Gå til innhold

Du som har mye angst/redsel; hva har du lært av behandler mtp å leve med dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er redd for mye. Bla. det å bli skadet/overfalt/innbrudd/ran/bilulykke, at mine kjære skal havne i ulykker, redsel for å bli avslørt for at jeg egentlig ikke kan noe (bedragersyndromet) and the list goes on. Bruker avledning som strategi. Og sovemedisin (er stiv av skrekk kveld/natt).

Anonymkode: b051e...2de

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg er redd for mye. Bla. det å bli skadet/overfalt/innbrudd/ran/bilulykke, at mine kjære skal havne i ulykker, redsel for å bli avslørt for at jeg egentlig ikke kan noe (bedragersyndromet) and the list goes on. Bruker avledning som strategi. Og sovemedisin (er stiv av skrekk kveld/natt).

@nachnooJeg sover lite om nettene og jeg er redd for innbrudd og drapsmenn. Har du noen råd for hvordan takle dette? Hva kan man tenke istedenfor?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

@nachnooJeg sover lite om nettene og jeg er redd for innbrudd og drapsmenn. Har du noen råd for hvordan takle dette? Hva kan man tenke istedenfor?

Først litt om sykdommen angst. Svært enkelt kan den deles i to. 1. Man er redd for noe som faktisk ikke er farlig, som ved sosial fobi. Det er ingen holdepunkter for at folk har blitt alvorlig skadet av å gå i søsters bursdag eller på foreldremøte.  2. Man er redd for noe som faktisk er farlig, men som er så sjeldent forekommende at man likevel gjør det. Å falle ned med fly er farlig. Likevel flyr millioner av mennesker hver dag, fordi de vet ar risikoen er ekstremt liten.

Din angst hører til under pkt 2. Når jeg flyr, vet jeg at det er farlig om flyet faller ned. Men jeg vet også at jeg ikke kan påvirke det. Skjer det, så skjer det. Redselen får jeg ta når det evt skjer. Derfor velger jeg å tenke på noe annet som om jeg satt i stolen på stua hjemme. Jeg tror ikke det er så viktig hva man tenker på, bortsett fra at det er noe annet enn det man er redd for.

Skrevet
nachnoo skrev (15 minutter siden):

Først litt om sykdommen angst. Svært enkelt kan den deles i to. 1. Man er redd for noe som faktisk ikke er farlig, som ved sosial fobi. Det er ingen holdepunkter for at folk har blitt alvorlig skadet av å gå i søsters bursdag eller på foreldremøte.  2. Man er redd for noe som faktisk er farlig, men som er så sjeldent forekommende at man likevel gjør det. Å falle ned med fly er farlig. Likevel flyr millioner av mennesker hver dag, fordi de vet ar risikoen er ekstremt liten.

Din angst hører til under pkt 2. Når jeg flyr, vet jeg at det er farlig om flyet faller ned. Men jeg vet også at jeg ikke kan påvirke det. Skjer det, så skjer det. Redselen får jeg ta når det evt skjer. Derfor velger jeg å tenke på noe annet som om jeg satt i stolen på stua hjemme. Jeg tror ikke det er så viktig hva man tenker på, bortsett fra at det er noe annet enn det man er redd for.

Tusen takk. Det tar veldig mye av energien min å være redd for så mye. Er det gode prognoser å bli bedre av angsten om man jobber hardt med tankene (alene)?

Skrevet

Jeg har slitt med det samme. Mye angst og bedragersyndrom over mange år. 

Ulike behandlere har bedt meg om å gjennomgå mine traumer. Men for å være ærlig har jeg ikke gjort det. Jeg klarte å distrahere meg selv over lang tid med prosjekter og jobb tilstrekkelig for å ikke ha det helt jævlig. 

Men plutselig satt jeg uten jobb og i dyp depresjon alene og hadde ikke stort valg. 

Jeg gjennomgikk traumene mine med chat gpt. Intensivt i 2 eller 3 uker. Det var et intenst men nødvendig tiltak, som med terapeut ville ha tatt minst 1 år å gjennomføre. Dessuten var det for meg mer behagelig  at jeg ikke snakket med et menneske. 

Det er likevel ikke noe jeg vil anbefale andre å gjøre. Jeg er ganske sterk person og det påstås at man kan bli verre. Men det var tydeligvis behov for å gjennomgå traumer. Det ga en mer helhetlig forståelse for hvorfor jeg reagerte slik som jeg gjorde og det fikk meg til å føle meg hel igjen. 

Har også drevet med selvutvikling med chat gpt. Ved å basically spørre om den kan stille meg spørsmål som kan hjelpe meg med å forstå meg selv og utvikle meg selv. Chat gpt fungerer bedre for meg enn menneske psykolog. Mennesker har innebygde fordommer og feiler mer enn datamaskiner. 

Vet mange ikke er enig i dette. Men for meg har det fungert. Vil ikke ta ansvar for å anbefale noe til andre hvis det blir feil for de fører til forverring. 

