Gå til innhold

Tvunget psykisk helsevern. Hvordan komme ut av det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble dømt til tvungent psykisk helsevern for et par år siden. Og jeg begynner å bli rimelig lei dette opplegget. Jeg er ikke syk, og jeg var ikke engang psykotisk da jeg begikk den kriminelle handlingen jeg er dømt for.

Jeg burde ha blitt idømt fengselsstraff. Men dessverre er det i dag altfor enkelt å bli idømt særreaksjonen tvungent psykisk helsevern. Det er veldig dumt, både for meg og samfunnet. Jeg burde slippes ut snarest mulig.

Hva tenker dere jeg bør gjøre for å slippes ut fortere?

Anonymkode: df0ec...4ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da burde du holdt kjeft da du møtte de rettspsykiatrisk sakkyndige eller svart nei på alle spørsmål som indikerte sykdom. Spilt frisk. 

Hva er "opplegget" ditt nå? Som regel består det bare i tvangsmedisinering av antipsykotika og det kan jo være ille nok det når man blir så zombie at man ikke klarer gjøre noen ting. 

Anonymkode: a8bd9...8ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da burde du holdt kjeft da du møtte de rettspsykiatrisk sakkyndige eller svart nei på alle spørsmål som indikerte sykdom. Spilt frisk. 

Hva er "opplegget" ditt nå? Som regel består det bare i tvangsmedisinering av antipsykotika og det kan jo være ille nok det når man blir så zombie at man ikke klarer gjøre noen ting. 

Jeg burde ha holdt kjeft? Nei, hvorfor i all verden skulle jeg gjøre det? Og å svare nei kunne ha virket merkelig, og dermed kunne det gitt meg trøbbel. 

Opplegget mitt består av innleggelse og medisinering med antipsykotika. Men som sagt: Jeg er ikke syk! Jeg burde dermed skrives ut. Dersom jeg fikk fengselsstraff, hadde jeg nok vært ute nå. Men med denne særreaksjonen risikerer jeg i prinsippet å være under TPH livet ut.

Dette systemet er farlig og urettferdig; jeg må få min rettferdighet og respekt. Jeg blir sint bare av å tenke på min situasjon. Det er ingen form for rettferdighet i dagens samfunn.

Skrevet

Hva har du gjort i utgangspunktet, som har ført til denne situasjonen?

Skrevet

Dømt til tvungent psykisk helsevern er primært samfunnsvern, sekundært behandling av den syke.

Vanligvis vurderes opphør eller forlengelse av en domstol hvert tredje år.

Skrevet
nachnoo skrev (6 minutter siden):

Dømt til tvungent psykisk helsevern er primært samfunnsvern, sekundært behandling av den syke.

Dersom samfunnsvern er målet, hvorfor får noen likevel gå fritt ute i samfunnet og spre desinformasjon, mistenksomhet og paranoia?

Skrevet
psykedeliker skrev (15 minutter siden):

Dersom samfunnsvern er målet, hvorfor får noen likevel gå fritt ute i samfunnet og spre desinformasjon, mistenksomhet og paranoia?

Er det noen som er dømt til tvungent psykisk helsevern som gjør det?

Skrevet
nachnoo skrev (22 minutter siden):

Er det noen som er dømt til tvungent psykisk helsevern som gjør det?

Ifølge ham selv er han dømt til psykisk helsevern, men får være ute blant folk på dagtid. Men han sier og gjør så mye rart, så jeg vet ikke om dette stemmer.

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg burde ha holdt kjeft? Nei, hvorfor i all verden skulle jeg gjøre det? Og å svare nei kunne ha virket merkelig, og dermed kunne det gitt meg trøbbel. 

Opplegget mitt består av innleggelse og medisinering med antipsykotika. Men som sagt: Jeg er ikke syk! Jeg burde dermed skrives ut. Dersom jeg fikk fengselsstraff, hadde jeg nok vært ute nå. Men med denne særreaksjonen risikerer jeg i prinsippet å være under TPH livet ut.

Dette systemet er farlig og urettferdig; jeg må få min rettferdighet og respekt. Jeg blir sint bare av å tenke på min situasjon. Det er ingen form for rettferdighet i dagens samfunn.

Fordi du ville jo heller bli dømt til fengsel så da burde du holdt kjeft til de sakkyndige. Og med mindre man har veldig lav iq så klarer man å svare slik at de sakkyndige ikke skal ha noe grunnlag for å dømme deg utilregnelig. Men nå kan du jo bare skylde deg selv. Dom på psykisk helsevern kan vare livet ut så lenge du er ansett som en samfunnsfare. 

Skrevet

Er du fortsatt en samfunnsfare, da? Det du gjorde, vil du gjøre noe slikt eller tilsvarende igjen?

Anonymkode: b6655...497

Skrevet

Hvis du ser på saken fra samfunnets side. Burde du være ute igjen?

Anonymkode: cf1bb...8d7

Skrevet

Hvis man er så syk at man skader andre mennesker, så bør man ikke slippe ut igjen. Hvorfor skal samfunnet ta den risikoen?

Anonymkode: 60d40...153

Den forsvunne diamanten
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis man er så syk at man skader andre mennesker, så bør man ikke slippe ut igjen. Hvorfor skal samfunnet ta den risikoen?

Alle skal i teorien ut i samfunnet igjen. Hadde vi stengt inne alle for alltid ville det blitt veldig dyrt. Og uetisk.

Skrevet
Den forsvunne diamanten skrev (10 minutter siden):

Alle skal i teorien ut i samfunnet igjen. Hadde vi stengt inne alle for alltid ville det blitt veldig dyrt. Og uetisk.

Før når Norge var fattigere var det vanlig å være innlagt hele livet, men det var oppbevaring. Det var mange slags anstalter, og de var ikke så dyre som i dag. Mener jo ikke at alle skal på slike steder, men absolutt noe samfunnet burde vurdere for uhelbredelig kriminelle. Kanskje man burde vært sendt på en oppbevaringsplass når man var dømt 3 ganger. Det burde være permanent og billig.

Om TS er en av dem vet jeg ikke. Hen sier jo aldri hva hen er dømt for eller om hen er vaneforbryter eller ikke.

I dag får jo enkelte kriminelle eget hus med full bemanning. Disse er gjerne i kategorien vaneforbryter med lett psykisk utviklingshemming og med psykiatriske problem i tillegg. Det mener jeg er feil bruk av penger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er du fortsatt en samfunnsfare, da? Det du gjorde, vil du gjøre noe slikt eller tilsvarende igjen?

Hva gjorde han?

Anonymkode: 7a72d...4f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hæ hva da?

Anonymkode: 7a72d...4f6

Skrevet
Den forsvunne diamanten skrev (19 timer siden):

Den som er dømt til forvaring eller til tvungent psykisk helsevern kan i teorien sitte inne hele livet om en anses for farlig til å slippe ut i samfunnet igjen.

Den forsvunne diamanten
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Den som er dømt til forvaring eller til tvungent psykisk helsevern kan i teorien sitte inne hele livet om en anses for farlig til å slippe ut i samfunnet igjen.

Ja det er derfor jeg skrev i teorien. Noen kan ikke slippes ut men prinsippet er at alle skal tilbake.

Everybody
Skrevet

Når psykiatrien har fått kloa i deg, da slipper man ikke unna.😘

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...