AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 Skrevet 22. desember 2025 Slik at pårørende kan kontakte feks DPS og få ut informasjon? @nachnoo? Anonymkode: 4a8ac...af1 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 Skrevet 22. desember 2025 ikke uten videre i hvertfall https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/helsepersonelloven-med-kommentarer/taushetsplikt-og-opplysningsrett/-24.opplysninger-etter-en-persons-dod Anonymkode: d7b2c...9af 0 Siter
nachnoo Skrevet 24. desember 2025 Skrevet 24. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 22.12.2025 den 19.11): Slik at pårørende kan kontakte feks DPS og få ut informasjon? @nachnoo? Anonymkode: 4a8ac...af1 Du fikk et god svar over her. Nei, den opphører ikke. Det er kun nærmeste pårørende som kan få informasjon. Avdødes antatte ønske skal respekteres, og pårørendes ønske skal være fornuftig. Ofte kan man gi ut informasjon om akkurat det pårørende spør om uten å gi ut hele journalen. Dette er som oftest dødsårsak. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 Skrevet 24. desember 2025 nachnoo skrev (22 minutter siden): Du fikk et god svar over her. Nei, den opphører ikke. Det er kun nærmeste pårørende som kan få informasjon. Avdødes antatte ønske skal respekteres, og pårørendes ønske skal være fornuftig. Ofte kan man gi ut informasjon om akkurat det pårørende spør om uten å gi ut hele journalen. Dette er som oftest dødsårsak. Hvem er nærmeste pårørende? Både ens foreldre, søsken og ens barn? Eller kun ens barn? Anonymkode: 4a8ac...af1 0 Siter
cathlin Skrevet 24. desember 2025 Skrevet 24. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvem er nærmeste pårørende? Både ens foreldre, søsken og ens barn? Eller kun ens barn? Anonymkode: 4a8ac...af1 Jeg lurer også på hvem som anses som nærmeste pårørende hvis man ikke har ført opp noen. 0 Siter
nachnoo Skrevet 24. desember 2025 Skrevet 24. desember 2025 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Hvem er nærmeste pårørende? Både ens foreldre, søsken og ens barn? Eller kun ens barn? Anonymkode: 4a8ac...af1 § 1-3.Definisjoner I loven her menes med a. pasient: en person som henvender seg til helse- og omsorgstjenesten med anmodning om helsehjelp, eller som helse- og omsorgstjenesten gir eller tilbyr helsehjelp i det enkelte tilfelle; b. pasientens og brukerens pårørende: den pasienten eller brukeren oppgir som pårørende og nærmeste pårørende. Dersom pasienten eller brukeren er ute av stand til å oppgi pårørende, skal nærmeste pårørende være den som i størst utstrekning har varig og løpende kontakt med pasienten eller brukeren, likevel slik at det tas utgangspunkt i følgende rekkefølge: ektefelle, registrert partner1, personer som lever i ekteskapslignende eller partnerskapslignende samboerskap med pasienten eller brukeren, barn over 18 år, foreldre eller andre som har foreldreansvaret, søsken over 18 år, besteforeldre, andre familiemedlemmer som står pasienten eller brukeren nær, verge eller fremtidsfullmektig med kompetanse på det personlige området. Ved tvungen observasjon eller tvungent psykisk helsevern har den som i størst utstrekning har hatt varig og løpende kontakt med pasienten tilsvarende rettigheter som den nærmeste pårørende etter psykisk helsevernloven og loven her, dersom ikke særlige grunner taler mot dette. c. helsehjelp: handlinger som har forebyggende, diagnostisk, behandlende, helsebevarende, rehabiliterende eller pleie- og omsorgsformål, og som er utført av helsepersonell; d. helse- og omsorgstjenesten: den kommunale helse- og omsorgstjenesten, spesialisthelsetjenesten, tannhelsetjenesten og private tilbydere av helse- og omsorgstjenester; e. helsepersonell: personer som nevnt i lov om helsepersonell § 3; f. bruker: en person som anmoder om eller mottar tjenester omfattet av helse- og omsorgstjenesteloven som ikke er helsehjelp etter bokstav c. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 Skrevet 25. desember 2025 De sier at alt du sier er trygt og underlagt taushetsplikt, så det bør gjelde også etter ens død. Men jeg kjenner på en sterk uro, fordi jeg vet at foreldrene mine ville gjort det til deres livs oppdrag å få ut alt av mine journaler og gått grundig igjennom alt de ble holdt utenfor, selv om jeg er voksen. Anonymkode: 4965c...350 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): De sier at alt du sier er trygt og underlagt taushetsplikt, så det bør gjelde også etter ens død. Men jeg kjenner på en sterk uro, fordi jeg vet at foreldrene mine ville gjort det til deres livs oppdrag å få ut alt av mine journaler og gått grundig igjennom alt de ble holdt utenfor, selv om jeg er voksen. Anonymkode: 4965c...350 Jeg ønsker heller ikke at noen i familien skal kunne hente ut journalnotater fra mine tidligere behandlere. Anonymkode: 4a8ac...af1 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.