Gå til innhold

Kontakt med følelser & å gi opp forsvaret (3 år senere)

Anbefalte innlegg

Drømmeautomat
Skrevet (endret)
psykedeliker skrev (57 minutter siden):

Da blir det et spørsmål om hva som er hensikten med helsehjelpen. Skal det være helsevesenets oppgave å hjelpe folk til å "finne ut av seg selv", eller skal målet være å løse problemer i pasientens liv, som pasienten ikke har kunnskap/evne/ressurser til å løse selv?

Hensikten med helsehjelp må være å kurere psykisk lidelse når mulig og lette symptomer når dette ikke lar seg gjøre, for de lidelsene som responderer på terapi. Jeg er overbevist om at terapiretninger som ikke bare fokuserer på tanker, men også inkluderer kropp og følelser er overlegne i så måte.

Endret av Drømmeautomat
Videoannonse
Annonse
𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
psykedeliker skrev (23 minutter siden):

Jeg refererer til det jeg har sitert. Du legger inn et forbehold ved bruken av ordet "vel" i setningen, som kan indikere at du egentlig ikke ønsker svar på spørsmålet du stiller, men på noe helt annet.

Åja, nei jeg ønsket svar på spørsmålet jeg stilte.

psykedeliker
Skrevet
Drømmeautomat skrev (2 timer siden):

Jeg er overbevist om at terapiretninger som ikke bare fokuserer på tanker, men også inkluderer kropp og følelser er overlegne i så måte.

Ja, dersom det faktisk er terapi pasienten trenger, og ikke en annen form for helsehjelp. Uansett er det pasientens eget ansvar å gjøre verdivalgene i sitt eget liv, det skal ikke helsevesenet gjøre på vegne av pasienten.

𝚂 𝚔 𝚢 skrev (1 time siden):

Åja, nei jeg ønsket svar på spørsmålet jeg stilte.

Ønsker man klare svar uten forbehold, må man stille klare spørsmål uten forbehold. Man må også være villig til å ta til seg de svarene man får.

Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (3 timer siden):

Det kan godt hende du har rett i det at det er lite å hente for meg ved å forsøke dykke ned i egne følelser. Jeg må si at svarene i tråden her har gitt meg litt å tenke på og at jeg egentlig sitter igjen med mer spørsmål enn svar.

Vet du om det er stor forskjell på metakognitiv terapi og kognitiv terapi? Forsøkte google men fant ikke noe særlig.

Her står det bl a om forskjellen https://nhi.no/psykisk-helse/psykisk-egenpleie/metakognitiv-terapi-mindre-overtenking

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...