cilie Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Nå har jeg hatt en håpløs uke søvnmessig igjen, og det er så trist hvordan formen både psykisk og fysisk blir helt elendig. Det gjør meg arbeidsufør. Det gjør også at jeg ikke helt stoler på egne beslutninger. Jeg endrer personlighet til mer «ustabil.» Og jeg kommer ikke videre fra det jeg ramser opp her. Jeg klarer ikke å la det passere for å tenke at det vil helst gå bra liksom… Det er en merkelig følelse å registrere hvor sykt trøtt hele kropp/hode er, men likevel er det klin umulig å sove. Det føles som at alt eldes og at det er skikkelig usunt, hva kan dette føre til av fysisk sykdom etter hvert. Psykisk er det i hvert fall drepen. 0 Siter
påskelilje Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden cilie skrev (1 time siden): Nå har jeg hatt en håpløs uke søvnmessig igjen, og det er så trist hvordan formen både psykisk og fysisk blir helt elendig. Det gjør meg arbeidsufør. Det gjør også at jeg ikke helt stoler på egne beslutninger. Jeg endrer personlighet til mer «ustabil.» Og jeg kommer ikke videre fra det jeg ramser opp her. Jeg klarer ikke å la det passere for å tenke at det vil helst gå bra liksom… Det er en merkelig følelse å registrere hvor sykt trøtt hele kropp/hode er, men likevel er det klin umulig å sove. Det føles som at alt eldes og at det er skikkelig usunt, hva kan dette føre til av fysisk sykdom etter hvert. Psykisk er det i hvert fall drepen. Forferdelig å ha det sånn! Jeg vet at du er noen år yngre enn meg, men har du og legen din vurdert hormonspray? Jeg har brukt det i to måneder nå, først og fremst pga søvnvansker grunnet overgangsalder, og det har vært deilige uker! 0 Siter
cilie Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden påskelilje skrev (36 minutter siden): Forferdelig å ha det sånn! Jeg vet at du er noen år yngre enn meg, men har du og legen din vurdert hormonspray? Jeg har brukt det i to måneder nå, først og fremst pga søvnvansker grunnet overgangsalder, og det har vært deilige uker! Takk for tips, men de plagene jeg har hatt har vedvart en del år, kan man si. Jeg er imidlertid klar over at det bør følges med på hormoner osv. Så bra det har ordnet seg for deg! Jeg har hørt det fra flere. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden cilie skrev (22 minutter siden): Takk for tips, men de plagene jeg har hatt har vedvart en del år, kan man si. Jeg er imidlertid klar over at det bør følges med på hormoner osv. Så bra det har ordnet seg for deg! Jeg har hørt det fra flere. Hvorfor ikke gi det et forsøk da, kan du ikke være villig til å prøve hva som helst ? Anonymkode: 8d0b6...135 0 Siter
cilie Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor ikke gi det et forsøk da, kan du ikke være villig til å prøve hva som helst ? Anonymkode: 8d0b6...135 Jeg tviler på at jeg får det av legen om ikke noen prøver tilsier det. Men jeg har tenkt til å ta en staus snart på det og. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden cilie skrev (5 minutter siden): Jeg tviler på at jeg får det av legen om ikke noen prøver tilsier det. Men jeg har tenkt til å ta en staus snart på det og. Hva med quetiapin Anonymkode: 8d0b6...135 0 Siter
cilie Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva med quetiapin Anonymkode: 8d0b6...135 Litt skeptisk til det. https://tidsskriftet.no/2019/09/kronikk/kvetiapin-er-ikke-en-sovemedisin Og bruker allerede Surmontil som jeg har vært ganske fornøyd med. Problemet er at jeg våkner altfor fort, og det holder meg ikke sovende ved stress. Men takk for forslag! Vet egentlig ikke hvorfor jeg skrev her - får skylde på søvnmangel… Eller bare for å dele hvordan det påvirker livet negativt. Selv om det egentlig er omgivelsene som burde vite hvor fryktelig det er og ikke et anonymt forum. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden cilie skrev (5 minutter siden): Litt skeptisk til det. https://tidsskriftet.no/2019/09/kronikk/kvetiapin-er-ikke-en-sovemedisin Og bruker allerede Surmontil som jeg har vært ganske fornøyd med. Problemet er at jeg våkner altfor fort, og det holder meg ikke sovende ved stress. Men takk for forslag! Vet egentlig ikke hvorfor jeg skrev her - får skylde på søvnmangel… Eller bare for å dele hvordan det påvirker livet negativt. Selv om det egentlig er omgivelsene som burde vite hvor fryktelig det er og ikke et anonymt forum. Men du er jo ikke villig til å prøve ut alt, så da er det kanskje ikke så ille som du sier Anonymkode: 8d0b6...135 0 Siter
