Gå til innhold

Når man hater at man har en diagnose, og i tillegg tror at den er feil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man da? 

Anonymkode: f31c9...c67

Videoannonse
Annonse
Drømmeautomat
Skrevet

Ber om å få en ny vurdering av den og gir en begrunnelse for det. Start hos fastlegen om du ikke allerede er i spesialisthelsetjenesten.

Skrevet

Man trenger ikke akseptere en diagnose som er åpenbart feil. Det er ikke diagnosen i seg selv, men pasientens behov som avgjør hva slags hjelp man har rett på.

Skrevet

Du kan få fastlegen til å søke om en second opinion.

Skrevet
psykedeliker skrev (På 17.12.2025 den 21.07):

Man trenger ikke akseptere en diagnose som er åpenbart feil. Det er ikke diagnosen i seg selv, men pasientens behov som avgjør hva slags hjelp man har rett på.

Jeg håper ikke det må være åpenbart. Er ikke TS, men har tenkt å be om revurdering. 

Jeg har gjennomgått en vurdering som gikk alt for fort og for lite ble forklart med hensyn til hva menes. Samtidig som jeg i tiden da vurderingen ble utført var fryktelig utbrent og hatt kronisk stress over lang tid med stressrelatert insomnia. 

Jeg har misforstått mange spørsmål, og ofte svart fra et meget slitent og deprimert utgangspunkt, fordi jeg hadde alvorlig depresjon. 

Det vil nå si at mye av det som er registrert på meg er feil og jeg har fått en diagnose og medisiner for en tilstand jeg (og alle andre jeg kjenner) ikke kjenner meg igjen i. Dette merket jeg ikke før utbrentheten begynte å gi seg. Det at jeg er frustrert over feildiagnosen og har bedt om en ny vurdering nærmest sett på som sykdomstegn virker det som. Men det er først nå jeg faktisk har begynt å føle meg frisk. 

Anonymkode: 0d53e...c17

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det vil nå si at mye av det som er registrert på meg er feil og jeg har fått en diagnose og medisiner for en tilstand jeg (og alle andre jeg kjenner) ikke kjenner meg igjen i.

Du kan kontakte behandlingsstedet og trekke tilbake det du tidligere har svart på spørsmålene, med den begrunnelsen du oppgir her.

Skrevet
psykedeliker skrev (18 minutter siden):

Du kan kontakte behandlingsstedet og trekke tilbake det du tidligere har svart på spørsmålene, med den begrunnelsen du oppgir her.

Ok. Det har jeg ikke fått inntrykk av. De har bare henvist meg til fastlegen for å få ny vurdering på annet behandlingssted. 

Hvordan kan jeg eventuelt gå de til å gjøre det? De vil jo bare påstå at det er medisineringen deres som utgjør forskjellen. 

Fikk ikke inntrykk av det i det heletatt at de var villige til å endre noe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan kan jeg eventuelt gå de til å gjøre det?

Skriv et brev og levér det i skranken. Da er de pliktig til å svare deg etter reglene i forvaltningsloven.

Skrevet
psykedeliker skrev (29 minutter siden):

Så enkelt er det nok ikke. 

Skrevet
nachnoo skrev (Akkurat nå):

Så enkelt er det nok ikke. 

Dette kan du diskutere med advokatene, ikke med meg.

Skrevet
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Dette kan du diskutere med advokatene, ikke med meg.

Igjen må jeg minne deg på at diagnostisering ikke hører inn under jussen, men under medisin. Diagnoser er ikke et juridisk spørsmål. 

Skrevet
nachnoo skrev (Akkurat nå):

Igjen må jeg minne deg på at diagnostisering ikke hører inn under jussen, men under medisin. Diagnoser er ikke et juridisk spørsmål.

Det har jeg heller ikke hevdet. Det jeg refererer til er retten til å korrigere feil i journal. Det betyr ikke nødvendigvis at det man har sagt tidligere blir slettet, men at det føyes til et notat med korrigeringer.

Skrevet

Det kan godt legges til: «Pasienten mener at……..». Men det endrer ikke diagnosen. 

Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Det kan godt legges til: «Pasienten mener at……..». Men det endrer ikke diagnosen.

Igjen vil jeg anbefale deg å drøfte dette med en advokat.

Skrevet

psykedeliker skrev (8 timer siden):

Igjen vil jeg anbefale deg å drøfte dette med en advokat.

Jeg var ansvarlig for alle helsejuss på min tidligere arbeidsplass i ca 20 år, så dette mener jeg selv at jeg har god kunnskap om.

Det er ikke bare å levere et brev i ekspedisjonen der en skriver noe slikt som "Da jeg var innlagt i 2022 så var jeg ikke trist, lei meg og  hadde suicidaltanker slik jeg sa den gang", og dermed blir depresjonsdiagnosen strøket.

Skrevet

Diagnoser i psykiatri er ferskvare sa sjef/lederen på DPS til meg. Så det at jeg fikk en autisme diagnose for 3-4 år siden betyr ikke at jeg har det nå. Så du kan jo trøste deg med det. Selv om alle vet at noen diagnoser er livet ut.

Anonymkode: 1a48c...707

Skrevet
nachnoo skrev (50 minutter siden):

Jeg var ansvarlig for alle helsejuss på min tidligere arbeidsplass i ca 20 år, så dette mener jeg selv at jeg har god kunnskap om.

Det er ikke bare å levere et brev i ekspedisjonen der en skriver noe slikt som "Da jeg var innlagt i 2022 så var jeg ikke trist, lei meg og  hadde suicidaltanker slik jeg sa den gang", og dermed blir depresjonsdiagnosen strøket.

Nei, jeg fikk diagnosen mindre enn ett år siden..Har ikke noe i mot diagnosen i seg selv ( annet enn denne plagsomme risikovurderingen).  Men diagnosen er feil, så nå får jeg jo ikke riktig hjelp. 

Er det ikke noe protokoll med hensyn til å utføre diagnostisering når noen er utslitt? Eller er det å foretrekke? 

Jeg syntes de burde gjennomgå dette på nytt slik at jeg får forklart hva jeg egentlig mente. Hadde vært enklest, men skjer nok ikke. 

Skrevet

Du skal/bør gjøre dette korrekt. Ta kontakt med din fastlege og fortell det du forteller her. Be fastlegen søke deg til en second opinion. Bare gjennom en ny, og nå korrekt utført diagnostisk vurdering, kan du få riktig diagnose og dermed også korrekt behandling.

Lykke til 🙂

Skrevet
nachnoo skrev (3 timer siden):

Behandlingsstedene kan ikke nekte å ta imot brev i ekspedisjonen. Slike henvendelser må behandles i tråd med forvaltningsloven og øvrige lovbestemmelser. Man kan henvise til spesifikke uttalelser i journal, og trekke tilbake og/eller endre på disse. Det samme gjelder pårørende eller andre som har gitt komparentopplysninger. Det endrer ikke automatisk en allerede satt diagnose i seg selv, men kan være viktig dokumentasjon dersom feilinformasjonen fortsatt legges til grunn for videre behandling.

Når det er sagt, skal jeg heller ikke fraråde å gjøre dette i samarbeid med fastlegen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...