Gå til innhold

Ang nedtrapping.

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Har hatt besøk av fact, vernepleier sa psykiateren hadde sagt hvis det gikk bra nå kunne jeg gå ned til 1 mg risperidon. Er jo litt småkvalm da men er ikke så rar som jeg var, sa jeg var litt skeptisk. Hun sa jeg kunne gå på 2 mg i en uke til, at affektive lidelser kan bli bedre når man blir eldre og at det kunne brenne ut. Stemmer det? Jeg skulle ikke ta medisiner jeg ikke trengte sa hun, lurer på hvordan jeg blir på 1 mg. Psykiateren hadde sagt at jeg var så flink å regulere dette selv, at om jeg ble dårlig trappet jeg opp igjen. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres veldig lite ansvarlig ut (fra deres side).

Anonymkode: a156c...436

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Høres veldig lite ansvarlig ut (fra deres side).

Gjør det det? Jeg er usikker nå og litt redd. 

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo ikke trappe ned hvis du ikke vil? 

Anonymkode: 828f3...200

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må jo ikke trappe ned hvis du ikke vil? 

Anonymkode: 828f3...200

Nei det er jo meg som styrer det her, det var bare det psykiater rådet meg til å gjøre. 

stjernestøv
Skrevet

Det jeg er redd for da at hvis jeg blir dårlig på 1 mg at jeg trenger mer enn 2 mg for å bli bedre, vil jo ikke opp i dose igjen. 

stjernestøv
Skrevet

Føler meg ikke bra nå i hvert fall....

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Føler meg ikke bra nå i hvert fall....

Hvordan føler du deg nå?

Anonymkode: 3dde1...9de

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan føler du deg nå?

Anonymkode: 3dde1...9de

Føler meg litt forvirret og tung i hodet og rar. 

stjernestøv
Skrevet

Er jo ikke psykotisk nå, det er vel det som er hovedsaken. 

stjernestøv
Skrevet

Han er min psykiater så jeg må høre på han. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (4 timer siden):

Gjør det det? Jeg er usikker nå og litt redd. 

Ja, at de bare overlater ansvaret til det nærmest.

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, at de bare overlater ansvaret til det nærmest.

Ble bare litt usikker så har ikke vært en god dag men får stole på dem, det har jo gått bra hittil. 

stjernestøv
Skrevet

Tok nå 2 mg jeg i kveld, hun sa jo jeg kunne gjøre det en uke til. Får se. 

Skrevet (endret)
stjernestøv skrev (4 timer siden):

Tok nå 2 mg jeg i kveld, hun sa jo jeg kunne gjøre det en uke til. Får se. 

Her synes jeg du må sjekke ut om det er sånn at psykiateren sterkt anbefaler at du trapper ytterligere ned om en uke, eller om han mener du såpass god på å gjøre egne vurderinger at han ikke tror du vil trappe ned mer enn hva du føler deg overbevist om at er klokt? Jeg ville synes det var mye tryggere om du brukte lenger tid på en nedtrapping, og mener også at det vanlige er å anbefale en langsommere nedtrapping. Nå som pulsen din ikke lenger er et problem, så skjønner jeg ikke at du har noe å oppnå med å trappe ned raskt. 

Legemiddelhåndboken sier følgende om nedtrapping risperdal:

"Etter langtidsbruk bør nedtrapping og seponering skje på individuelt grunnlag, helst i samråd med psykiater. En dosereduksjon på i ca. 10 – 20 % av utgangsdosen hver til hver annen måned kan være et utgangspunkt ved schizofreni. "

Endret av frosken
stjernestøv
Skrevet
frosken skrev (8 timer siden):

Her synes jeg du må sjekke ut om det er sånn at psykiateren sterkt anbefaler at du trapper ytterligere ned om en uke, eller om han mener du såpass god på å gjøre egne vurderinger at han ikke tror du vil trappe ned mer enn hva du føler deg overbevist om at er klokt? Jeg ville synes det var mye tryggere om du brukte lenger tid på en nedtrapping, og mener også at det vanlige er å anbefale en langsommere nedtrapping. Nå som pulsen din ikke lenger er et problem, så skjønner jeg ikke at du har noe å oppnå med å trappe ned raskt. 

Legemiddelhåndboken sier følgende om nedtrapping risperdal:

"Etter langtidsbruk bør nedtrapping og seponering skje på individuelt grunnlag, helst i samråd med psykiater. En dosereduksjon på i ca. 10 – 20 % av utgangsdosen hver til hver annen måned kan være et utgangspunkt ved schizofreni. "

Det høres klokt ut det, han stoler nok på at jeg gjør egne vurderinger. Jeg syns det var kjapp nedtrapping mtp at min mann brukte mye lenger tid på å trappe ned fluoxan så jeg ble litt betenkt, får tenke på dette. Men psykiateren sa jeg kunne trappe ned alt i går, min mann har jo ikke samme lidelse som meg heller. 

Det var lang tid man skulle bruke ifølge legemiddelhåndboken, hm det får meg enda mer betenkt. 

Skrevet
stjernestøv skrev (19 timer siden):

Nei det er jo meg som styrer det her, det var bare det psykiater rådet meg til å gjøre. 

Var det psykiater som rådet deg til å trappe ned eller var det du som spurte om å trappe ned?

stjernestøv
Skrevet
Fionys skrev (7 minutter siden):

Var det psykiater som rådet deg til å trappe ned eller var det du som spurte om å trappe ned?

Det var han som rådet meg til det hvis det gikk bra og det gjør det jo, vernepleier snakket med han rett før hun kom hit. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (25 minutter siden):

Det var han som rådet meg til det hvis det gikk bra og det gjør det jo, vernepleier snakket med han rett før hun kom hit. 

Kanskje du skulle snakket med psykiater selv? Kan det være vernepleieren har misforstått eller er upresis? 

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje du skulle snakket med psykiater selv? Kan det være vernepleieren har misforstått eller er upresis? 

Kan jo sende han en melding men tror ikke hun har misforstått, hun hadde jo snakket med han rett før hun kom til meg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...