Gå til innhold

Redd jeg lager for mye styr angående diagnose

Anbefalte innlegg

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet (endret)

Jeg hadde håpet noen kanskje hadde noen innspill her i forhold til hva jeg burde gjøre eller hvordan jeg bør tenke.

Jeg har jo lenge vært usikker på asperger diagnosen min, om den stemmer og om det heller kan være unnvikende personlighetsforstyrrelse eller om det bare handler om dårlig selvtillit (og at jeg ikke har noen diagnose). Jeg har tatt dette opp med sykepleieren jeg går til i kommunen sist time og hun sa at hun forsto godt at jeg stilte spørsmål ved det og vi bli enige om å forsøke komme til en konklusjon om hva jeg skal gjøre videre, da enten be om revurdering av diagnose eller bare la det ligge.

Jeg har også sannsynligvis tenkt til å ta det opp med psykiater som jeg går til på DPS, selv om jeg egentlig bare går dit for medisinvurering.

Men nå bekymrer jeg meg for om jeg kanskje lager for mye styr? Og hva mener egentlig behandlere om pasienter som kommer med forslag til diagnose selv? Jeg føler jo selv at unnvikende personlighetsforstyrrelse passer bedre.

Endret av 𝚂 𝚔 𝚢
Videoannonse
Annonse
𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet (endret)

Det skal sies at jeg ble utredet for personlighetsforstyrrelse i 2019 og kunne da fått unnvikende personlighetsforstyrrelse ettersom jeg oppfylte 4 kriterier men ettersom jeg fungerte for bra fikk jeg ikke diagnosen likevel. Jeg føler jeg fungerer dårligere nå. Så det er jo en god grunn til at jeg lurer på om jeg har diagnosen nå da. På samme tidspunkt ble jeg også utredet for asperger og da ble konklusjonen at jeg ikke hadde diagnosen, mens da jeg ble utredet på nytt 2 år senere av en annen behandler fikk jeg da diagnosen. Men inntrykket jeg fikk var at jeg like gjerne ikke kunne fått diagnosen.

Samtidig som jeg føler at unnvikende stemmer bedre forsøker jeg også å være åpen for at det kan være asperger, for det kan jo hende jeg bare har dårlig selvinnsikt?

Endret av 𝚂 𝚔 𝚢
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke allerede fått svar på dette? 

Anonymkode: f7046...301

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du ikke allerede fått svar på dette? 

Har jeg? I så fall beklager jeg for dårlig hukommelse. 

AnonymBruker
Skrevet

Behandler setter pris på at du kommer med innspill, tanker og meninger.

Anonymkode: e3b80...d90

AnonymBruker
Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (12 minutter siden):

Har jeg? I så fall beklager jeg for dårlig hukommelse. 

Du har en lang tråd der du lurer på om du skal ta det opp med denne sykepleieren og der du spør om du kan ta det opp med psykiater selv om du bare er der for medisinvurdering, hvordan du skal ta det opp og forslag til hva du skal si. Du finner den sikkert igjen om du blar et par sider bak. Der fikk du også tilbakemelding på om folk synes det er greit å ta opp når du bare er til medisinvurdering, og så vidt jeg husker så var meningene delt. Noen synes det var greit, andre ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Du har jo også en tråd her hvor du spør hvordan du kan bry deg litt mindre. Kan dette være en fin øvelse på det? La det være. Ikke søk aktivt etter svar og bekreftelse. Ikke kvern og kvern på det. Finn andre ting å tenke på. Det er enklere sagt enn gjort, men ett sted må du begynne. Og det å spørre sånn her er et steg i totalt motsatt retning. 

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har en lang tråd der du lurer på om du skal ta det opp med denne sykepleieren og der du spør om du kan ta det opp med psykiater selv om du bare er der for medisinvurdering, hvordan du skal ta det opp og forslag til hva du skal si. Du finner den sikkert igjen om du blar et par sider bak. Der fikk du også tilbakemelding på om folk synes det er greit å ta opp når du bare er til medisinvurdering, og så vidt jeg husker så var meningene delt. Noen synes det var greit, andre ikke. 

Å, beklager, jeg husket ikke at jeg hadde skrevet om det der. 

AnonymBruker
Skrevet

Er du på generelt grunnlag også redd for å ikke bli sett? Det kan jo virke litt sånn siden du stadig poster. Litt sånn oppmerksomhetssyk på en måte?

