Gå til innhold

Bunad


turte

Anbefalte innlegg

Ser at det er mange bunadsdiskusjoner på gang her, men åpner likevel en ny tråd.

Det ser ut til at det er veldig vanlig å gi jentene bunad i konfirmasjonspresang. Det ble poengtert lenger ned her at guttene ikke var utvokste i den alderen, slik at de ikke kunne få bunad. Men er egentlig jentene utvokst da? De fleste er jo veldig tynne og legger sikkert på seg 10-15 kilo de nærmeste 10-15 årene. Jeg vet at bunadene syes med tanke på å kunne syes ut senere, men pleier dette å holde og blir det pent? Vil en bunad sydd til konfirmasjonen kunne brukes resten av livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk bunad til konfirmasjonen, og den holder ennå. Den er sydd for å legges inn og ut, og det har vært gjort, MANGE ganger, i takt med svangerskap og påfølgende slanking. Min mor er dessverre lei av å legge den inn/ut nå, så derfor kan jeg ikke få flere barn :) ! Men bunaden er like fin!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-15 kilo hørtes mye ut å gå opp etter konfirmasjonsalderen for en jente!

Alle mine venninner, kusiner og søsteren min som har fått bunad til konfirmasjonen, bruker disse fortsatt (er nå mellom 25 og 40 år). Typen bunad er veldig forskjellige de som har stakker som er vide i livet har kunnet brke disse kontinuerlig (ved graviditet, barnedåp osv), mens vi andre har hatt perioder før/etter fødsel vi ikke har kommet inn i bunaden.

De syes jo med litt sømmonn, og gjerne ikke helt ettersittende til konfirmasjonen.

Men det er klart det henger en del bunader som er fravokst rundt om kring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bunad er beregnet til å kunne brukes livet ut. Alle 14-15 åronger vil vokse både den ene og den andre veien, så bunader kan legges ned og ut.

For å legge den ut er det en stor fordel å få en erfaren person eller en bunadsyerske til å gjøre det. Noen bunader er mer komplisert å legge ut elle og sy inn enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har sydd min bunad ut og inn selv i alle år, og det fungerer utmerket :o) Det eneste som nå er ganske slitt er skjorten, og den har jo vært lik seg i alle år.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med de andre. Jeg fikk bunad til konfirmasjonen, og selv om den kan sys ut, blir den ikke stor nok. Nå tror dere kanskje at jeg er veldig overvektig, men nå regnet jeg nettopp ut BMI og kom til 21,8, så noen slankekur er ikke akkurat påkrevd. Derimot har jeg lagt meg enormt ut over brystene etter snart fire år med amming, og jeg har generelt en kroppsfasong som legger fett langs midje og rygg, ikke over hofter og lår. Dermed skal det få kilo til før bunaden blir for trang. Kilo over hoftene skjules mye lettere under en vid stakk.

Hvordan en 15-åring kommer til å se ut om 10-20 år er som regel vanskelig å si. Det kan gå bra, men det er en dyr tabbe hvis det ikke gjør det. Jeg hadde ventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kan byttes / selges

Jeg er uenig med de andre. Jeg fikk bunad til konfirmasjonen, og selv om den kan sys ut, blir den ikke stor nok. Nå tror dere kanskje at jeg er veldig overvektig, men nå regnet jeg nettopp ut BMI og kom til 21,8, så noen slankekur er ikke akkurat påkrevd. Derimot har jeg lagt meg enormt ut over brystene etter snart fire år med amming, og jeg har generelt en kroppsfasong som legger fett langs midje og rygg, ikke over hofter og lår. Dermed skal det få kilo til før bunaden blir for trang. Kilo over hoftene skjules mye lettere under en vid stakk.

Hvordan en 15-åring kommer til å se ut om 10-20 år er som regel vanskelig å si. Det kan gå bra, men det er en dyr tabbe hvis det ikke gjør det. Jeg hadde ventet.

Min kusine opplevde det samme som deg, hun solgte sin og kjøpte en like pen brukt, i en størrelse større. Det gikk opp i opp økonomisk.

Hun tok kontakt med husfliden der bunaden hennes kommer fra, de ordnet "byttet", men man kan sikkert gjøre det gjennom avis osv også.

Så jeg ville ikke latt en liten sjanse for at den blir for liten, hindret meg i å gi bunad til datteren min. I de fleste tilfellene passer den jo resten av livet, med små endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest santana

10-15 kilo hørtes mye ut å gå opp etter konfirmasjonsalderen for en jente!

Alle mine venninner, kusiner og søsteren min som har fått bunad til konfirmasjonen, bruker disse fortsatt (er nå mellom 25 og 40 år). Typen bunad er veldig forskjellige de som har stakker som er vide i livet har kunnet brke disse kontinuerlig (ved graviditet, barnedåp osv), mens vi andre har hatt perioder før/etter fødsel vi ikke har kommet inn i bunaden.

De syes jo med litt sømmonn, og gjerne ikke helt ettersittende til konfirmasjonen.

Men det er klart det henger en del bunader som er fravokst rundt om kring..

Det er vel ikke så uvanlig? De fleste jenter vokser enda noen cm i høyden etter denne alderen, og får kvinnelige former etterhvert. Selv var jeg ca 170 cm og 60 kg da jeg ble konfirmert, og er nå 23 år, 173 cm og 72 kg. Dette er en helt naturlig vekt for meg - jeg er ganske "storbent" og ser på ingen måte lubben ut med denne vekten - men jeg har altså gått opp 12 kg siden jeg ble konfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-15 kilo hørtes mye ut å gå opp etter konfirmasjonsalderen for en jente!

Alle mine venninner, kusiner og søsteren min som har fått bunad til konfirmasjonen, bruker disse fortsatt (er nå mellom 25 og 40 år). Typen bunad er veldig forskjellige de som har stakker som er vide i livet har kunnet brke disse kontinuerlig (ved graviditet, barnedåp osv), mens vi andre har hatt perioder før/etter fødsel vi ikke har kommet inn i bunaden.

De syes jo med litt sømmonn, og gjerne ikke helt ettersittende til konfirmasjonen.

Men det er klart det henger en del bunader som er fravokst rundt om kring..

10-15 kg er da ikke mye å gå opp etter konfirmasjonsalder. Veide 45 da jeg var 13-14-15 (var veldig tynn), veier 62 nå. (gikk foressten opp 9 kilo på et par måneder i fjor, men nå har det stabilisert seg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne sannsynligvis brukt stakk og skjorte om jeg hadde hatt bunad fra konfirmasjonen, men vesten måtte nok blitt sydd ut en smule. :o) Har ikke vokst mer enn en cm eller to siden da og jeg tror ikke det har kommet på mer enn 5 kilo kanskje? Aner ikke hva jeg veide dengang. Nå er jeg 33 år forresten så det er en stund siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest pudding

Jeg fikk min bunad til konfirmasjonen - da veide jeg nesten 20 kilo mindre enn i dag. Jeg har sydd den ut en gang (det var ganske mye å gå på i utgangspunktet), og nå er den litt trang igjen, men fremdeles godt brukende. Den kan godt syes ut mer, men jeg håper vel å slippe det, helst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ikkje i mitt tilfelle. Eg kunne bruke bunaden i 3-4 år. No har han hengt i skapet i ein ti års tid, og det er ganske utopisk at eg skal kunne kome inn i han igjen.

Så eigentleg er det ikkje smart å få bunad så tidleg som til konfirmasjonen. Eg veit om mange som har fått ganske så annleis kropp på nokre få år, og det er ikkje alle typar bunader som kan syes om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...