Gå til innhold

Hele tiden selvgranske og prøve være den beste versjonen av seg selv

Anbefalte innlegg

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet

Jeg føler et nesten påtrengende behov for hele tiden å granske hvem jeg er, jobbe med meg selv, utvikle meg og hele tiden prøve å være den beste utgaven av meg selv. 

Tidligere har jeg tenkt at dette er en positiv ting, men har begynt å lure på om jeg kanskje ikke har innsett at det egentlig er negativt? Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (Akkurat nå):

Jeg føler et nesten påtrengende behov for hele tiden å granske hvem jeg er, jobbe med meg selv, utvikle meg og hele tiden prøve å være den beste utgaven av meg selv. 

Tidligere har jeg tenkt at dette er en positiv ting, men har begynt å lure på om jeg kanskje ikke har innsett at det egentlig er negativt? Hva tenker dere?

Blir du utslitt av det?

Anonymkode: 22f46...b16

Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (Akkurat nå):

Kan du gi noen eksempler? Hvordan påvirker dette hverdagen din?

Anonymkode: b19d0...048

Skrevet

Kan bli for mye av det tenker jeg. Hva får du ut av å granske deg selv så mye? Kommer du framover? 

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blir du utslitt av det?

Anonymkode: 22f46...b16

Kanskje ikke direkte utslitt, men det kan bli litt slitsomt til tider.

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du gi noen eksempler? Hvordan påvirker dette hverdagen din?

Anonymkode: b19d0...048

Jeg bruker og en god del tid på å tenke på ting i livet mitt, ting som har skjedd og valg jeg har tatt også hvor jeg vil være og planlegge hva jeg skal gjøre for å komme dit. Også er jeg ganske streng med meg selv og ingenting av det jeg gjør eller får til føles noen gang bra nok. Det er nok det som påvirker hverdagen min mest, for det bidrar til den dårlige selvtilliten min. 

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
Glitter skrev (4 minutter siden):

Kan bli for mye av det tenker jeg. Hva får du ut av å granske deg selv så mye? Kommer du framover? 

Nei, dessverre så klarer jeg sjeldent å komme meg noe framover. Grunnen til det er at jeg er for redd til å ta de stegene som kreves. Men jeg har på en måte fått det for meg at "hvis jeg bare planlegger det godt nok kanskje jeg en dag tør". Men det er jo så klart ikke det å planlegge som fører en noe vei, det er å gjennomføre.

Skrevet

Jeg tenker at du trolig ville hatt det bedre om du brukte mindre tid på denne mentale aktiviteten. 

Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (11 minutter siden):

Hva går du glipp av når du bruker mye tid til å tenke på dette? 

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
Sokk skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at du trolig ville hatt det bedre om du brukte mindre tid på denne mentale aktiviteten. 

Ja, jeg tror jeg begynner å innse det selv også. Er bare at jeg har gjort dette lenge og har tenkt at det er "løsningen på alle mine problemer", så det krever litt å gi slipp på den tanken.

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
cathlin skrev (1 minutt siden):

Hva går du glipp av når du bruker mye tid til å tenke på dette? 

Jeg går vel glipp av det ekte livet? Altså, jeg bruker f.eks så mye tid på å planlegge hvordan jeg kan bli modigere og hva jeg kan gjøre for å få en ny venn at jeg aldri får faktisk møtt noen fordi jeg ikke tør å ta en sjanse på å ta de stegene som kreves.

Drømmeautomat
Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (19 minutter siden):

Jeg bruker og en god del tid på å tenke på ting i livet mitt, ting som har skjedd og valg jeg har tatt også hvor jeg vil være og planlegge hva jeg skal gjøre for å komme dit. Også er jeg ganske streng med meg selv og ingenting av det jeg gjør eller får til føles noen gang bra nok. Det er nok det som påvirker hverdagen min mest, for det bidrar til den dårlige selvtilliten min. 

For meg høres det ut som du har et forsvar som intellektualiserer og forsøker å få kontroll over ting som kanskje ikke kan kontrolleres så lett. Aktiviteter som får deg ut av hodet og mer i kontakt med kroppen kan kanskje være bra for deg, som yoga. Og å øve på å slippe kontrollen. Sensurerer du f.eks. deg selv før du snakker? Øv deg på å snakke raskere. Hvis du får tanken: men det kan jeg vel ikke si, si det.

Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (24 minutter siden):

Du kommer aldri til å lykkes med dette så lenge du ikke vil gjøre de grunnleggende verdivalgene et slikt arbeid forutsetter, og heller ikke vil ta til deg de tilbakemeldingene du får fra fra folk som har vært gjennom den samme prosessen selv.

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
Drømmeautomat skrev (1 minutt siden):

For meg høres det ut som du har et forsvar som intellektualiserer og forsøker å få kontroll over ting som kanskje ikke kan kontrolleres så lett. Aktiviteter som får deg ut av hodet og mer i kontakt med kroppen kan kanskje være bra for deg, som yoga. Og å øve på å slippe kontrollen. Sensurerer du f.eks. deg selv før du snakker? Øv deg på å snakke raskere. Hvis du får tanken: men det kan jeg vel ikke si, si det.

Ja, jeg tenker du kan ha rett i det. Jeg tenker jeg skal gi yoga en sjanse. Ja, det er ganske ofte jeg sensurerer meg før jeg snakker. Ofte kan jeg ha som "mål" å si minst mulig også. Men skal forsøke jobbe med det og øve meg på å snakke raskere og si mer av det jeg tenker.

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Du kommer aldri til å lykkes med dette så lenge du ikke vil gjøre de grunnleggende verdivalgene et slikt arbeid forutsetter, og heller ikke vil ta til deg de tilbakemeldingene du får fra fra folk som har vært gjennom den samme prosessen selv.

Hvilke grunnleggende verdivalg er det du mener jeg bør gjøre? Og mener du jeg har fått tilbakemeldinger jeg ikke har tatt til meg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...