Anonymkode: 0bd23...8ec

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du har jo også en tråd her hvor du spør hvordan du kan bry deg litt mindre. Kan dette være en fin øvelse på det? La det være. Ikke søk aktivt etter svar og bekreftelse. Ikke kvern og kvern på det. Finn andre ting å tenke på. Det er enklere sagt enn gjort, men ett sted må du begynne. Og det å spørre sånn her er et steg i totalt motsatt retning. 

Mener du at jeg skal la spørsmålet om diagnose være og ikke snakke mer med behandler om det eller er det det å spørre om det her på forumet du mener jeg skal la være?

AnonymBruker
Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (Akkurat nå):

Mener du at jeg skal la spørsmålet om diagnose være og ikke snakke mer med behandler om det eller er det det å spørre om det her på forumet du mener jeg skal la være?

Å la være å spørre her hva du skal gjøre, i steden for å ta avgjørelsen selv. Du må finne frem selvstendighet, selv om det er vanskelig. Det gjør du ikke ved å stadig be andre om å ta avgjørelser for deg. 

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du på generelt grunnlag også redd for å ikke bli sett? Det kan jo virke litt sånn siden du stadig poster. Litt sånn oppmerksomhetssyk på en måte?

Nei? Det er ikke meningen å poste så mye, jeg har bare mange spørsmål og ting på hjertet.

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet

Å la være å spørre her hva du skal gjøre, i steden for å ta avgjørelsen selv. Du må finne frem selvstendighet, selv om det er vanskelig. Det gjør du ikke ved å stadig be andre om å ta avgjørelser for deg. 

Ja, du har et godt poeng her. Er bare at jeg har vært på forum siden jeg var tenåring og har blitt veldig vandt til å stille spørsmål på den måten. Det har blitt en vane som er vanskelig å snu og jeg tror det nesten har blitt en slags avhengighet også.

AnonymBruker
Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (20 minutter siden):

Ja, du har et godt poeng her. Er bare at jeg har vært på forum siden jeg var tenåring og har blitt veldig vandt til å stille spørsmål på den måten. Det har blitt en vane som er vanskelig å snu og jeg tror det nesten har blitt en slags avhengighet også.

Men da må du prøve å snu dette, prøv å ikke lag en tråd når du har noe du lurer på. Ta en selvstendig avgjørelse, og hold deg til den. Det er vanskelig når du er vant med å gjøre det motsatte, men ett sted må du begynne. Det beste er å begynne nå. 

AnonymBruker
Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (37 minutter siden):

En måte å få slutt på dette, hvis det er det du vil, er for oss andre å la være å svare deg når du for nte gang spør om det samme i ulike varianter. Det er jo ikke like morsomt å poste noe da, når man aldri får svar...?

AnonymBruker
Skrevet

En måte å få slutt på dette, hvis det er det du vil, er for oss andre å la være å svare deg når du for nte gang spør om det samme i ulike varianter. Det er jo ikke like morsomt å poste noe da, når man aldri får svar...?

Godt forslag! 

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Men da må du prøve å snu dette, prøv å ikke lag en tråd når du har noe du lurer på. Ta en selvstendig avgjørelse, og hold deg til den. Det er vanskelig når du er vant med å gjøre det motsatte, men ett sted må du begynne. Det beste er å begynne nå. 

Ja, du har nok rett i det. Jeg skal forsøke.

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja, kanskje det? Er forresten ikke meningen å spørre om det samme, har bare dårlig hukommelse.

Skrevet
38 minutes ago, 𝚂 𝚔 𝚢 said:

Ja, kanskje det? Er forresten ikke meningen å spørre om det samme, har bare dårlig hukommelse.

Nå som du skriver under nick vil alle svar og eventuelle "likes" legges seg under "Varsler". Hvis du går gjennom varslene før du poster et innlegg kan du se hvilke innlegg og svar du har skrevet før, og på den måten slipper du å lage nye innlegg om det samme. 

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
Anonymos skrev (8 minutter siden):

Nå som du skriver under nick vil alle svar og eventuelle "likes" legges seg under "Varsler". Hvis du går gjennom varslene før du poster et innlegg kan du se hvilke innlegg og svar du har skrevet før, og på den måten slipper du å lage nye innlegg om det samme. 

Takk for tips.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...