psykedeliker Skrevet 4. desember 2025 Skrevet 4. desember 2025 𝚂 𝚔 𝚢 skrev (4 timer siden): Skal også sies at jeg bare har gått til min nåværende behandler i en måned, men de punktene på listen har vært gjeldende for alle behandlere jeg har hatt siden jeg startet i terapi. Ved å holde tilbake så relevant informasjon som du har lagt frem her, overholder du ikke medvirkningsplikten, og misbruker på den måten helsevesenets ressurser. Da gir du faktisk folk en legitim grunn til å mislike deg, er det dét du vil? 𝚂 𝚔 𝚢 skrev (2 timer siden): Jeg kopierte bare fra en nettside og limte inn. Hvor mye annet av det du skriver her er kopiert fra andre steder? 0 Siter
Vendi Skrevet 5. desember 2025 Skrevet 5. desember 2025 psykedeliker skrev (1 time siden): Ved å holde tilbake så relevant informasjon som du har lagt frem her, overholder du ikke medvirkningsplikten, og misbruker på den måten helsevesenets ressurser. Da gir du faktisk folk en legitim grunn til å mislike deg, er det dét du vil? Hvor mye annet av det du skriver her er kopiert fra andre steder? Skjerp deg... 1 Siter
Anonymos Skrevet 5. desember 2025 Skrevet 5. desember 2025 Svaret ligger i spørsmålet ditt: Løsningen er å ta det opp med behandler. Det er tydelig at du syns det er vanskelig, men det er ingenting vi som sitter på DOL kan gjøre for deg annet enn å forsøke å overbevise deg om at du må overvinne frykten- på en eller annen måte. Hjelpen ligger i terapien, ikke her på DOL. Alternativt kan vi be deg reflektere over hvorvidt det er nyttig for deg å gå i terapi i det hele tatt, siden du er såpass hemmet i terapien og det åpenbart gir deg veldig mye hodebry. 0 Siter
𝚂 𝚔 𝚢 Skrevet 5. desember 2025 Forfatter Skrevet 5. desember 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har som regel skrevet det på e-post. Noen ganger tatt det med til timene. Jeg har hatt problemer med å snakke om det jeg har skrevet etterpå, men ved å skrive har behandler i det minste fått innblikk i at det er mye jeg prøver å få sagt, hvor vanskelig det er å være så reservert, og skriving har vært nesten eneste utløpskilde for å få sagt det jeg har ønsket. I timene har vi jobbet med å få til å snakke mer og mer. Det har tatt grusomt lagt tid, og vært så vondt så mange ganger, men jeg veldig glad for at jeg har holdt ut. Anonymkode: 12deb...d46 Det er jo veldig fint at skriving kan være en slags løsning også kan man øve seg mer og mer på å si ordene muntlig etter hvert. 0 Siter
𝚂 𝚔 𝚢 Skrevet 5. desember 2025 Forfatter Skrevet 5. desember 2025 psykedeliker skrev (11 timer siden): Ved å holde tilbake så relevant informasjon som du har lagt frem her, overholder du ikke medvirkningsplikten, og misbruker på den måten helsevesenets ressurser. Da gir du faktisk folk en legitim grunn til å mislike deg, er det dét du vil? Hvor mye annet av det du skriver her er kopiert fra andre steder? Det er ikke meningen å misbruke helsevesenets ressurser, det er bare vanskelig for meg å være åpen og 100% ærlig men jeg jobber med det. Og nei, jeg ønsker selvfølgelig ikke at folk skal mislike meg. Ingenting? Det jeg skriver her er det jeg som skriver. 0 Siter
𝚂 𝚔 𝚢 Skrevet 5. desember 2025 Forfatter Skrevet 5. desember 2025 Anonymos skrev (9 timer siden): Svaret ligger i spørsmålet ditt: Løsningen er å ta det opp med behandler. Det er tydelig at du syns det er vanskelig, men det er ingenting vi som sitter på DOL kan gjøre for deg annet enn å forsøke å overbevise deg om at du må overvinne frykten- på en eller annen måte. Hjelpen ligger i terapien, ikke her på DOL. Alternativt kan vi be deg reflektere over hvorvidt det er nyttig for deg å gå i terapi i det hele tatt, siden du er såpass hemmet i terapien og det åpenbart gir deg veldig mye hodebry. Ja, jeg har vel innsett at jeg er nødt til å ta det opp med behandler og det tenker jeg å gjøre også. Som jeg svarte en annen så tenker jeg det er nyttig for meg å gå i terapi. Jeg har blitt bedre siden jeg begynte i terapi for første gang. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2025 Skrevet 5. desember 2025 psykedeliker skrev (11 timer siden): Ved å holde tilbake så relevant informasjon som du har lagt frem her, overholder du ikke medvirkningsplikten, og misbruker på den måten helsevesenets ressurser. Da gir du faktisk folk en legitim grunn til å mislike deg, er det dét du vil? Hvor mye annet av det du skriver her er kopiert fra andre steder? Er denne medvirkningsplikten du stadig refererer til nedfelt i noe lovverk? Eller er det ditt personlige moralske kompass du navigerer etter når du fremsetter slike påstander? Går ut fra at psykisk helsevern tar høyde for at en god del av pasientene de tar inn har relasjonelle vansker som kan komme til uttrykk på ulike måter, deriblant å være redd for å åpne opp til behandler. Om det er hensiktsmessig for den enkelte pasient er en annen diskusjon, og det er selvsagt betimelig å stille spørsmålstegn ved kost/nytte når noen går svært lenge i offentlig terapi. Men å stadig referere til denne medvirkningsplikten, å følge manus, kontakte pasient- og brukerombudet og lignende får deg til å fremstå som en som bare bevisst ønsker å fremstå kontrær eller provosere og det er svært vanskelig å se hvordan det skal hjelpe folk her. Anonymkode: 45cfb...e4a 1 Siter
