Gå til innhold

Forstår godt hvorfor mange tar selvmord i juletiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordi det er da man virkelig kjenner på hvor alene man er, hvor ensom man er, at man ikke har like mange som bryr seg om deg som de andre. F. Eks hvis man sitter i et selskap så får du kanskje 2 pakker, mens de andre får 10 da merker man hvor få folk man har som bryr seg så blir man sittende der å se på de andre pakke opp gave etter gave. Ikke det at jeg bryr meg om gaver jeg er voksen nå og kunne for min del droppet gaver helt og kun gitt til barn. Men det gjør noe med en for det. Ensomhet dreper. 

Anonymkode: dccbd...21c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da får man ta frem sin voksne og fornuftige side. Om et par dager er det hverdag igjen.

Anonymkode: 57f3e...79f

Skrevet

Og at nesten ikke snakker med deg eller til deg. Kun til de andre søsknene og hverandre. Så har man sosial angst og forskjellige problemer som gjør det sosiale vanskelig så du blir sittende der alene og klarer ikke si noe heller. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Og at nesten ikke snakker med deg eller til deg. Kun til de andre søsknene og hverandre. Så har man sosial angst og forskjellige problemer som gjør det sosiale vanskelig så du blir sittende der alene og klarer ikke si noe heller. 

Da kan man "feire" jul hjemme alene. Går helt fint det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja den kjenner jeg også på. 

Skrevet

Heldigvis er det ikke økt forekomst av selvmord i jula. I den grad jula skiller seg ut, er det heldigvis i riktig retning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fordi det er da man virkelig kjenner på hvor alene man er, hvor ensom man er, at man ikke har like mange som bryr seg om deg som de andre. F. Eks hvis man sitter i et selskap så får du kanskje 2 pakker, mens de andre får 10 da merker man hvor få folk man har som bryr seg så blir man sittende der å se på de andre pakke opp gave etter gave. Ikke det at jeg bryr meg om gaver jeg er voksen nå og kunne for min del droppet gaver helt og kun gitt til barn. Men det gjør noe med en for det. Ensomhet dreper. 

Det skjønner jeg også godt, Ari Behn er er eksempel på det, men fagfolk vil ikke innrømme det, de gjør en slett jobb og ber oss bare ta oss sammen så kommer vi over jul.

Anonymkode: 48d23...732

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det skjønner jeg også godt, Ari Behn er er eksempel på det, men fagfolk vil ikke innrømme det, de gjør en slett jobb og ber oss bare ta oss sammen så kommer vi over jul.

Hva skal de ellers gjøre? Skal dere legges inn i jula?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva skal de ellers gjøre? Skal dere legges inn i jula?

Nei de kan ta oss på alvor og ikke avfeie følelsene vi har 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei de kan ta oss på alvor og ikke avfeie følelsene vi har 

Hva innebærer det å ta deg på alvor i denne sammenhengen? Er det tilstrekkelig at behandler sier at det er forståelig at du synes jula er vanskelig, eller må det gjøres noe annet?

Skrevet
frosken skrev (4 minutter siden):

Hva innebærer det å ta deg på alvor i denne sammenhengen? Er det tilstrekkelig at behandler sier at det er forståelig at du synes jula er vanskelig, eller må det gjøres noe annet?

Nei de kan hjelpe å legge plan og ikke si ta deg sammen så går det over 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei de kan hjelpe å legge plan og ikke si ta deg sammen så går det over 

Det regner jeg med de gjør (legge en plan) hvis du ber om det.

Anonymkode: 9e003...04c

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg  er en av dem som fikk to pakker, mens resten av familien pakket opp mange. Jeg fikk heller ikke pakke fra sønnen min, som jeg alltid får en stor klump i magen av når jeg ser de andre pakker opp fra sine. Er alltid veldig trist utover julekvelden, ikke fordi jeg ønsker meg mange pakker, men fordi det er savn, noe sorg, skuffelse, og ensomhet sammen med folk. Pappa stakk i meg en sovetablett på veien hjem, fordi han ser alltid hvordan jeg har det på julekvelden, så der er også kjærlighet. Der er også positive ting, om en evner å se det. Da må en bare bære tristheten. Bruke sine kognitive funksjoner. Ringe sønnen min med en glad stemme og ønske god jul. Og denne dagen gikk også over. Og no er det enda et selskap å gjøre det beste utav. 

