Gå til innhold

Hvor viktig er det å ha fast kontakt med psykiater

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

når man eksempelvis har bipolar lidelse? Hva er anbefalt? Og hva er praksis?

Anonymkode: 1bc9b...b18

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

når man eksempelvis har bipolar lidelse? Hva er anbefalt? Og hva er praksis?

Anonymkode: 1bc9b...b18

Hva som er anbefalt vet jeg ikke, men det er vel langt på vei også et ressursspøramål. Har selv blitt fulgt opp av fastlege og henvist til DPS når det har vært behov for medisinjustering i forbindelse med forverring, og også ved svangerskap. Går nå privat til psykiater for å prøve å lande medisinering da jeg er avsluttet ved DPS og ikke kom i mål med det

Anonymkode: d7425...2b6

Skrevet

Ved BP1 er det en fordel med kontakt med psykiater halvårlig. 

Skrevet

Jeg har ingen oppfølging, men jeg har «bare» bipolar 2. Jeg bestiller selv blodprøver/time hos fastlegen for å følge opp litium. Fastlegen kan henvise til DPS ved behov, men jeg antar at det vil ta såpass lang tid å få time og evt hjelp at jeg tviler på at det vil forhindre negative konsekvenser av nye episoder. Derfor er strategien forebygging, så jeg knasker masse piller. Jeg går også litt til psykolog.

I min drømmeverden hadde alle med bipolar hatt en fast psykiater som man kan ringe til ved behov og som man går til oppfølging/kontroll kanskje 1-2 ganger i året, tilsvarende oppfølging av f.eks diabetes. Jeg tror det hadde bidratt til bedre oppfølging/kontroll av medisiner og rask intervensjon ved tegn til tilbakefall. Men hvorfor gi den beste hjelpen når man kan lage tungvinte og upersonlige systemer? (Sarkastisk den siste der). 

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet

Jeg har blitt fulgt opp av fastlege som tar kontakt med psykiater ved spørsmål også har jeg blitt henvist til DPS ved behov.

Skrevet (endret)
Sokk skrev (33 minutter siden):

Men hvorfor gi den beste hjelpen når man kan lage tungvinte og upersonlige systemer? (Sarkastisk den siste der). 

Det er høyst politisk og "økonomisk" begrunnet. Jeg er sikker på at hvis man så på hva f.eks pakkeforløpet og begrensninger om langvarig oppfølging, faktisk koster, særlig hvis det blir en del inn og ut på akuttopphold, akutt-team, krisetelefoner, legevakt, saksbehandling, all den tid det tar å skrive henvisninger, vurdere dem, kalle inn skrive ut osv, så ville det vært billigere å tilby noe ala det du foreslår. For å ikke å glemme stress-belastningen på pasienten, og hvordan det kan gi seg utslag i uhelse. 

Endret av cathlin
Skrevet
cathlin skrev (1 minutt siden):

Det er høyst politisk og "økonomisk" begrunnet. Jeg er sikker på at hvis man så på hva f.eks pakkeforløpet og begrensninger om langvarig oppfølging, faktisk koster, særlig hvis det blir en del inn og ut på akuttopphold, akutt-team, krisetelefoner, legevakt, saksbehandling, all den tid det tar å skrive henvisninger, vurdere dem, kalle inn skrive ut osv, så ville det vært billigere å tilby noe ala det du foreslår. 

Ja, helt enig. En kort time eller to per år for en psykiater som kjenner pasienten må jo være mye billigere enn alt det du lister opp. Bare det å slippe saksbehandling av henvisning, å lese seg opp på ny pasient og formaliteter i forbindelse med utskrivelse hver gang må fort kunne «tjene inn» litt tid med pasienten (jeg tror legene også foretrekker at mer ressurser brukes med pasienten og mindre på admin). I tillegg kommer gevinsten ved at pasienten kanskje holder seg friskere lenger (bl.a. pga økt compliance, som jeg tror vil være en effekt) og kan være mindre sykmeldt, flinkere omsorgsgiver for barn etc.

I tillegg til disse «harde» verdiene, er det også godt for pasienten (oss!) å få mer forutsigbarhet og trygghet gjennom en mer helhetlig oppfølging.

Det er mange lidelser som (burde) følges opp i spesialisthelsetjenesten, og bipolar lidelse burde være en av dem. 

Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

Ved BP1 er det en fordel med kontakt med psykiater halvårlig. 

Hva med BP2? 

Anonymkode: 87726...37e

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...