Gå til innhold

Hvorfor trenger privatpraktiserende behandler personnummeret mitt før første time?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å være forberedt?

Anonymkode: c25e8...4dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tippe det er for å føre journal på deg, og få deg inn i systemet sitt. Men det er bare gjetting. 

Anonymkode: aa0ad...189

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vil tippe det er for å føre journal på deg, og få deg inn i systemet sitt. Men det er bare gjetting. 

Anonymkode: aa0ad...189

Det stemmer helt sikkert. Ville bare tro at han kunne vente til vi først møttes.

Skrevet

Hvorfor spør du ikke behandleren direkte om dette?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For å være forberedt?

Husker ikke om jeg oppga personnummer eller ikke, men privatpraktiserende psykiater har i alle fall sjekket medisiner osv. i kjernejournal/ reseptformidleren før første time, sikkert for å være litt forberedt 

Anonymkode: f1666...7a7

Skrevet
psykedeliker skrev (40 minutter siden):

Hvorfor spør du ikke behandleren direkte om dette?

Vil ikke skrive en mail bare for å spørre om dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Husker ikke om jeg oppga personnummer eller ikke, men privatpraktiserende psykiater har i alle fall sjekket medisiner osv. i kjernejournal/ reseptformidleren før første time, sikkert for å være litt forberedt 

Aha, takk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil ikke skrive en mail bare for å spørre om dette.

Det trenger du heller ikke, du kan spørre om det i begynnelsen av timen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Aha, takk.

Ligger det på HelseNorge?

Skrevet

Det skal skrives journal fra første henvendelse. For å opprette journal trenger man personnummer. 

Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Det skal skrives journal fra første henvendelse. For å opprette journal trenger man personnummer. 

Takk. Vi har mailet litt. Disse kommer i journalen?

Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Anses det som viktig å ha tidligere journal fra dps å gå utifra?

Anonymkode: 0a804...ab6

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk. Vi har mailet litt. Disse kommer i journalen?

Det er nok ulike rutiner. Noen refererer fra e-posten i journal, noen legger den med som et vedlegg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Her er det nok ulike oppfatninger. Jeg har det utgangspunkt at pasienter går i behandling for å blir bedre/friske - ikke for å imponere meg eller bli likt av meg. Jeg tar det også for gitt at de forteller sannheten og hele sannheten. Hvis ikke narrer de kun seg selv. Derof rtrenger jeg vanligvis ikke tidligere journal.

Andre behandlere kan se det annerledes, og det er like bra.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har vært borti både og som pasient.  Psykiateren jeg går til nå (privat) ba om å få hele DPS journalen (siste forløp var på halvannet år) og epikriser fra tidligere poliklinisk behandling og innleggelser. For min del synes jeg det var betryggende da det bl.a. var snakk om revurdering av diagnose , og i tillegg var det sikkert relevant for å få inntrykk av hvordan tidligere behandlere har vurdert medisinering. Jeg synes imidlertid at dette var overraskende, og vil ikke tro det er vanlig praksis, har i alle fall ikke selv opplevd det i hverken offentlig eller privat behandling tidligere. Det er sikkert lett å få svar av behandleren du skal til ift. hva vedkommende foretrekker.

Skrevet
nachnoo skrev (41 minutter siden):

Her er det nok ulike oppfatninger. Jeg har det utgangspunkt at pasienter går i behandling for å blir bedre/friske - ikke for å imponere meg eller bli likt av meg. Jeg tar det også for gitt at de forteller sannheten og hele sannheten. Hvis ikke narrer de kun seg selv. Derof rtrenger jeg vanligvis ikke tidligere journal.

Andre behandlere kan se det annerledes, og det er like bra.

For meg som er forsiktig og rolig og ikke alltid like god å forklare meg  kan kanskje behandler ønske journal for å få overblikk; spesielt medikamentelt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For meg som er forsiktig og rolig og ikke alltid like god å forklare meg  kan kanskje behandler ønske journal for å få overblikk; spesielt medikamentelt. 

Medikamentliste er alltid greit. Mye får en opp automatisk når man skriver e-resept. 

Skrevet
nachnoo skrev (Akkurat nå):

Medikamentliste er alltid greit. Mye får en opp automatisk når man skriver e-resept. 

Mener du at behandler kan søke opp på helsenorge?

Skrevet

Nei. I EPJ finnes en reseptmodul. Når man går inn på den f. Eks. for å skrive resept, kommer alle andre av pasientens resepter opp. Meget nyttig, ikke minst for å ikke overse uheldige interaksjoner. 

Skrevet
nachnoo skrev (13 timer siden):

Da jeg gikk til helprivat psykolog siste gang, var det en forutsetning at journalnotater fra DPS ikke skulle ligge til grunn, kun den informasjonen jeg selv kom med. Jeg fikk i løpet av de timene bekreftet mine egne konklusjoner om årsakssammenhenger, som er noe helt annet enn det DPS har lagt til grunn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...