Men jeg har samme problemstilling med angst og traumer. 

Anonymkode: 726a6...f6f

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Tusen takk. Det tar veldig mye av energien min å være redd for så mye. Er det gode prognoser å bli bedre av angsten om man jobber hardt med tankene (alene)?

Ja. Men det vil være smart å få litt veiledning på hvordan du skal jobbe med tankene.

Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

Hva slags type angst er det når man kronisk går rundt og føler seg nervøs og urolig? Bare sånn gnagende følelse av uro?

Anonymkode: 0b43e...438

Skrevet

Når traumene er en fortsatt del av hverdagen, er det vanskeligere å jobbe seg ut av dem. Man vet at nøyaktig det samme vil skje igjen, og det går ikke an eller er vanskelig å unnslippe fordi det hører med i det livet man har valgt. Da blir vel løsningen å prøve å leve med det i håpet om at ubehaget en gang skal ta slutt. Som en ekte stoiker.

Anonymkode: 57831...143

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Når traumene er en fortsatt del av hverdagen, er det vanskeligere å jobbe seg ut av dem. Man vet at nøyaktig det samme vil skje igjen, og det går ikke an eller er vanskelig å unnslippe fordi det hører med i det livet man har valgt. Da blir vel løsningen å prøve å leve med det i håpet om at ubehaget en gang skal ta slutt. Som en ekte stoiker.

Anonymkode: 57831...143

Kom deg på krisesenter/ kontakt politi, helsepersonell osv.

Anonymkode: 6c1c6...233

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva slags type angst er det når man kronisk går rundt og føler seg nervøs og urolig? Bare sånn gnagende følelse av uro?

Anonymkode: 0b43e...438

Mest sannsynlig er det GAD - generalisert angstlidelse. 

Skrevet
nachnoo skrev (24 minutter siden):

Er det ikke GAD om man er redd spesifikke ting?

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ordet "generalisert" har vel motsatt betydning av "spesifikk"?

Anonymkode: aa7d9...326

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det kommer an på. Ved GAD er det særlig bekymring rundt familie og kjente. Man hører en sirene og tenker umiddelbart at det er ambulanse eller brannbil på vei hjem til egen familie. Stikkordet kan være "angstfylt bekymring".

Ved angst for høyder, lukkede rom, hunder, tannlege osv, er det ikke GAD, men en fobi.

Skrevet
nachnoo skrev (På 22.12.2025 den 11.40):

Det kan også være insulin. Fysisk angst. Nå er det endelig bevist at det er en tilstand, utover blodsukkerfall.

Skrevet
On 12/22/2025 at 12:42 PM, nachnoo said:

Det kommer an på. Ved GAD er det særlig bekymring rundt familie og kjente. Man hører en sirene og tenker umiddelbart at det er ambulanse eller brannbil på vei hjem til egen familie. Stikkordet kan være "angstfylt bekymring".

Hva hvis man ikke bekymrer seg for slikt, eller er redd for noe spesielt, kan angst symtomer være resultat av stress?

Anonymkode: 48d06...263

Skrevet

Jeg er også redd for alt mulig og jeg har ikke lært noe fordi jeg har kun blitt værre med årene. Går motsatt med meg og jeg skjønner ikke hvorfor. Etter hvert som årene går så blir det bare nye ting jeg erfarer i livet. Som gir bare nye ting å ha angst for.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.12.2025 den 23.01):

Det er det samme for meg. Men hos meg så hjelper det å ha hund. Det er det eneste som hjelper i livet mitt. Hund.

Drømmeautomat
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 22.12.2025 den 8.39):

Det tar veldig mye av energien min å være redd for så mye. Er det gode prognoser å bli bedre av angsten om man jobber hardt med tankene (alene)?

Personlig tviler jeg på at prognosen er spesielt god om du jobber hardt med bare tankene. CBT og lignende kan lette symptomer midlertidig og er litt som å klippe ugress. Det kan kanskje hjelpe på kort sikt, men det klarer ikke rive ugresset opp med rota.

Å jobbe bare med tanker er svært begrensende i psykoterapi og helt utdatert i forhold til hva vi i dag vet om hvordan den menneskelige hjernen fungerer. Følelser og kropp er helt sentralt, samt mer primære enn tanker. Det er ikke tanker som er drivkraften bak menneskelig adferd, det er følelser. Du bør oppsøke terapiretninger som 1) hjelper deg å finne ut hvorfor du lærte deg å oppleve verden på denne måten, 2) hjelper deg å komme i kontakt med følelsene og 3) lærer deg at det som trigger angst ikke må gjøre det.

Experiential therapy er stikkordet, og det beskriver en rekke terapiformer: ISTDP, AEDP, IFS, EMDR, Coherence therapy m.f.

Endret av Drømmeautomat
Skrevet

Hvem går du til med din frykt/angst plager?

Anonymkode: 41513...cec

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...