Gå til innhold

Gruer meg sykelig til helligdagene foran oss

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
krøll9 skrev (2 minutter siden):

Hvis du leser eksemplene jeg gir, så tipper jeg det meste av alle disse sentrale delene av julefeiringen rett og slett ikke hadde funnet sted dersom vi alle slappet av. 

Men det kan jo hende du i ditt partnerskap med den største selvfølge gjør like mye som din partner, har tenkt gjennom på egenhånd hvilke personer som kunne like hva, gått til butikken og skaffet det, pakket det pent inn hjemme. Og du vil bruke like mye tid på å pynte, vaske (bake, hvis dere gjør slikt. Ikke jeg), dekorere juletre, forberede middag, dessert, pålegg og diverse til koldtbord i romjula. Ja, det var helt sikkert deg som lagde innkjøpslistene og kom på at dere manglet noe fløte. 

Lever du i et heterofilt fast forhold vil du med stor sannsynlighet være en som sier "Å nei. "Anne" er jo såååå glad i å pynte og er veldig fast bestemt på å gjøre det på sin måte. Å nei. Hehe. Jeg er så dårlig på gaver, at det gjør nok "Anne" ja. Ja. Disse kvinnfolka. De burde lære å roe litt ned... Nevøen min, sier du? Tanten på min side? Nei, de aner jeg ikke hva vi skal gi. Det har "Anne" fikset, for hun er jo så glad i sånt. Ja, jeg hadde selvsagt begynt å løpe rundt for å handle ting på lillejulaften jeg, til og med kanskje juleaften formiddag dersom det ikke skulle vært i orden. Jeg har gjort det før. Det finnes faktisk utrolig mange fine gaver på Essoen. Så jeg har jo ringt Anne derfra noen ganger da, når jeg ikke klarte å avgjøre om nevøen på  11 ville like nakkepute med sånn tøft Cars motiv på eller Donald Blad. Med jentene er det lett. Jeg kjøper rosa hårstrikk og en fin hårbørste. Haha. Alle jenter er jo så jålete. Og uansett om de er 6 eller 16 så liker de alt som er pynt, bare det er rosa. 

Det hadde sikkert blitt en fantastisk jul med senkese skuldre dersom vi bare hadde overlatt halvparten av ansvaret til dere menn 🥰 Alle andre familiemedlemmer hadde tenkt stygt om oss (ikke om deg/far/bror/onkel, whatever med penis og pondus) og straffet oss med baksnakk og passivaggressiv kommunikasjon, og ti år senere er det mamma som hadde blitt beskrevet som kald og med lite omsorg og interesse for sine barn oppigjennom. Og får? Hehe. Han var morsom han. Det var ikke så ofte vi gjorde noe med han i det hele tatt, men i jula da var han der! Batterier til alle leker hadde han, og så flikk til å bygge lego!

Det hadde ikke blitt jul uten kvinnene men ikke prøv å få en mann som har seilt glatt gjennom hele livet til å forstå det og at det finnes mange som ikke har det bra i en tid der alt skal være perfekt og at jula varer mer enn to dager. 

Anonymkode: a14dc...73e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (33 minutter siden):

Jeg forstår meget godt at det er vondt og vanskelig. Men det varer kun to lange dager. Fredag er det hverdag igjen.

Ikke for å flisespikke, men er 2.juledag på fredag, så er ikke «normal» hverdag før på mandag. 

Anonymkode: 0b5ed...ef9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke for å flisespikke, men er 2.juledag på fredag, så er ikke «normal» hverdag før på mandag. 

Anonymkode: 0b5ed...ef9

Jula slutter trettende dag jul altså 6 januar!

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det hadde ikke blitt jul uten kvinnene

Det er frivillig å stifte familie, og frivillig å feire jul (og/eller hvordan den skal feires) - uavhengig av kjønn.

Skrevet
1 hour ago, krøll9 said:

Ja. Og da overtok du ansvaret? Neppe. Det var vel heller din søster. The show must go on.

Hvorfor velger dere å bli sammen med sånne udugelige slappfisker av noen mannfolk?

Anonymkode: 93e5d...259

Skrevet
47 minutes ago, AnonymBruker said:

Jula slutter trettende dag jul altså 6 januar!

Ingen holder jul så lenge. 

2. dag, og så bør det være slutt.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det hadde ikke blitt jul uten kvinnene men ikke prøv å få en mann som har seilt glatt gjennom hele livet til å forstå det og at det finnes mange som ikke har det bra i en tid der alt skal være perfekt og at jula varer mer enn to dager. 

