Gå til innhold

Sengevæter - igjen


Mmy

Anbefalte innlegg

Min datter på 5,5 år ble tørr om dagen da hun var litt over 3 år. Men hun måtte stadig minnes på å gå på do lenge etter dette. Nå er hun blitt ganske flink til å passe på dette om dagen og går i perioder ganske ofte på do.

Det ble en del mas og vanskelige situasjoner da hun til stadig nektet å gå på do. Vi både snakket rolig og maste mye om dette, men nattevætingen har vi tatt helt med ro og ikke snakket særlig mye om. Hun er selv ikke flau for å bruke bleie om natten, selv ikke når hun har vært på overnattingstur med barnehagen.

Det rare er at hun har vært tørr flere netter på rad når hun er sammen med besteforeldrene sine. Derfor begynner jeg og lure på om dette er et psykisk problem. Det hjelper ikke å ta henne med på do ved 2300-tiden, da er hun allerede blitt våt. Hun sov veldig tungt og vi klarer ikke å vekke henne selvom vi prøver. Derfor tror jeg ikke alarmmatte vil ha noen virkning på henne.

Har vår tidligere masing og frustrasjon om at hun ble våt om dagen gjort at hun ubevisst ikke blir tørr om natten?

Det virker jo som hun fysisk er klar, da hun allerede som 4 åring var tørr om natten i opptil en uke.

Har Siri Harket tips om hvordan vi skal takle dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sengevæting skyldes veldig sjelden psykiske årsaker, og jeg har ingen tro på at deres mas på dagtid har innvirkning på nattvætingen.

At deres datter kan være tørr når hun overnatter borte tror jeg har en sammenheng med at hun nok ikke sover like tungt der som i sin egen seng og vant omgivelser. Ved at hun ikke faller i så dyp søvn så registrerer blæren og hjernen hverandres signaler og da hindrer dette at barnet tisser på seg.

Godt å høre at hun ikke har noen problemer med at hun må ha nattbleie på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til Mmy.Som du allerede har fått svar på så er det sjelden psykiske årsaker til sengevæting. Deres masing kan ikke ha påvirket dette. En del barn produserer mer urin på natten og mange av disse kan ha effekt av et medikament som heter Minirin.Det er godkjent på blåresept etter 5 års alder. En annen viktig ting er selvsagt å begrense drikke på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...