Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre for å legge fra meg skammen etter hypomani?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde for noen år siden en hypomani der jeg fikk for meg at jeg skulle finne noen på tinder for å ha sex med. Ble aldri til at jeg faktisk møtte noen da, men er livredd for å møte noen av de nå... Skammer meg sånn over meg selv.

Anonymkode: 44f64...c9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å møte noen av de du chattet med den gang? Siden du ikke traff noen av dem irl tror jeg ganske sikkert ingen vil kjenne deg igjen kun på et bilde eller tre i profilen din du hadde den gang. Det er jo også noen år siden. Tror du kan ta det helt med ro. 

AnonymBruker
Skrevet
Vendi skrev (Akkurat nå):

Å møte noen av de du chattet med den gang? Siden du ikke traff noen av dem irl tror jeg ganske sikkert ingen vil kjenne deg igjen kun på et bilde eller tre i profilen din du hadde den gang. Det er jo også noen år siden. Tror du kan ta det helt med ro. 

Ja. Jeg håper det, men klarer ikke helt legge fra meg tanken. Det hjemsøker meg med jevne mellomrom flere ganger i året.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde for noen år siden en hypomani der jeg fikk for meg at jeg skulle finne noen på tinder for å ha sex med. Ble aldri til at jeg faktisk møtte noen da, men er livredd for å møte noen av de nå... Skammer meg sånn over meg selv.

Huff, jeg forstår at det er ekkelt å ikke ha kontroll over dette, på om de kjenner deg igjen, eller om du vil møte dem igjen.

Jeg tror ikke det er så veldig sannsynlig, men du kan selvsagt ikke garantere 100% at det ikke vil skje en dag.

Men hva så? Er det virkelig så farlig å sexte litt med noen på Tinder? Det er vel ganske mange som har gjort det også helt uten noen diagnoser, og jeg tipper de fleste lever videre etterpå uten problemer. Det er vel ikke helt uvanlig å faktisk ha ligget med noen fra tinder, eller fra byen, heller. Jeg forstår at dette ikke er sånn du er til vanlig, men det er altså helt lov til å gjøre sånt i dagens samfunn. De som sextet med deg var jo også med på det, så hva så om de ser deg igjen? 

Tro meg, det er mange som har gjort langt verre ting…

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (29 minutter siden):

Huff, jeg forstår at det er ekkelt å ikke ha kontroll over dette, på om de kjenner deg igjen, eller om du vil møte dem igjen.

Jeg tror ikke det er så veldig sannsynlig, men du kan selvsagt ikke garantere 100% at det ikke vil skje en dag.

Men hva så? Er det virkelig så farlig å sexte litt med noen på Tinder? Det er vel ganske mange som har gjort det også helt uten noen diagnoser, og jeg tipper de fleste lever videre etterpå uten problemer. Det er vel ikke helt uvanlig å faktisk ha ligget med noen fra tinder, eller fra byen, heller. Jeg forstår at dette ikke er sånn du er til vanlig, men det er altså helt lov til å gjøre sånt i dagens samfunn. De som sextet med deg var jo også med på det, så hva så om de ser deg igjen? 

Tro meg, det er mange som har gjort langt verre ting…

Jeg forsøker å tenke at det ikke er så farlig med det, men har så sterk skam likevel. Det er jo mange år siden nå så jeg klarer jo på en måte å legge det fra meg i perioder også men så kommer det tilbake gang på gang, blir liksom aldri ordentlig ferdig med det og klarer ikke legge det fra meg en gang for alle.

Skrevet

Jeg hørte en gang en meget fornuftig mann si noe slikt: Man kan skamme seg over eller være stolt over noe der man hadde et valg.

Under en hypoman/manisk episode har man liten eller ingen kontroll over tanker og handlinger. Du hadde ikke gjort dette om du hadde vært frisk. Her er det sykdommen som har tatt kontroll, og du kan legge skamfølelsen i skuffen og kaste nøkkelen.

Skrevet
nachnoo skrev (42 minutter siden):

Jeg hørte en gang en meget fornuftig mann si noe slikt: Man kan skamme seg over eller være stolt over noe der man hadde et valg.

Under en hypoman/manisk episode har man liten eller ingen kontroll over tanker og handlinger. Du hadde ikke gjort dette om du hadde vært frisk. Her er det sykdommen som har tatt kontroll, og du kan legge skamfølelsen i skuffen og kaste nøkkelen.

Fine, kloke ord.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...