Gå til innhold

Jeg har store problemer med å akseptere medisiner igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vendi skrev (9 timer siden):

Takk for forståelse. Jeg har lurt litt på hvorfor det for noen kan oppleves vanskeligere å ta psykofarmaka enn medisiner for det somatiske. Jeg har tenkt for mitt vedkommende at det (spesielt AP) forteller meg hvor feil og gal jeg er som må ta det. Det er lettere for meg å akseptere at jeg må ta medisiner for somatiske tilstander, for det går ikke på "meg" (det som liksom er selve meg), på samme måten. Det truer ikke selvbildet mitt å f.eks ta Pantoprazol mot Øsofagitt. Men å ta AP gjør det. På en måte. For det går som sagt på selve meg/hvem jeg er. Det føles i alle fall sånn i blant. 

Jeg tenker litt sånn som dette når det gjelder kolesterolsenkende medisin. Litt av typen "din feite, usunne jævel, skjerp deg og ta deg sammen og spis sunnere, så trenger du kanskje ikke ta de medisinene". Samtidig forstår jeg at mye av årsaken nok er genetisk, det er mange som lever langt mer usunt enn meg som har normalt kolesterol. Sånn tror jeg det er med psykiske lidelser også - det er ikke din personlige svakhet som har gjort at du har fått en slik sykdom - det er nok i stor grad genetisk og ikke din skyld. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...