ISW Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Hei. Jeg tenker en del ting om dette. Først - når det gjelder antipsykotika for søvn (f.eks. Seroquel, Truxal, osv) så har disse en tilleggseffekt i forhold til Surmontil gjennom at de har en spesifikk dempende effekt i tillegg til den sedative effekten. Du ville nok fått en del mer utbytte av å bruke en av de (artikkelen du linker til er vel nokså omdiskutert og vel ikke skrevet av den mest kompetente delen av fagmiljøet skal man tro Nachnoo). Utfordringen er dessverre at med slike medisiner vil man kunne risikere vektøkning, og det ønsker du jo ikke. Antipsykotika som ikke gir vektøkning i nevneverdig grad har sjelden noen søvneffekt (f.eks. Abilify og Zeldox). Men - i forhold til søvn, så bruker du Surmontil feil. Hvis man skal bruke slike medisiner for søvn (og ikke som antidepressiv, antipsykotika, osv) så må man ta pauser i bruken for å opprettholde effekten. Antihistamineffekten blir man tilvendt, og man ser jo f.eks. de som sover 15 timer av en minidose Seroquel, men som etter et par måneder bruker 800 mg uten å bli veldig trøtte. Så (igjen, kun hvis man bruker medisinen for søvn) man trenger en pause på 3-5 dager, gjerne hver 6. uke. I denne perioden kan man bruke en medisin med annen virkningsmekanisme (f.eks. innsovningstabletter, Sobril, osv) hvis man trenger å sove. 0 Siter
cilie Skrevet 47 minutter siden Forfatter Skrevet 47 minutter siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Men du er jo ikke villig til å prøve ut alt, så da er det kanskje ikke så ille som du sier Anonymkode: 8d0b6...135 Det var en rask konklusjon. 0 Siter
ISW Skrevet 42 minutter siden Skrevet 42 minutter siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Men du er jo ikke villig til å prøve ut alt, så da er det kanskje ikke så ille som du sier Anonymkode: 8d0b6...135 Jeg tenker, som jeg skriver i innlegget mitt, at den store nedsiden for Cilie med Seroquel er potensialet for vektoppgang. 0 Siter
cilie Skrevet 42 minutter siden Forfatter Skrevet 42 minutter siden ISW skrev (19 minutter siden): Men - i forhold til søvn, så bruker du Surmontil feil. Hvis man skal bruke slike medisiner for søvn (og ikke som antidepressiv, antipsykotika, osv) så må man ta pauser i bruken for å opprettholde effekten Det har du helt rett i. Merkelig nok er det ikke noen som har nevnt dette for meg før. Jeg har tenkt på å ta pause, men har vært for redd for nettopp å ikke få sove. Jeg får gjøre det i nærmeste framtid nå. Vedr. den artikkelen så har du sikkert rett om det og. Men det er uaktuelt for meg å bruke noe som gir betydelige bivirkninger som f.eks. vektøkning. Det har heller ingen lege foreslått. 0 Siter
emilie321 Skrevet 29 minutter siden Skrevet 29 minutter siden cilie skrev (5 minutter siden): Det har du helt rett i. Merkelig nok er det ikke noen som har nevnt dette for meg før. Jeg har tenkt på å ta pause, men har vært for redd for nettopp å ikke få sove. Jeg får gjøre det i nærmeste framtid nå. Vedr. den artikkelen så har du sikkert rett om det og. Men det er uaktuelt for meg å bruke noe som gir betydelige bivirkninger som f.eks. vektøkning. Det har heller ingen lege foreslått. Skjønner deg angående vektøkning. Bruker selv 100-200mg quetiapin for å roe ned kroppen såpass at jeg får sove noe, men blir jo sulten og fysen av den. Men på den andre siden så blir en jo sulten og fysen av og ikke sove (da øker sulthormonet) Sliter selv med søvn, selv med quetiapin, så vet mye om hvordan du har det. Det er ikke ålreit å ha det sånn. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7 minutter siden Skrevet 7 minutter siden ISW skrev (31 minutter siden): Jeg tenker, som jeg skriver i innlegget mitt, at den store nedsiden for Cilie med Seroquel er potensialet for vektoppgang. Man legger ikke på seg av tabletter, man legger på seg av å overspise, det er noe man kan få hjelp til å styre. Man må bestemme seg for hva som er viktigst for en selv. Jeg hadde ikke vært i tvil og prøvd alt som kan hjelpe meg med søvn, Anonymkode: 8d0b6...135 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.