forståelse/oppklaring, de gangene jeg har tatt opp et slikt tema.

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (3 timer siden):

Da er det bare å hoppe ut i det, som gjelder. Stole på at du møter forståelse. Terapeutens oppgave er ikke å dømme deg, men å hjelpe deg.

Kanskje du gjør det litt enklere for deg selv om du tar med/viser noe skriftlig? Da blir det umulig å trekke seg, nøle, unnvike, formildne det du vil si... Jeg har møtt forståelse/oppklaring, de gangene jeg har tatt opp et slikt tema.

Sant det. Håper og satser på at det går bra. Har time på torsdag så tenker jeg skal forsøke ta det opp da.

Takk for tips, jeg skal skrive den ned og ta det med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...