Gå til innhold

Kjøreforbud?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg har bestemt meg for å gå til legen i morgen og fortelle om de tre bilulykkene jeg har hatt den siste måneden.  

Hva er det verste hun kan gjøre? Jeg regner med at jeg får muntlig kjøreforbud,  men jeg kan ikke få mer? Hun tar ikke lappen helt fra meg? Hvor lenge tror dere at jeg får kjøreforbud? Er det en minstetid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fru2020 skrev (35 minutter siden):

Jeg tror jeg har bestemt meg for å gå til legen i morgen og fortelle om de tre bilulykkene jeg har hatt den siste måneden.  

Hva er det verste hun kan gjøre? Jeg regner med at jeg får muntlig kjøreforbud,  men jeg kan ikke få mer? Hun tar ikke lappen helt fra meg? Hvor lenge tror dere at jeg får kjøreforbud? Er det en minstetid?

Hun setter sikkert en tid feks 3 mnd til å begynne med.

Anonymkode: abc12...ebb

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hun setter sikkert en tid feks 3 mnd til å begynne med.

3 mnd er veldig lenge. Det blir vanskelig å gjennomføre i praksis😱 Håper hun setter kortere enn det 

Skrevet
Fru2020 skrev (13 minutter siden):

3 mnd er veldig lenge. Det blir vanskelig å gjennomføre i praksis😱 Håper hun setter kortere enn det 

Kanskje hun setter 1 mnd og undersøker deg/prater grundig med deg etter det. For deretter å ta en ny vurdering.

Skrevet

Det er bedre med kjøreforbud enn å skade noen. Forstår ikke at du selv ønsker å kjøre i en sånn tilstand.

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Kanskje hun setter 1 mnd og undersøker deg/prater grundig med deg etter det. For deretter å ta en ny vurdering.

Håpet det. Jeg har virkelig tenkt å ta tak og hvile mye mer i 2026. Første gang nyttårsforsettet er å ligge mer på sofaen og gjøre færre ting.

Fionys skrev (38 minutter siden):

Det er bedre med kjøreforbud enn å skade noen. Forstår ikke at du selv ønsker å kjøre i en sånn tilstand.

Jeg ønsker jo ikke å kjøre i en sånn tilstand. Jeg sluttet jo å kjøre for en uke siden. Men jeg tror jo at med hvile så kan det bli bedre. 3 mnd er veldig lang tid.

Skrevet

Det finnes kjøreskoler som er spesialister på å vurdere kjøreferdighet ved sykdom. Det beste hadde vært om fastlegen kunne henvise deg til en slik test.

Skrevet

Jeg har vært hos legen nå.  Hun sa at det ikke var grunnlag for muntlig kjøreforbud. Hun sa at ved å komme til henne viste jeg at jeg var bekymret og at jeg kunne vurdere kjøringen selv.  Lettet for det kjenner jeg.

Skrevet
Fru2020 skrev (24 minutter siden):

Jeg har vært hos legen nå.  Hun sa at det ikke var grunnlag for muntlig kjøreforbud. Hun sa at ved å komme til henne viste jeg at jeg var bekymret og at jeg kunne vurdere kjøringen selv.  Lettet for det kjenner jeg.

Det var nå bra. Da kan du kjenne på dagsformen din. 

Skrevet
Fru2020 skrev (27 minutter siden):

Hvis du hadde kunnet vurdere formen din selv, så hadde du vel ikke hatt tre uhell i løpet av svært kort tid? 

Skrevet (endret)
frosken skrev (12 timer siden):

Hvis du hadde kunnet vurdere formen din selv, så hadde du vel ikke hatt tre uhell i løpet av svært kort tid? 

For'no tull. Vanlig midlertidig stressa folk kan lage småuhell uten at det sier noe annet enn om konsentrasjonsnivået på akkurat den dagen. Å ilegge muntlig kjøreforbud er drastisk og gjøres vel bare hvis man tenker at personen ikke er istand til å gjøre egne vurderinger. Jeg la frem nesten samme problemstilling for min behandler og hun reagerte ganske lignende den til fru2020. 

Fru2020 skrev (12 timer siden):

Så bra. Du har et bevisst forhold til egen form og gjør stadig vurderinger av deg selv. Håper du føler deg bedre nå, eller likt? Ikke mange dagene igjen av skoleåret nå så håper dere har funnet en grei løsning. 

Endret av krøll9
Skrevet

Hos meg hadde det blitt totalt kjøreforbud umiddelbart. 

Skrevet
nachnoo skrev (7 minutter siden):

Hos meg hadde det blitt totalt kjøreforbud umiddelbart. 

Why?? 

Skrevet
krøll9 skrev (12 minutter siden):

For'no tull. Vanlig midlertidig stressa folk kan lage småuhell uten at det sier noe annet enn om konsentrasjonsnivået på akkurat den dagen. Å ilegge muntlig kjøreforbud er drastisk og gjøres vel bare hvis man tenker at personen ikke er istand til å gjøre egne vurderinger. Jeg la frem nesten samme problemstilling for min behandler og hun reagerte ganske lignende den til fru2020. 

3 uhell i løpet av svært kort tid, er noe helt annet enn ett uhell. Og nei, kjøreforbud er ikke drastisk sett fra samfunnets side. Det er den måten samfunnet forsøker å beskytte flertallet mot skade påført av enkeltpersoner. 

Skrevet
frosken skrev (8 minutter siden):

3 uhell i løpet av svært kort tid, er noe helt annet enn ett uhell. Og nei, kjøreforbud er ikke drastisk sett fra samfunnets side. Det er den måten samfunnet forsøker å beskytte flertallet mot skade påført av enkeltpersoner. 

Spørs jo helt på hva slags type vel. Ufarlige parkeringsuhell er vel noe annet enn konstant distraksjon på hjul i 100 kmt. Hvis man er engstelig av seg så er man vanvittig skjerpet på motorveien. Kanskje desto sløvere i lav-risiko situasjoner når man endelig lander litt, men da er det nettopp lav-risiko. Den eneste som får vondt av at en tar med seg hjørner på betongstolper og fortauskanter er bilen selv. Det skjer veldig mange trafikkuhell hver eneste dag. Ikke en bra ting, men veldig vanlig. Bare tenk på parkeringsplasser ved kjøpesentre i desember måned generelt. 

Å ilegge kjøreforbud må tilsi at personen ikke er samtykkekompetent eller i stand til å vurdere egen og andres sikkerhet? Må vel være nær psykotisk eller sterkt medikamentpåvirket - eventuelt beviselig påvirket av somatisk sykdom for å sjekke boksene der? 

Har du sett alle mulige idioter på veien som raser av gårde bare pga testosteron? Statistikken tilsier at det er disse som forårsaker uhell, ikke selvkritiske slitne og angstpregede middelaldrende kvinner med underliggende psykisk sykdom ;)

Skrevet
krøll9 skrev (1 time siden):

Why?? 

Pga faren hun utgjør i trafikken?

Skrevet

Hvorfor kan du ikke bare slutte å kjøre til du blir bedre? Hvorfor dra til legen og fortelle om det?

Skrevet

Nå ble det litt meninger her. Det viktigste for meg er hva min lege vurderer.  Hun er dyktig til det hun gjør og jeg stoler på henne. 

@Everybody jeg spør somregel legen til råds når jeg sliter med helsen. Jeg kjører ikke nå før etter jul. Da tenker jeg ting roer seg

Skrevet
krøll9 skrev (10 timer siden):

Why?? 

Fordi hun i øyeblikket ikke oppfyller helsekravene til førerkort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...