Anonymkode: de7dc...9f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk heller ikke pakke fra sønnen min, som jeg alltid får en stor klump i magen av når jeg ser de andre pakker opp fra sine.

Det er meget forståelig at dette gjør vondt. Kan du ta i bruk noen erfaringer fra tidligere juleferier ut fra hva som evt hjalp deg da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det regner jeg med de gjør (legge en plan) hvis du ber om det.

Anonymkode: 9e003...04c

Jeg bedte om råd men ble ikke tatt på alvor men jeg tror det er fordi hun psykologen ikke bryr seg om meg men bare pengene hun får for å å ha meg der. 

Skrevet

Forståelig at det er trist. Hva gjør du selv gjennom resten av året for å bygge gode relasjoner? Gjør du noe selv for å holde praten i gang?

Skrevet

Jeg tenker igjen at her er det viktig å skille mellom roller og avklare forventninger.

Jeg er 100% enig i at jula kan være vond for mange, og det gjør meg vondt at så mange kjenner på ensomhet eller utenforskap, og ser på alt fra reklamer til influensere til media som nærmest pålegger oss å kose oss for å ikke være mislykket.

Men - og det er et stort men: Dette er ikke en psykisk lidelse og kan verken behandles av fastlege, legevakt eller psykiatrisk spesialisthelsetjeneste. Selv om selvsagt mange som har psykiske lidelser kjenner på utenforskap og har det vondt, så er det ikke en del av sykdommen. 

Jeg skulle derimot gjerne sett at det fantes flere tilbud til de som har det vondt eller er ensomme. Det finnes en del i de fleste kommuner, hvis man leter litt. Men å forvente at dette er et ansvar som faller på psykiatrien, synes jeg er litt feil. I sånne tilfeller er nok hjelpetjenester bedre.

Skrevet
nachnoo skrev (12 timer siden):

Det er meget forståelig at dette gjør vondt. Kan du ta i bruk noen erfaringer fra tidligere juleferier ut fra hva som evt hjalp deg da?

Tusen takk for forståelsen. Det gjør også vondt at jeg på en måte vet at de andre som jeg feirer med vet at jeg er lei meg over dette, og jeg føler jeg må ta meg sammen for at det ikke skal skinne for mye igjennom hvor mye det plager meg utover kvelden og pakkeutåpningen. Min far sa i dag at han er skuffet over sitt barnebarn, og da blir jeg lei meg over det også. Det handler jo ikke om denne pakken, men å føle seg verdsatt som mor. 

Jeg synes førjulstiden er bedre enn selve juledagene, for da kommer det såre mer frem. Jeg tenker vel at disse dagene også går på et vis, og at jeg må prøve å ikke ødelegge stemningen for de andre. Jeg prøver så godt jeg kan, men jeg sliter med angst og depressive tanker innvendig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Min far sa i dag at han er skuffet over sitt barnebarn, og da blir jeg lei meg over det også. Det handler jo ikke om denne pakken, men å føle seg verdsatt som mor.

Akkurat dét var merkelig å si som far, om sitt barnebarn til egen datter. Om han er skuffet, er det noe han selv må håndtere som voksen og far. Ikke laste egen datter med. Jeg håper du klarer å se hvem som bærer ansvaret.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg synes førjulstiden er bedre enn selve juledagene, for da kommer det såre mer frem. Jeg tenker vel at disse dagene også går på et vis, og at jeg må prøve å ikke ødelegge stemningen for de andre.

Jeg tenker at jul er krevende, fordi forventninger, familie, tradisjoner, sosiale sammenkomster, julegaver krasjes sammen i julepynt og mat. Kontrast mellom det som fungerer i livet vs. det som ikke fungerer, blir enormt stort. Store kontraster blir enda større.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Min far sa i dag at han er skuffet over sitt barnebarn, og da blir jeg lei meg over det også. Det handler jo ikke om denne pakken, men å føle seg verdsatt som mor.

Hvorfor gidder du å finne deg i dette? Hva med å heller ta all den negative energien du føler på og projisere den midt i fleisen på din far?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...