Kanskje ikke menn bryr seg så mye om jul? Men de burde jo forstå at de kanskje skulle hjelpe til. Igjen, hvorfor velger dere dere så udugelig mannfolk?

Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

Og det finnes ingen mellomting?

Jeg har selv opplevd hvordan min mor, sannsynligvis planmessig, trappet ned de verste stressmomentene med julefeiringen samtidig som hun gradvis delegerte flere oppgaver til andre medlemmer av familien.

Dét er nå ett aspekt ved det hele. Det verste for mange er triggende minner følelser osv.

Anonymkode: c154c...d8a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det verste for mange er triggende minner følelser osv.

Anonymkode: c154c...d8a

Nettopp!!!!

Skrevet
krøll9 skrev (1 time siden):

En hype? Du vet at av alle kvinner som har tilknytning til familie på en eller annen måte, så forventes det at de (enda mer enn ellers også 👌) kaster alt av hensyn til egne behov over bord, skaper julemagi og kos for alle, skaffer gjennomtenkte og pent innpakkede gaver til alle i slekta, deretter er servitør, kelner, oppvaskansvarlig, snacksansvarlig, ansvarlig for at gjennomføring av juleprogrammet kjøres med god flyt, veiledning av andre i deres små avgrensede oppgaver. Uten kvinnen, ingen julestrømpe, ingen juletre, ingen pynt (bortsett fra eventuelt lys og stjernen som settes på av et stolt hankjønn), ingen invitasjoner, ingen julekort, ingen sang, ingen mat, ingen dessert, ingen mandel, ingen mandelgave, ingen små hjertelige detaljer, ingen nisse (selv om nisse ér en annen så skal denne veiledes, kostyme fremlgges, egne nissepakker puttes i sekken, opptredenen skal times...), ingen pakkelek, ingen som gir oppmerksomhet til barna. Selvsagt er det kun kvinnelige foreldre som forventes å se til at ungene har det bra - mennenes jobb er å drikke konjakk og spise konfekt og kransekake etter tungt nisseoppdrag. Så skal kvinne late som hun blir overrasket av gaven fra mann, eventuelt også barn, som er kjøpt av henne selv slik at barna ikke skal bli lei seg for at det ikke er gaver til mor under treet... 

Og er du alene som kvinne julaften, ikke klag. Men det er da en skam at du kun sitter der tiltaksløs og ikke straks løper for å hjelpe nærmeste suppekjøkken eller lignende. Alternativt er det sikkert en enslig mann du kan levere ferdig middag til med en gjennomtenkt julegave ved siden av. Se deg om i nabolaget. Kan du i dag ikke tjenestegjøre for egen familie så skaff deg snarest frivillig oppdrag! Mannen som utvelges til å motta din juleoppmerksomhet kan derimot ikke forventes å gi så mye som et hyggelig ord tilbake. Men jula handler tross alt om å glede alle andre, så hva venter du på? 

Vi kvinner er jo så "flinke" til å ordne for andre, så hvorfor sitte ensom og klage? Det er ingen som tenker på å rekke ut en hånd til deg som ensom kvinne. Du er jo helt klart savnet arbeidskraft et sted. Husk å smile. 

Jeg er godt voksen kvinne og har aldri merket noen av disse forventningene. Ikke har jeg levd opp til dem heller. 

Min erfaring er at enkelte kvinner havner i martyrrollen hvor de ordner og styrer, til og med kjøper gaver til mannens familie, mens de klager på alt de har å gjøre. Jeg har til og med hatt en kvinnelig kollega som (med rette) klaget på at hun hadde for mange arbeidsoppgaver - og ti minutter senere fant jeg henne skrubbende inni kjøkkenskaper i kontorets kjøkkenkrok!

Enkelte kvinner må lære seg å sette foten ned og delegere oppgaver. Blir de ikke gjort, så blir de ikke gjort - det er jo da vedkommende som skulle ha gjort de oppgavene sitt ansvar. Ikke kvinnen som delegerte dem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor velger dere å bli sammen med sånne udugelige slappfisker av noen mannfolk?

Fordi det står i manus, og manus stiller man ikke spørsmål ved (står det i manus).

Men det er uansett ikke det samme som f.eks. barndomstraumer og/eller andre faktorer man ikke har valgt selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...