Gå til innhold

Gjeldsfrie

Anbefalte innlegg

Skrevet
Everybody skrev (8 timer siden):

Hvorfor er dere gjeldfrie?

Fordi vi har vært i arbeidslivet lenge og har fått nedbetalt mye og en del av oss har også arvet, noen som mange bruker til å nedbetale gjeld.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 42 og har ca. 900 000 i gjeld hvis jeg deler på to og regner med kun det som er min del av huslånet. Det skal være ferdig nedbetalt i 2045. Jeg antar jeg vil få noe arv, som gjør at jeg kan nedbetale dette raskere. 

Anonymkode: 7e429...51f

Skrevet

Er ikk gjeldfri nå, men vil bli det i løpet av 60-årene. 

Skrevet

Ja, både samboer og jeg er gjeldfrie. Vi har hatt felles boliglån og hvert vårt billån, i tillegg hadde jeg studielån.

Foreldrene våre er døde, men ingen av oss har arvet noe. Det hadde vi heller ikke regnet med eller hatt behov for. 

Worriesome Plenty 2
Skrevet (endret)

Jeg har litt under 100 000 igjen på huslån. Jeg har ikke usikret gjeld. Jeg kommer til å arve noen penger også. De skal spares til jeg blir pensjonist. Jeg blir minstepensjonist. Og det er svært lite utbetalt i måneden. Og da nytter det ikke å betale renter og avdrag.

Endret av Worriesome Plenty 2
Skrevet

Det er selvsagt en del det er lettere for å bli gjeldsfri enn andre. Faktorer som f.eks. arv, høy/lav lønn, skilsmisse, konkurs, sykdom, arbeidsledighet, mange barn osv osv. De fleste vil vel være gjeldsfri, men så har ikke livet gitt den muligheten. Så er det selvsagt noen som kunne gjort annerledes og. 

Skrevet

Det er nok et godt råd for de fleste å starte  pensjonist-tilværelsen uten store utgifter på lån. Men jeg mener altså at det ikke er et mål i seg selv. Tradisjonelt er det et moralsk spørsmål og en æressak å være gjeldsfri.Jeg ser på det som et praktisk spørsmål.

De fleste etterlater seg en stor nettoformue i form av bolig og kanskje arv de selv har fått. Jeg synes det er helt nydelig at noen eldre bruker noe av denne formuen på seg selv mens de lever, i form av at de tar opp seniorlån.

Skrevet
Grendel skrev (2 timer siden):

De fleste etterlater seg en stor nettoformue i form av bolig og kanskje arv de selv har fått. Jeg synes det er helt nydelig at noen eldre bruker noe av denne formuen på seg selv mens de lever, i form av at de tar opp seniorlån.

Helt enig

Anonymkode: 7e429...51f

Skrevet

Jeg er gjeldfri. Har nedbetalt lån i mange år og for noen år siden fikk jeg forskudd på arv. Neste år får jeg utbetalt mer arv. Mesteparten skal sikre pensjonisttilværelsen, noe skal jeg gi bort. 

UtakknemligDiva
Skrevet (endret)
cilie skrev (På 29.11.2025 den 17.06):

Det er selvsagt en del det er lettere for å bli gjeldsfri enn andre. Faktorer som f.eks. arv, høy/lav lønn, skilsmisse, konkurs, sykdom, arbeidsledighet, mange barn osv osv. De fleste vil vel være gjeldsfri, men så har ikke livet gitt den muligheten. Så er det selvsagt noen som kunne gjort annerledes og. 

Hvorfor gir livet gjeld til så godt som alle sammen tro? Hvis det er slik at livet gir da…. livet er temmelig ubrukelig. Lite oppfinnsomt. 

Og å være normal er absolutt ikke bra nok, om du har lyst til å klare deg. Er du normal så er fremtiden spådd. Og du står i de lengste køene. Da konkurrerer du jo med flest andre, for du er hverken sterkere eller svakere økonomisk. og du vil alltid ha noen som er bedre stilt enn deg. Og som normal… er du gjerne gjeldsslave hele livet🙃.  Merkelig hvordan så få fremdeles har klart å finne veien ut. Meningen med livet var aldri livet, meningen med livet er å betale gjeld.

For å svare på spørsmålet her i tråden. Jeg er gjeldsfri ja, men det lønner seg ikke merker jeg. For da skal staten ha desto mer av pengene mine. Må finne noe å sette meg i gjeld på.

Endret av UtakknemligDiva
Skrevet
19 minutes ago, UtakknemligDiva said:

For å svare på spørsmålet her i tråden. Jeg er gjeldsfri ja, men det lønner seg ikke merker jeg. For da skal staten ha desto mer av pengene mine. Må finne noe å sette meg i gjeld på.

Du får investere i en leilighet.

Skrevet

Har vært gjeldfri i mange år, og sparepenger på konto. Men har et såkalt flexilån på en mill. stående til disposisjon. Betaler et lite gebyr for å ha det tilgjengelig. Jeg vil tro at vi må kvitte oss med vårt store hus i løpet av en 10års-periode, og flytte til noe mindre i mer sentrale strøk. Da vil nok en leilighet eller lite rekkehus koste mer enn det vi får for huset vårt. 

Skrevet
UtakknemligDiva skrev (18 timer siden):

Hvorfor gir livet gjeld til så godt som alle sammen tro? Hvis det er slik at livet gir da…. livet er temmelig ubrukelig. Lite oppfinnsomt. 

Jeg synes gjeld er en genial oppfinnelse. Det tar et halvt liv å betale for er hus. Det er kjekt å kunne bo i huset mens man betaler.

Nicklusheletida
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (21 timer siden):

Og å være normal er absolutt ikke bra nok, om du har lyst til å klare deg. Er du normal så er fremtiden spådd. Og du står i de lengste køene. Da konkurrerer du jo med flest andre, for du er hverken sterkere eller svakere økonomisk. og du vil alltid ha noen som er bedre stilt enn deg. Og som normal… er du gjerne gjeldsslave hele livet🙃.  Merkelig hvordan så få fremdeles har klart å finne veien ut. Meningen med livet var aldri livet, meningen med livet er å betale gjeld.

Samboeren min har arvet en stor sum og måtte betale ganske mye i formueskatt. Han lurer også på hva han skal finne på. 

Skrevet

Kunne ikke falle meg inn å dele detaljer om min økonomiske situasjon her 😅

Nicklusheletida
Skrevet
Ekstra skrev (1 time siden):

Kunne ikke falle meg inn å dele detaljer om min økonomiske situasjon her 😅

Jeg gjør ikke på privaten. Her er det ingen som kjenner meg, så tenker det ikke er så farlig. 

UtakknemligDiva
Skrevet
Grendel skrev (7 timer siden):

Jeg synes gjeld er en genial oppfinnelse. Det tar et halvt liv å betale for er hus. Det er kjekt å kunne bo i huset mens man betaler.

Det er lett for et geni å styre normale mennesker ja..

Skrevet
14 hours ago, UtakknemligDiva said:

Det er lett for et geni å styre normale mennesker ja..

Men ett sted skal du bo, og folk flest har ikke likvide midler til å betale kontant. Er det bedre å betale husleie til en eiendomsbaron hele livet?

Anonymkode: 266c4...c75

UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 16.25):

Men ett sted skal du bo, og folk flest har ikke likvide midler til å betale kontant. Er det bedre å betale husleie til en eiendomsbaron hele livet?

Anonymkode: 266c4...c75

hvorfor har ikke folk flest det da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...