psykedeliker Skrevet 5. desember 2025 Skrevet 5. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er denne medvirkningsplikten du stadig refererer til nedfelt i noe lovverk? Eller er det ditt personlige moralske kompass du navigerer etter når du fremsetter slike påstander? Medvirkningsplikten er et generelt prinsipp som innebærer at mottaker av helsetjenester selv må bidra til å "prøve å bli frisk", bl.a. ved å samarbeide med helsevesenet og følge helsepersonellets råd. Medvirkningsplikten er juridisk nedfelt i bl.a. NAVs regelverk dersom det kommer til anvendelse. Det betyr imidlertid ikke at en pasient ukritisk skal følge råd som virker feil, eller at klageretten bortfaller. Men å holde tilbake relevant informasjon som kan ha betydning for hvilke råd som gis - og effekten av dem - er i prinsippet et brudd på medvirkningsplikten. Som du er inne på kan man også stille spørsmål om hvorfor noen lidelser og problemstillinger skal få lov til å ta opp kapasitet i helsevesenet år etter år, mens andre nesten ikke får hjelp i det hele tatt eller avsluttes for tidlig. Det er spesielt relevant ift. sykefraværs- og uføretrygd-debatten vi også har hatt på dette forumet. AnonymBruker skrev (1 time siden): Men å stadig referere til denne medvirkningsplikten, å følge manus, kontakte pasient- og brukerombudet og lignende får deg til å fremstå som en som bare bevisst ønsker å fremstå kontrær eller provosere og det er svært vanskelig å se hvordan det skal hjelpe folk her. Det står du fritt til å mene, jeg har min tilnærming på samme måte som andre har sin - og noen må være en motvekt til føledamemenigheten både her inne og i resten av samfunnet. 0 Siter
Sokk Skrevet 5. desember 2025 Skrevet 5. desember 2025 psykedeliker skrev (9 minutter siden): Medvirkningsplikten er et generelt prinsipp som innebærer at mottaker av helsetjenester selv må bidra til å "prøve å bli frisk", bl.a. ved å samarbeide med helsevesenet og følge helsepersonellets råd. Medvirkningsplikten er juridisk nedfelt i bl.a. NAVs regelverk dersom det kommer til anvendelse. Det betyr imidlertid ikke at en pasient ukritisk skal følge råd som virker feil, eller at klageretten bortfaller. Men å holde tilbake relevant informasjon som kan ha betydning for hvilke råd som gis - og effekten av dem - er i prinsippet et brudd på medvirkningsplikten. Jeg tror TS er ufør, så da har hun ikke denne typen plikter overfor Nav. Hvordan TS kan få mest ut av terapien sin er ikke et juridisk spørsmål, og det blir ganske forvirrende for alle i tråden når du forsøker å gjøre det til et slikt spørsmål. Du bommer også på den juridiske forståelsen, fordi du, såvidt jeg kan se, mangler relevante kvalifikasjoner. Det er lov å være «dårlig pasient», og man blir ikke nektet helsehjelp selv om man f.eks røyker eller opprettholder en usunn livsstil. Eventuelle plikter overfor Nav regulerer ikke forholdet mellom behandler og pasient. Sky, jeg anbefaler deg å ikke ta psykedelikers kommentarer i denne tråden så veldig seriøst. 0 Siter
psykedeliker Skrevet 5. desember 2025 Skrevet 5. desember 2025 Sokk skrev (13 minutter siden): Det er lov å være «dårlig pasient», og man blir ikke nektet helsehjelp selv om man f.eks røyker eller opprettholder en usunn livsstil. Her tar du feil. Mange blir i praksis nektet helsehjelpen de trenger for å komme i arbeid eller å kunne fortsette i arbeid med henvisning til prioriteringsveilederen, uten at det oppgis noen spesifikk grunn. Til tross for at vi stadig får høre at flere må i arbeid, vil ingen ta tak i dette. De reélle samfunnsutgiftene dette medfører skjules i andre budsjetter og tall enn det den offisielle statistikken viser - da f.eks. alt det administrative merarbeidet ikke regnes med. Sokk skrev (20 minutter siden): Sky, jeg anbefaler deg å ikke ta psykedelikers kommentarer i denne tråden så veldig seriøst. Du er medlem av føledamemenigheten (med alt det innebærer), så hvorfor skal vi ta dine kommentarer mer seriøst? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2025 Skrevet 5. desember 2025 psykedeliker skrev (22 timer siden): Ved å holde tilbake så relevant informasjon som du har lagt frem her, overholder du ikke medvirkningsplikten, og misbruker på den måten helsevesenets ressurser. Da gir du faktisk folk en legitim grunn til å mislike deg, er det dét du vil? Du argumenterer som om intensjonen hennes er å holde tilbake informasjon. Hele tråden viser at hun jobber for å finne måter å dele mer. Når premisset ikke stemmer, så gir heller ikke konklusjonene dine særlig mening. Anonymkode: 12deb...d46 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.