Gå til innhold

Hjelp for misbruk av alkohol og cannabis

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har kommet inn i et uheldig mønster der man misbruker alkohol og cannabis for å døyve psykisk smerte, hvor kan man henvende seg? Fastlegen? Jeg har den siste tida begynte å bruke alkohol og cannabis også på hverdagene om kveldene, for å døyve smerte og for å få sove. Fungerer i jobb, men vet jo at jeg ikke kan fortsette på denne måten.

Hvis jeg går til fastlegen, hva slags hjelp kan jeg egentlig få for dette, fins det noen tilbud?

Anonymkode: b7ac2...8d9

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet

Du kan søke hjelp hos fastlegen for de underliggende problemene, uten å nevne noe om rusmisbruk.

Skrevet
psykedeliker skrev (16 minutter siden):

Du kan søke hjelp hos fastlegen for de underliggende problemene, uten å nevne noe om rusmisbruk.

Det kan anbefales, fastlegen er ofte snar med å dra inn førerkortet når man nevner rusbruk også, spesielt ulovlig rus.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke førerkort eller barn som kan hentes av barnevernet, ei heller jobb der det må varsles om evt. rusbruk. Føler jo jeg må fortelle om problemet for å få hjelp for det, eller har det ikke noen hensikt fordi det ikke fins særlig tilbud for dette?

FjellOgDalar
Skrevet

Man må henvises fra lege om man ikke er særdeles velhavende og kan gåprivat.

Trir nok fastlegen er best bet for deg, TS.  Det er et viktig skritt å innse at tida er inne for å søke hjelp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg har ikke førerkort eller barn som kan hentes av barnevernet, ei heller jobb der det må varsles om evt. rusbruk. Føler jo jeg må fortelle om problemet for å få hjelp for det, eller har det ikke noen hensikt fordi det ikke fins særlig tilbud for dette?

Du kan henvises både til poliklinisk behandling i rusteamet og henvises til døgnopphold. 

Veldig bra du vil gjøre noe med det. Når du har vært rusfri en stund vil du kjenne på en lettelse over å slippe rusen. Men du vil nok også savne den. Så viktig å være motivert for behandling. Hvis ikke går det ikke. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Føler jo jeg må fortelle om problemet for å få hjelp for det, eller har det ikke noen hensikt fordi det ikke fins særlig tilbud for dette?

Du risikerer at de underliggende årsakene ikke blir tatt tak i dersom du legger det frem som et rusproblem. Det beste er å ikke nevne noe om rus i det hele tatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...